Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg blir svært takknemlig om noen kan hjelpe meg med dette. Jeg skal forhåpentlig snart skrive under kontrakt og flytte inn i ny utleieleilighet. Denne leies ut møblert, noe jeg aldri har vært med på før.

Hvitevarene begynner å dra på årene, så jeg frykter at de kommer til å bli ødelagte av ren alderdom mens vi bor der. Utleier mener at det er vårt ansvar å erstatte/reparere hvitevarer som blir ødelagt.

At vi skal erstatte et salongbord om vi klarer å ødelegge det, ser jeg som en selvfølge. Derimot kan jeg ikke skjønne logikken i at om hennes 10 år gamle kjøleskap går ad undas, så skal vi kjøpe nytt til henne. Er det noen som kan noe om dette, og kan henvise til lover og regler? Jeg klarer nemlig ikke å finne annet i husleieloven enn at det bør skrives inventarliste når leiligheten leies ut møblert.

________

Mvh Ninu

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ingenting om lovene rundt dette, men det virker ganske åpenbart at om et kjøleskap i en slik leilighet dør av alderdom, er det ikke deres ansvar. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å avklare dette med eieren før du skriver under på noe. Sørg også å få skriftlig hva enn dere kommer frem til.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Godt å høre at noen er enig med meg iallefall :) Jeg har diskutert på mail med eieren en stund, men vil ikke være for krass eller vanskelig heller, da det er mange andre interesserte til leiligheten. Derfor hadde det vært greit å ha en lovtekst å henvise til. Kontrakten sier

"The apartment is to be handed over in the same condition it was received in, except for normal wear and tear. All damages are to be compensated by the tenant. "

Men så er det spørs da, hvem som har bevisbyrden når det gjelder om hvitevarer dør på grunn av "normal wear and tear" eller ikke.

___

Mvh Ninu

Skrevet

Da ville jeg spurt konkret ang. hvitevarer. :)

Skrevet

Jeg har spurt, og eieren sier at om hvitevarer blir ødelagt, er det vårt ansvar å betale for reparasjoner. Nå sitter jeg og lurer på hva jeg skal svare på den mailen - leiligheten er billig i forhold til størrelse og vi har derfor svært lyst på den, men om vi plutselig må betale 10 000 kroner for å kjøpe ny stekeovn til eieren, blir det jo plutselig forferdelig dyrt.

Derfor skulle jeg gjerne hatt en lovtekst å henvise til, siden hun ikke har lov til å gi oss dårligere vilkår enn husleieloven.

________

Mvh Ninu

Skrevet

Husleieloven sier at eier er ansvarlig for å erstatte innbo som følger med leiligheten, annet enn dersom de går i stykker pga uaktsomhet fra deres side. Husleieloven ligger på lovdata.no, så du finner det der. Dette er en av de store fordelene med å leie møblert, men denne utleieren ville jeg uansett ikke leid av, siden han virker som han ikke har peiling, og dermed kan by på store problemer.

Gjest Lille-pus
Skrevet

"The apartment is to be handed over in the same condition it was received in, except for normal wear and tear. All damages are to be compensated by the tenant. "

Men så er det spørs da, hvem som har bevisbyrden når det gjelder om hvitevarer dør på grunn av "normal wear and tear" eller ikke.

___

Mvh Ninu

Raskt oversatt:

Leiligheten skal leveres tilbak i samme stand som den var ved overtagelse, med unntak av normal slitasje. Alle skader /all beskadigelse skal kompenseres av leietager.

Damage krever aktiv inngripen, med andre ord skade/beskadigelse.

At kompressoren eller termostaten på et kjøleskap "gir opp og dør" av elde, etter 10 år bør kunne ansees å være del av "wear and tear".

Skulle det ikke være så, da skal jo erstatningen være ihht. det beløp det vil koste å kjøpe tilsvarende (dvs. samme merke, modell og alder).

Det ville falle på sin egen urimelighet å kunne kreve fabrikknyt erstatningsvare dersom et produkt med alder "10 år +" skulle dø en naturlig død i løpet av det kommende året.

Luft det forsiktig med huseier :)

Skrevet

Takk for svar :) Da ser det ut som jeg har loven på min side, så da burde det vel gå greit å skrive under. Jeg vil faktisk risikere å leie hos en litt uvitende huseier, og heller ta kranglene etterhvert, for å få denne leiligheten. Hun bor i utlandet, så det er begrenset hvor mye hun kan invadere hverdagen vår. Men jeg vil iallefall ha klart hvordan reglene er før jeg signerer.

Jeg har forresten lest husleieloven, men er visst ikke særlig flink til å tolke byråkratspråk - så takk for hjelpen :)

________

Mvh Ninu

Skrevet

Bare husk å ha det skriftlig, når hun tydeligvis er vanskelig!

Skrevet

er ikke dette en av de få fordelene man får når man leier, at utleier er ansvarlig for hvitevarer?

Skrevet

Husleieloven sier om vedlikehold dette:

§ 5-3. Vedlikehold

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2.

Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.

Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd.

Endret ved lov 16 jan 2009 nr. 6 (ikr. 1 sep 2009 iflg. res. 12 juni 2009 nr. 641).

Skrevet

Jeg ville ikke stresset med det. Det er daglig folk som gir bort både kjøleskap og stekeovner på Finn.no. Hun kan ikke forvente et nytt produkt, men bare en erstatning som fungerer.

Skrevet

§ 5-3. Vedlikehold

Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.

Så da må vi altså bare unngå å avtale noe annet, og det står jo ingenting spesifikt i kontrakten om at vi skal erstatte hvitevarer, det er bare at vi må signere på en inventarliste og bekrefte hvilke møbler som står i leiligheten. Og prisen hun har satt på enkelte av hvitevarene er hårreisende. Men da har vi altså loven på vår side så lenge vi ikke spesifikt avtaler noe annet. Supert :)

Jeg ville ikke stresset med det. Det er daglig folk som gir bort både kjøleskap og stekeovner på Finn.no. Hun kan ikke forvente et nytt produkt, men bare en erstatning som fungerer.

Ah, godt poeng! Takk. Da har vi jo en reserveløsning.

________

Mvh Ninu

Skrevet

hva mener du med "prisen hun satte på hvitevarene"? Det skal ikke stå noe om priser på ting i inventarlisten vel?

Skrevet

Så da må vi altså bare unngå å avtale noe annet, og det står jo ingenting spesifikt i kontrakten om at vi skal erstatte hvitevarer, det er bare at vi må signere på en inventarliste og bekrefte hvilke møbler som står i leiligheten. Og prisen hun har satt på enkelte av hvitevarene er hårreisende. Men da har vi altså loven på vår side så lenge vi ikke spesifikt avtaler noe annet. Supert :)

Loven har du strengt tatt på din side selv om du spesifikt avtaler noe annet. Husleieloven er ufravikelig og det kan ikke avtales vilkår som er dårligere enn det loven sier.

Men en ting er nå loven, jeg mener du bør være veldig bevisst på at det lukter trøbbel lang vei av dette leieforholdet. For det kan så definitivt bli konflikt selv om loven er klar. Jeg ville f.eks ikke tatt for gitt at det blir uproblematisk å få tilbake depositum (pass på at depositumet faktisk blir betalt inn på en konto i DITT navn og ikke på utleiers private) og om noen av hvitevarene ryker kan det fort ta tid før nye kommer på plass.

Det er alltid fristende med lav leie, men en grei huseier heller ikke å forakte!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...