AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #1 Skrevet 14. februar 2011 Har gått i en og en halv uke nå og vært lettere hysterisk på grunn av et brev fra NAV som var mindre hyggelig... I følge de har jeg fått feilutbetalt penger i snart 1.5 år, selvom jeg har gjort nøyaktig som jeg har fått beskjed om av de,-hele veien. Kontaktet umiddelbart en advokat, for å få henne til å se på saken. Hun fikk min fullmakt og kontaktet NAV for meg... Videre fikk hun alle nødvendige dokumenter i saken, og fant forholdsvis fort ut at NAV har visst om feilutbetalingen i ETT ÅR(!!!), uten at de har gitt meg beskjed. Har vært i to møter siden de skal ha oppdaget feilutbetalingen, og de har fortsatt å spytte ut penger. Dette kommer de med nå, etter jeg har gjort meg fullstendig uavhengig av NAV... Får beskjed om at de kan anmelde dette, noe som vil ødelegge UTROLIG mye for meg. Hadde de sagt i fra til meg idet de oppdaget dette ville jeg aldri fått utbetalt mer enn 1G, dvs at de ikke hadde lagd noen sak ut av det i det hele tatt. Det er det ikke sikkert de gjør nå heller, men jeg er fryktelig redd for det. Selvsagt er jeg veldig klar over at pengene må betales tilbake, men det er alt jeg kan takle. Føler at NAV er en sånn OVERmyndig etat, og at man ikke har sjangs mot de uansett hvor god sak man har?? HAr blitt oppriktig redd de, og har mer eller mindre bestemt meg for å aldri få barn, kun for å slippe å være avhengig av NAV igjen... Har vært fullstendig knekt psyisk på grunn av dette, og måtte ha besøk av et kriseteam tilslutt ettersom jeg tok dette ekstremt ille opp... Skriver dette med fare for å bli kappet hendene av. Er klar over at det finnes mange bedrevitere der ute som har tenkt til å fortelle meg at "dette burde du skjønt...". NEI, jeg stoler på det NAV-lokalt sier til meg, og gjør som de sier. Så skal jeg bli straffet for dette?? Heia velferdsnorge. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 14. februar 2011 #2 Skrevet 14. februar 2011 Jeg skjønner at dette er fælt og jeg skjønner også at det ofte er slik at man stoler på en etat. Men du hadde altså ingen mistanke om at pengene var urettmessige, eller var du i en slik situasjon at pengene kom veldig godt med selv om det var litt rart at du fikk dette? Får du lov å betale tilbake før dette blir anmeldt, eller går dette rett til innkreving og straff? I så fall ville jeg gjort mye for å sluppet unna siste året da de burde ha stoppet utbetalingen med en gang de skjønte den var feil. Men de har vel muligens noen paragrafer å vifte med her.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #3 Skrevet 14. februar 2011 Jeg skjønner at dette er fælt og jeg skjønner også at det ofte er slik at man stoler på en etat. Men du hadde altså ingen mistanke om at pengene var urettmessige, eller var du i en slik situasjon at pengene kom veldig godt med selv om det var litt rart at du fikk dette? Får du lov å betale tilbake før dette blir anmeldt, eller går dette rett til innkreving og straff? I så fall ville jeg gjort mye for å sluppet unna siste året da de burde ha stoppet utbetalingen med en gang de skjønte den var feil. Men de har vel muligens noen paragrafer å vifte med her. Jeg skal i møte med de, sammen med advokaten. Har blitt anbefalt av advokat å legge meg flat, tilby meg å betale tilbake, og be om at vi lar det bli med det. Den ene psykologen skal også være med på det møtet og fortelle hvordan jeg har taklet hele denne situasjonen. Dersom de ønsker en NAV-"pasient" i lang tid, så får de det ved å stikke kjepper i hjulene på meg nå. Jeg har ikke akkurat levd fett i den perioden jeg fikk penger av de, nei. Så jeg har ikke tenkt at det var noe feil ved hele situasjonen 1
:Galadriel: Skrevet 14. februar 2011 #4 Skrevet 14. februar 2011 Hvorfor ber advokaten deg om å "legge deg flat", hvis det ikke er noe å legge seg flat for?
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #5 Skrevet 14. februar 2011 Hvorfor ber advokaten deg om å "legge deg flat", hvis det ikke er noe å legge seg flat for? Betale tilbake pengene må jeg, uansett. Er visst større sjangs for at de ikke anmelder dersom jeg ikke er kranglete... Vil heller betale tilbake pengene, og si meg ferdig med saken, enn å krangle til de anmelder meg, for at de skal dømme meg med fengselsstraff, tilbakebetaling og dritt på rullebladet... Hun hadde vært borti dette før. Det er som jeg sier, jeg føler jeg står med hele NAV mot meg, og at de er for myndige til å slå uansett hvor god sak man har.
Gjest Blondie65 Skrevet 14. februar 2011 #6 Skrevet 14. februar 2011 Hvorfor ber advokaten deg om å "legge deg flat", hvis det ikke er noe å legge seg flat for? Akkurat DET er ikke vanskelig å forstå: hun hadde ikke krav på pengene og NAV er i sin fulle rett til å anmelde. Den eneste måten å unngå det på er å erkjenne at man har fått feilutbetalt penger og lage en nedbetalingsplan. Jeg ville nå likevel fått advokaten til å spørre hvorfor de har brukt et år på å stoppe et urettmessig krav. Jeg er helt enig med deg trådstarter: Få saken ut av verden! NAV er ikke kjekke når de setter vrangsiden til.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #7 Skrevet 14. februar 2011 Akkurat DET er ikke vanskelig å forstå: hun hadde ikke krav på pengene og NAV er i sin fulle rett til å anmelde. Den eneste måten å unngå det på er å erkjenne at man har fått feilutbetalt penger og lage en nedbetalingsplan. Jeg ville nå likevel fått advokaten til å spørre hvorfor de har brukt et år på å stoppe et urettmessig krav. Jeg er helt enig med deg trådstarter: Få saken ut av verden! NAV er ikke kjekke når de setter vrangsiden til. TAKK! Advokaten skal spøre i møtet hvorfor de har brukt så lang tid på å stoppe utbetalingene, og skal vel bruke dette for det det er verdt. Pappa kjenner en jurist som har jobbet i NAV, og i følge henne har NAV tråkket litt i baret her. De vil nok nødig stå i en rettsak å forklare hvorfor de har brukt et år på dette. Jeg har vært i to møter etter at de ble kjent med feilutbetalingen. Uansett er det vondt å ha dette hengende over seg. At jeg må betale tilbake skal jeg takle fint, og kommer til å gjøre det jeg makter for å betale ned så fort som over hode mulig. Aldri om jeg skal be om penger fra de igjen!
:Galadriel: Skrevet 14. februar 2011 #8 Skrevet 14. februar 2011 Akkurat DET er ikke vanskelig å forstå: hun hadde ikke krav på pengene og NAV er i sin fulle rett til å anmelde. Den eneste måten å unngå det på er å erkjenne at man har fått feilutbetalt penger og lage en nedbetalingsplan. Jeg ville nå likevel fått advokaten til å spørre hvorfor de har brukt et år på å stoppe et urettmessig krav. Jeg er helt enig med deg trådstarter: Få saken ut av verden! NAV er ikke kjekke når de setter vrangsiden til. Hvis NAV har gjort en feil, så kan de da ikke bare gå å anmelde uten videre. Jeg synes så tydelig jeg leste at TS sa hun forholdt seg til informasjon hun har fått fra NAV selv. Da har vel også TS dokumentasjon fra NAV på hva hun har rett på og ikke? Det er vel det TS har advokaten sin til å finne ut av.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #9 Skrevet 14. februar 2011 Hvis NAV har gjort en feil, så kan de da ikke bare gå å anmelde uten videre. Jeg synes så tydelig jeg leste at TS sa hun forholdt seg til informasjon hun har fått fra NAV selv. Da har vel også TS dokumentasjon fra NAV på hva hun har rett på og ikke? Det er vel det TS har advokaten sin til å finne ut av. NAV kan gjøre som de vil. Min far fikk samme smellen etter å ha gjort som han fikk beskjed om av nav... enda det kun var èn beskjed å forholde seg til, og han helt og holdent forholdt seg til dette, fikk han krav om tilbakebetaling... Han spilte dum og nav var med på tilbakebetaling og stoppe med det. men da han begynte å antyde at han var en klok mann som har blitt utsatt for et av navs mange tabber, så begynte nav å stille seg på bakbeina.
Antlers Skrevet 14. februar 2011 #10 Skrevet 14. februar 2011 (endret) Uff, for en lei knipe du har havnet i Synes det blir helt feil at du må tilbakebetale når det er de som har gjort en feil, men er stygt redd for at det er den eneste muligheten. Plikt, krav og løfter som skal holdes gjelder stort sett bare en vei i den etaten. Skjønner godt at advokaten ber deg "legge deg flat", for det er vanskelig å finne noen med større makt over et menneskeliv enn de som jobber i NAV. Om de mener at du motarbeider dem (selv om situasjonen er forårsaket av dem), kommer de til å motarbeide deg 10 ganger mer. Jeg forstår så altfor godt hva dette gjør med psyken, men nå er det viktig å tenke fremover. Betal ned det du "skylder", og gled deg til den dagen du er ferdig med dem. Kan jeg spørre om ca. hvor mye du har fått utbetalt ekstra som du ikke skulle hatt? Selv fikk jeg en gang innvilget nødhjelp, men så gikk de over regnskapet og fant ut at jeg hadde fått utbetalt litt for mye ved et tilfelle ca. 2 år tidligere(!) Jeg fikk utbetalt akkurat det som da stod i vedtaket, men de hadde gjort en feil og ført opp mer enn jeg egentlig skulle ha, noe som førte til at nødhjelpen 2 år senere uteble. Har alltid vært livredd for å få for mye utbetalt etter dette, siden det blir sett på som klientens feil... Fullt forståelig om det er snakk om dobbelt opp av utbetaling, men vanskeligere å oppdage om det f.eks er snakk om 500 kr for mye hver måned. Endret 14. februar 2011 av Antlers 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #11 Skrevet 14. februar 2011 NAV i et nøtteskall. Husker denne saken: Link
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #12 Skrevet 14. februar 2011 Uff, for en lei knipe du har havnet i Synes det blir helt feil at du må tilbakebetale når det er de som har gjort en feil, men er stygt redd for at det er den eneste muligheten. Plikt, krav og løfter som skal holdes gjelder stort sett bare en vei i den etaten. Skjønner godt at advokaten ber deg "legge deg flat", for det er vanskelig å finne noen med større makt over et menneskeliv enn de som jobber i NAV. Om de mener at du motarbeider dem (selv om situasjonen er forårsaket av dem), kommer de til å motarbeide deg 10 ganger mer. Jeg forstår så altfor godt hva dette gjør med psyken, men nå er det viktig å tenke fremover. Betal ned det du "skylder", og gled deg til den dagen du er ferdig med dem. Kan jeg spørre om ca. hvor mye du har fått utbetalt ekstra som du ikke skulle hatt? Selv fikk jeg en gang innvilget nødhjelp, men så gikk de over regnskapet og fant ut at jeg hadde fått utbetalt litt for mye ved et tilfelle ca. 2 år tidligere(!) Jeg fikk utbetalt akkurat det som da stod i vedtaket, men de hadde gjort en feil og ført opp mer enn jeg egentlig skulle ha, noe som førte til at nødhjelpen 2 år senere uteble. Har alltid vært livredd for å få for mye utbetalt etter dette, siden det blir sett på som klientens feil... Fullt forståelig om det er snakk om dobbelt opp av utbetaling, men vanskeligere å oppdage om det f.eks er snakk om 500 kr for mye hver måned. For at de skal ta tak i saker slik som de har gjort med meg må feilutbetalingen gå over folketrygdens grunnbeløp, hvis dette sier deg noe. Dette ligger i dag på 75 000 kr. Fordi de drøyde det med et helt år før de informerte meg om feilutbetalingen har jeg nådd grunnbeløpet og vel så det, desverre! Dersom de hadde stoppet utbetalingen idet de fikk nyss om saken hadde det ikke gått over grunnbeløpet Er helt og holdent innstilt på å betale det tilbake nå, det skal jeg tåle. Men å anmeldes for det, som en kriminell...? Det kommer jeg ærlig talt ikke til å takle i det hele tatt... Sitter her i begynnelsen av 20 årene og føler at NAV sitter med mitt liv og min fremtid i sine hender, og er EKSTREMT redd for å trå feil nå.
Antlers Skrevet 14. februar 2011 #13 Skrevet 14. februar 2011 For at de skal ta tak i saker slik som de har gjort med meg må feilutbetalingen gå over folketrygdens grunnbeløp, hvis dette sier deg noe. Dette ligger i dag på 75 000 kr. Fordi de drøyde det med et helt år før de informerte meg om feilutbetalingen har jeg nådd grunnbeløpet og vel så det, desverre! Dersom de hadde stoppet utbetalingen idet de fikk nyss om saken hadde det ikke gått over grunnbeløpet Er helt og holdent innstilt på å betale det tilbake nå, det skal jeg tåle. Men å anmeldes for det, som en kriminell...? Det kommer jeg ærlig talt ikke til å takle i det hele tatt... Sitter her i begynnelsen av 20 årene og føler at NAV sitter med mitt liv og min fremtid i sine hender, og er EKSTREMT redd for å trå feil nå. Takk for svar Jeg spurte fordi jeg tenker at jo høyere feilutbetalingen er, jo mer logisk er det at du burde oppdaget det selv. Dette sier jeg ikke for å være frekk, men det er jo rimelig å forvente at klienten reagerer om det plutselig kommer inn flere tusenlapper ekstra hver måned. Når det er sagt, er det jo vidt forskjellige mennesketyper som får hjelp fra NAV, alt fra langtidsnarkomane til tidligere direktører, så jeg synes det blir noe spesielt å forvente at samtlige skal forstå alt som har med den økonomiske biten å gjøre. Man forholder seg vanligvis til at man får så og så mye utbetalt hver måned, og stoler på at de som betaler ut dette kan jobben sin. Jeg regner med at du, når du fikk søknaden innvilget, fikk et vedtak hvor det stod hvor mye du skulle få utbetalt (på mitt stod det dagsats). Stemmer det beløpet overens med det du faktisk har fått utbetalt?
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #14 Skrevet 14. februar 2011 Takk for svar Jeg spurte fordi jeg tenker at jo høyere feilutbetalingen er, jo mer logisk er det at du burde oppdaget det selv. Dette sier jeg ikke for å være frekk, men det er jo rimelig å forvente at klienten reagerer om det plutselig kommer inn flere tusenlapper ekstra hver måned. Når det er sagt, er det jo vidt forskjellige mennesketyper som får hjelp fra NAV, alt fra langtidsnarkomane til tidligere direktører, så jeg synes det blir noe spesielt å forvente at samtlige skal forstå alt som har med den økonomiske biten å gjøre. Man forholder seg vanligvis til at man får så og så mye utbetalt hver måned, og stoler på at de som betaler ut dette kan jobben sin. Jeg regner med at du, når du fikk søknaden innvilget, fikk et vedtak hvor det stod hvor mye du skulle få utbetalt (på mitt stod det dagsats). Stemmer det beløpet overens med det du faktisk har fått utbetalt? Ja, dagsatsen stemmer med det jeg har fått utbetalt. Poenget er at jeg ikke har hatt krav på en eneste krone av det jeg har fått... Dermed blir det endel kroner. Opplysningen de har "manglet" fra meg, er noe jeg har meldt i fra om muntlig (heldigvis er dette dokumentert i deres datasystemer, og advokaten min har det skriftlig at jeg har gitt beskjed om dette). Det er heller ikke noe de har spurt om i meldekortet, jeg kan ha svart feil på. Så dette er helt håpløst. Jeg må nok bare håpe på det beste; at de lar det bli med tilbakebetalingen!
Gjest Blondie65 Skrevet 14. februar 2011 #15 Skrevet 14. februar 2011 For at de skal ta tak i saker slik som de har gjort med meg må feilutbetalingen gå over folketrygdens grunnbeløp, hvis dette sier deg noe. Dette ligger i dag på 75 000 kr. Fordi de drøyde det med et helt år før de informerte meg om feilutbetalingen har jeg nådd grunnbeløpet og vel så det, desverre! Dersom de hadde stoppet utbetalingen idet de fikk nyss om saken hadde det ikke gått over grunnbeløpet Oi ... Kan det tenkes at de valgte å gjøre dette med vilje for å få tilbake alle pengene? Og jeg har også lest det innlegget der det står beskrevet at du ikke hadde krav på noe av pengene. Hevder de at du har søkt på dette urettmessig? Ligger det ikke et (feilaktig) vedtak bak? Eller har du "feilinformert" dem (f.eks. mottatt ledighetstrygd mens du ikke var arbeidssøkende, f.eks. som student?).
estrella Skrevet 14. februar 2011 #16 Skrevet 14. februar 2011 Du er faktisk ikke den eneste som har opplevd det der. Vet om ei som også fikk den beskjeden..endte opp rettsak og omtrent personlig konkurs for vedkommende som fikk utbetalt penger. H*n hadde heller ingen anelse om at det var feil i utbetalingene, men det visste NAV..uten å si noe, slik som i din situasjon. Det er egentlig helt latterlig at dem som er uskyldige i disse situasjonene skal bli truet om anmeldelse, når det er NAV som rota det til...Kan egentlig ikke fatte og begripe hvorfor dem har lov til å drive på slik??
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #17 Skrevet 14. februar 2011 Oi ... Kan det tenkes at de valgte å gjøre dette med vilje for å få tilbake alle pengene? Og jeg har også lest det innlegget der det står beskrevet at du ikke hadde krav på noe av pengene. Hevder de at du har søkt på dette urettmessig? Ligger det ikke et (feilaktig) vedtak bak? Eller har du "feilinformert" dem (f.eks. mottatt ledighetstrygd mens du ikke var arbeidssøkende, f.eks. som student?). Okei, her er historien. Jeg jobbet fulltid og planla studier, avtalte med jobben før sommeren at jeg skulle begynne i en 60% stilling etter ferien, og studere ved siden av. Sommeren gikk, jeg ble tatt opp til 3-årig studier (hadde igjen de to siste årene, siden jeg hadde tatt det 1. året et par år tidligere), betalte studieavgiften, og søkte stipend. August kom, plutselig fant jeg ut at jeg var gravid. Dette ble ikke godt mottatt av min arbeidsplass og de "hadde plutselig ikke behov for meg". Det var ingenting ulovlig med å la meg gå på den måten, siden jeg gikk på et og et års engasjement. Akutt løsning var å søke dagpenger. Fikk beskjed om at jeg ikke kunne være student ved siden av... Greit nok, jeg la studiene på hylla. Fortalte på nav lokalt at jeg var oppmeldt som student, og at jeg ikke vil si fra meg plassen i tilfelle jeg fikk meg jobb (dette har de dokumentert). Fikk beskjed om at dette var greit så lenge jeg ikke tok noen eksamener. Det avgjørende var om jeg tok eksamener. Tok ingen eksamener, og lot ting skure og gå.. Søkte jobber overalt, og hadde tilogmed flere møter med NAV om mulige løsninger, men de motarbeidet alle mine forslag. Søkte på alle stillingene NAV formidlet, men fikk aldri napp (dette var like etter finanskrisen). Får nå høre at det er nok å være oppmeldt som student. Spiller ingen rolle om jeg ikke har vist snurten av meg på skolen eller ikke... I meldekortene skal jeg krysse av på om jeg har deltatt på undervisning/tiltak... Jeg har ikke deltatt på en dritt, bortsett fra å søke jobber...
Antlers Skrevet 14. februar 2011 #18 Skrevet 14. februar 2011 (endret) Ah, klassisk feilinformasjon fra NAV, med andre ord. Ikke så rart, egentlig: http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/helse/offentlig-ansatte-kan-ikke-eget-regelverk-3215017.html Jeg har fått høre alt fra "påbudt" til "forbudt" om samme sak, av forskjellige saksbehandlere, og har nå lært å ikke ta noe for god fisk før jeg har det svart på hvitt, og selv da er jeg skeptisk. Du har ikke gjort noe galt her, det er tross alt vel mye forlangt at du skal sette deg inn i et regelverk som er for komplisert for de som faktisk jobber med det. Kan du dokumentere at du har sagt fra om at du var student (og fått beskjed om at det var greit så lenge du ikke tok eksamen), har du kanskje en sak allikevel. Herregud, blir så irritert på dine vegne nå Endret 14. februar 2011 av Antlers 1
Gjest Blondie65 Skrevet 14. februar 2011 #19 Skrevet 14. februar 2011 Så "din feil" er at du ikke har meldt deg av som student? Går det an da? Kan du bevise at du har søkt jobber? Kan de bevise at du har deltatt på studier/tiltak som du ikke har krysset av for? Jeg har aldri hørt om å "melde seg av" som student. Dette er momenter du må drøfte med advokaten din før du eventuelt tar det opp med NAV.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #20 Skrevet 14. februar 2011 Så "din feil" er at du ikke har meldt deg av som student? Går det an da? Kan du bevise at du har søkt jobber? Kan de bevise at du har deltatt på studier/tiltak som du ikke har krysset av for? Jeg har aldri hørt om å "melde seg av" som student. Dette er momenter du må drøfte med advokaten din før du eventuelt tar det opp med NAV. Korrekt, min "feil" er at jeg ikke har sagt opp studieplassen. Fikk høre ting som at "det er ganske urettferdig av deg å i tillegg til å snyte på staten, holde av en plass på et studie som en annen student kunne fått" Saksbehandleren var rett og slett ekkel i telefonen når jeg ringte og spurte hva dette var for noe... Hun skulle forklare meg noe om skatten, for at jeg skulle greie å beregne ut riktig beløp (for beløpet i brevet var nemlig ikke korrekt). Og etter å ha forklart dette for meg, legger hun til: "dette burde du visst, som har studert økonomi mens du har snytt på staten" (Ettersom jeg var oppmeldt på økonomistudier). Hun truet til og med med å ringe arbeidsgiveren min. Fikk fullstendig knekk etter denne samtalen og måtte kontakte et kriseteam, som nå daglig kontakter meg for å holde motet mitt oppe. De foreslo tilogmed at jeg bør legges inn, fordi dette har ødelagt meg helt. Nå er jeg student, uten å motta en eneste krone fra nav, og har endel eksamener i vente nå i mai. VIKTIGE eksamener. Jeg greier ikke konsentrere meg om noe som helst på grunn av det her... Dersom de anmelder meg, og jeg får en dom på rullebladet mitt er ALT bortkastet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå