Gjest TS Skrevet 14. februar 2011 #1 Skrevet 14. februar 2011 Jeg er tom for ideer og prøver dere på KG for hjelp og tips... Har en fostersønn på 7år som har bodd hos oss i ca ett år. Han har slått seg fint til ro her hos oss, men har en fortid ingen, verken vi eller barnevernet, vet så mye om. BV har sendt en bekymring til politiet ang seksuell mishandling, men saken er henlagt. Uansett, han har med jevne mellomrom "bæsje-uhell", som han kaller dem selv. Har prøvd å snakke med han om det, men han sier bare at han ikke rekker å gå på do. Det tror jeg ikke noe på. Vanligvis skjer det på skolen, men i dag også hjemme. Han hat all verdens tid til å gå på do, og vi minner han på å gå med jevne mellomrom. Har også problem med å tisse på seg. I det siste har det tatt litt av, med flere ganger i uka. Tidligere skjedde det kun rundt samvær med bioforeldre. Nå vet jeg ikke hva vi skal gjøre. Han kan jo ikke gå rundt og lukte bæsj på skolen, men det er tydeligvis ikke noe han kan kontrollere... Helsesøster sier at alt dette er normalt og vil rette seg av seg selv, men jeg synes hun sier det samme om alle spørsmål vi kommer med. Noen som har vært borti lignende? Er veldig glad i lillegutten min, og håper at dette problemet kan løse seg før de andre ungene i klassen begynner å reagere på det...
Personlig12 Skrevet 14. februar 2011 #2 Skrevet 14. februar 2011 Jeg er tom for ideer og prøver dere på KG for hjelp og tips... Har en fostersønn på 7år som har bodd hos oss i ca ett år. Han har slått seg fint til ro her hos oss, men har en fortid ingen, verken vi eller barnevernet, vet så mye om. BV har sendt en bekymring til politiet ang seksuell mishandling, men saken er henlagt. Uansett, han har med jevne mellomrom "bæsje-uhell", som han kaller dem selv. Har prøvd å snakke med han om det, men han sier bare at han ikke rekker å gå på do. Det tror jeg ikke noe på. Vanligvis skjer det på skolen, men i dag også hjemme. Han hat all verdens tid til å gå på do, og vi minner han på å gå med jevne mellomrom. Har også problem med å tisse på seg. I det siste har det tatt litt av, med flere ganger i uka. Tidligere skjedde det kun rundt samvær med bioforeldre. Nå vet jeg ikke hva vi skal gjøre. Han kan jo ikke gå rundt og lukte bæsj på skolen, men det er tydeligvis ikke noe han kan kontrollere... Helsesøster sier at alt dette er normalt og vil rette seg av seg selv, men jeg synes hun sier det samme om alle spørsmål vi kommer med. Noen som har vært borti lignende? Er veldig glad i lillegutten min, og håper at dette problemet kan løse seg før de andre ungene i klassen begynner å reagere på det... Jeg tror jeg ville dratt til BUP med han, visst dette har en sammenheng med seksuelt misbruk bør en ta tak i det. Jeg ville også tatt han med til fastlegen og be han henvise han til sykehuset så de fikk sjekket han, da med tanke på ulike sykdommer i mage/tarmregionen. Jeg har også vært borti barn som rett og slett ikke har tid til å gå på do, dette vil avta, men jeg ville hadde jeg vært deg fått en klinisk helsesjekk, samt kontakte bup, de har endel erfaring med dette. Fastlegen kan henvise han til bup evt barnepoliklinikk på sykehuset. Synd og si det, helsesøster har mye kunnskap om normale utviklingstadier, men kommer ofte til kort når det er sammensatte og komplekse problemer. Lykke til
Gjest meg Skrevet 14. februar 2011 #3 Skrevet 14. februar 2011 Hva med å sette opp faste do-tider? I tillegg gjøre tiden på do til noe hyggelig? Enten å være til stede og fortelle eventyr o.l., eller la han få ha med seg f.eks Donald blad. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #4 Skrevet 14. februar 2011 Sønnen til en venninne av mamma bæsjet også på seg daglig til han var 7-8 år gammel. Han gikk gjennom masse tester, men han var ikke syk på noen måte, og etter mange besøk hos psykolog fant de ut at han gjorde det for å få oppmerksomhet. Han hadde visst taklet det dårlig at foreldrene skilte seg, og følte at han ble litt oversett... Derfor gjorde han dette for at foreldrene skulle ta vare på han, kle på han og hjelpe han på en måte.. Og han likte oppmerksomheten som kom etterpå... Kanskje det er noe sånt? Håper du finner ut av det
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #5 Skrevet 14. februar 2011 jeg har ikke noe fornuftig å si, men når jeg var liten merket ikke jeg at jeg måtte på do før det var for sent. eneste gangene jeg klarte holde meg var når doen var innen max 2 meter.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #6 Skrevet 14. februar 2011 Jeg bæsjet meg ut flere ganger for dagen fra jeg var 4 til jeg var 6. Årsaken var gjentatt seksuelt misbruk. Dette må du ta opp med fastlegen imorgen den dag.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2011 #7 Skrevet 14. februar 2011 min sønn har avogtil uhell og han er 8 år. men han bytter på seg selv og dusjer og vasker utav trusa.det er ting eg har sagt at han må gjere om det går galt.kansje du må fortelle han det samme og ha med en ekstra truse til skulen og be han bytte deskre med en gang.det forebygger mobbing fra andre.vis gutten er misbrukt seksuelt kan det selfølgelig vere lurt å kontakte fagfolk på området.(min gutt er ikkje misbrukt)
nickless Skrevet 14. februar 2011 #8 Skrevet 14. februar 2011 Din foster sønn har en fortid du vet lite om , og desse uhellene kan være et resultat av en meget vanskelig barndom. Jeg ville ikke snakket så mye om uhellene med han , hadde ikke gjort noen stor sak av det , men sørget for nok skift til skole , og vist han hvordan han kan vaske seg selv. Praten hadde jeg tatt med lege,og BUP, for videre veiledning. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå