Gjest ing Skrevet 14. februar 2011 #1 Skrevet 14. februar 2011 Min samboer har barnet sitt annenhver helg, fredag-søndag. Han ønsker å ha barnet til mandag morgen, noe barnets mor nekter ham. Hun sier at det er altfor tidlig for barnet, som går i 2 klasse, å stå opp 6-7.30 for å komme seg til skolen. Jeg ønsker å høre hva andre mener om dette.
skruf Skrevet 14. februar 2011 #2 Skrevet 14. februar 2011 Her står 7åringen opp mellom kl 6 og 6.30....men det er litt fordi hun er en morgenfugl. De gangene jeg må vekke henne blir hun vekket kl 7. Vi drar hjemmefra kl 8. Men der vi bodde før hadde vi lengre reisevei, så da måtte hun uansett opp kl 6.30 senest. Kommer vel og an når på kvelden ungen legger seg. Jenta vår legger seg ca 19.30. Kl 6 kan være tidlig til mange barn, men 6.30 synes jeg ikke er umenneskelig.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #3 Skrevet 14. februar 2011 Jeg vekker 10 åringen min i 06.00 tiden , og sørger for at han i det minste er i våken tilstand før jeg drar på jobb 06.30. Han er strålende blid hver morgen så det er virkelig ikke problematisk. Men han kan være veldig distre, så jeg lager en brødskive/frokost klar til han, pluss at han må pusse tennene før jeg drar.
litle_my Skrevet 14. februar 2011 #4 Skrevet 14. februar 2011 Hva som er "for tidlig" kommer i størst grad an på når de legger seg.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2011 #5 Skrevet 15. februar 2011 Her står den eldste opp kl 6, han tar bussen til skolen 07.15. Yngste står opp mellom 7 og 7.30, stikker til skolen rett etter det.
Gjest yojo Skrevet 15. februar 2011 #6 Skrevet 15. februar 2011 Hvis jeg skal tidlig på jobb står han opp kl 06.30, hvis jeg jobber sent står vi opp kl 07.30. Er det tidlig å stå opp 7.30?! Barnet skal vel gjerne kle seg, spise og komme seg til skolen? Når starter skolen for dette barnet?
Emma3 Skrevet 15. februar 2011 #7 Skrevet 15. februar 2011 Som nevnt over her, kjem de vel an på når barnet legger seg, og behovet for søvn. No er snuppa her heldig, og treng ikkje stå opp før kvart på åtte, åtte. Så ho vakna som oftast av seg sjølv.
Wit1 Skrevet 15. februar 2011 #8 Skrevet 15. februar 2011 Min 2. klassing står opp kl 0610 hver morgen. Det er ikke noe problem i det hele tatt Hun er vant til det og har gjort det helt siden barnehagen.
Gjest ing Skrevet 15. februar 2011 #9 Skrevet 15. februar 2011 Hvis jeg skal tidlig på jobb står han opp kl 06.30, hvis jeg jobber sent står vi opp kl 07.30. Er det tidlig å stå opp 7.30?! Barnet skal vel gjerne kle seg, spise og komme seg til skolen? Når starter skolen for dette barnet?
Gjest ing Skrevet 15. februar 2011 #10 Skrevet 15. februar 2011 Hvis jeg skal tidlig på jobb står han opp kl 06.30, hvis jeg jobber sent står vi opp kl 07.30. Er det tidlig å stå opp 7.30?! Barnet skal vel gjerne kle seg, spise og komme seg til skolen? Når starter skolen for dette barnet? Skolen starter 8.30. Blir ca 4 mil å kjøre fra far til skolen.
Gjest ing Skrevet 15. februar 2011 #11 Skrevet 15. februar 2011 Min samboer har barnet sitt annenhver helg, fredag-søndag. Han ønsker å ha barnet til mandag morgen, noe barnets mor nekter ham. Hun sier at det er altfor tidlig for barnet, som går i 2 klasse, å stå opp 6-7.30 for å komme seg til skolen. Jeg ønsker å høre hva andre mener om dette. Ser jeg har skrevet litt feil her: Skal stå 6-6.30.
Løvetanten Skrevet 15. februar 2011 #12 Skrevet 15. februar 2011 (endret) Det er det dummeste jeg har hørt. Den moren må være litt av en kranglefant som mener at det er til stor ulempe for ungen å måtte stå opp litt tidlig 2 ganger i måneden. Hallo? Og i tillegg mener hun at det er så stor ulempe at fordelen ved å få tilbringe mer tid med far ikke veier opp for det? Vel, hva skal man si. Han kan jo prøve å appellere til mors sunne fornuft og peke på nettopp at det kun dreier seg om 2 dager per måned og at det lett lar seg ta inn ved å evt fremskynde leggetiden på søndag (ikke det at mor har noe med hvordan far innretter seg). 6-1/2 7 er ikke spesielt tidlig. Hadde det vært 4 eller 5 så hadde jeg vært nærmere å skjønne innvendingene, men likevel så er det spesielt opp til bostedsforelder å tilrettelegge samvær. Her har du en far som gjerne vil, men som ikke får lov... Forstå det den som kan. Lykke til. Endret 15. februar 2011 av Løvetanten
Gjest Trolltausa Skrevet 15. februar 2011 #13 Skrevet 15. februar 2011 Jeg reagerer ikke på at barnet må stå opp tidlig, men jeg vet (av erfaring) at det kan oppleves som veldig slitsomt å starte dagen med en så lang biltur, og jeg ville unngått å utsette barna for dette så langt det var mulig. (spesielt i de mørke, våte og glatte årstidene)
Løvetanten Skrevet 15. februar 2011 #14 Skrevet 15. februar 2011 (endret) Jeg reagerer ikke på at barnet må stå opp tidlig, men jeg vet (av erfaring) at det kan oppleves som veldig slitsomt å starte dagen med en så lang biltur, og jeg ville unngått å utsette barna for dette så langt det var mulig. (spesielt i de mørke, våte og glatte årstidene) 2 dager i måneden?? Er det virkelig noe å bråke om? Edit; Mange barn tar buss til skolen og har betydelig lengre skolevei enn 4 mil, og de gjør det i tillegg hver eneste skoledag. Du kan jo ikke argumentere med at de jevnt over her en dårligere kvalitet på hverdagene sine? Alt handler om vane, forventning og tilrettelegging. Endret 15. februar 2011 av Løvetanten
Gjest Trolltausa Skrevet 15. februar 2011 #15 Skrevet 15. februar 2011 2 dager i måneden?? Er det virkelig noe å bråke om? Edit; Mange barn tar buss til skolen og har betydelig lengre skolevei enn 4 mil, og de gjør det i tillegg hver eneste skoledag. Du kan jo ikke argumentere med at de jevnt over her en dårligere kvalitet på hverdagene sine? Alt handler om vane, forventning og tilrettelegging. Jeg bråker ikke om, eller argumenterer ikke med, noe som helst, jeg delte en erfaring, og min erfaring er at mine barn følte det stressende å reise langt på morgenene før skolen. Og min erfaring tilsier at jeg vil unngå å utsette mine barn for en slik situasjon så langt det er mulig. Og når det gjelder barna som har lengre skolevei enn 4 mil... Ja, det finnes situasjoner der foreldrene ikke har et valg, og det er en slik situasjon. Det kan også oppstå akuttsituasjoner der mine barn igjen for en periode får lengre reisevei enn vanlig. Slike situasjoner tok jeg også høyde for i svaret mitt, da jeg skrev "så langt det er mulig". Og jeg gjentar: dette er min erfaring, ikke en mening, eller et argument.
Wildrose Skrevet 15. februar 2011 #16 Skrevet 15. februar 2011 Jeg syneds det må være greit å stå opp på det tidspunktet annenvher uke. Lang reisevei, men igjen, annenhver uke burde gå greit. Spør om det er muligheter for en prøveperiode, blir barnet utilpass pga dette, greit, la hun/han slippe. Hvis det går greit for barnet, så burde det være i orden, mener jeg. 1
Sophie-Ann Skrevet 15. februar 2011 #17 Skrevet 15. februar 2011 Jeg mistenker at grunnen til at mor nekter mer samvær fra 8-10 netter pr mnd,har med at da går samværet over i samværsklasse 3, og det innebærer at hun taper penger hver mnd i bidrag. 8 netter er i dag standard samvær i følge loven. For meg innebærte dette at bidraget gikk ned med 1000 kr i mnd. 1
Gjest ing Skrevet 16. februar 2011 #18 Skrevet 16. februar 2011 Jeg mistenker at grunnen til at mor nekter mer samvær fra 8-10 netter pr mnd,har med at da går samværet over i samværsklasse 3, og det innebærer at hun taper penger hver mnd i bidrag. 8 netter er i dag standard samvær i følge loven. For meg innebærte dette at bidraget gikk ned med 1000 kr i mnd. Det er det jeg tror er grunnen også.
Gjest Annaires Skrevet 16. februar 2011 #19 Skrevet 16. februar 2011 Min samboer har barnet sitt annenhver helg, fredag-søndag. Han ønsker å ha barnet til mandag morgen, noe barnets mor nekter ham. Hun sier at det er altfor tidlig for barnet, som går i 2 klasse, å stå opp 6-7.30 for å komme seg til skolen. Jeg ønsker å høre hva andre mener om dette. Jeg mistenker at grunnen til at mor nekter mer samvær fra 8-10 netter pr mnd,har med at da går samværet over i samværsklasse 3, og det innebærer at hun taper penger hver mnd i bidrag. 8 netter er i dag standard samvær i følge loven. For meg innebærte dette at bidraget gikk ned med 1000 kr i mnd. Men det er jo det som må være grunnen til far også da? Hvorfor ville ha barnet over natten, bare for at det skal bli stress på morgenen, i stedet for å kjøre barnet hjem søndag kveld? Det er jo ikke slik at far får noe mer tid sammen med barnet sitt? Barnet sover jo på natten alikevel.
Gjest ing Skrevet 16. februar 2011 #20 Skrevet 16. februar 2011 Men det er jo det som må være grunnen til far også da? Hvorfor ville ha barnet over natten, bare for at det skal bli stress på morgenen, i stedet for å kjøre barnet hjem søndag kveld? Det er jo ikke slik at far får noe mer tid sammen med barnet sitt? Barnet sover jo på natten alikevel. Nei, penger er ikke grunnen til at far vil ha samvær til mandag morgen, men da hadde dem hatt lenger tid sammen. Barnet må være hos mora ved 16 tida på søndag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå