Gå til innhold

Eggløsning 14 dager før eller etter mensen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har blitt fortalt dette her tusen ganger før, men klarer aldri å huske hvilken vei jeg skal telle! Altså, i en gjennomsnittslig syklus, har man eggløsning fjorten dager før eller etter første dag i siste mens?

Jeg fikk mensen 19.januar, og hadde regnet ut at jeg skulle ha eggløsning 2. eller 3.februar. Dvs at jeg skal ha mensen nå den 16.februar! Er det mulig at syklusen min er kortere denne mnd, og at jeg hadde eggløsning før jeg trodde jeg egentlig skulle ha det, og dermed har passert ikm?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har blitt fortalt dette her tusen ganger før, men klarer aldri å huske hvilken vei jeg skal telle! Altså, i en gjennomsnittslig syklus, har man eggløsning fjorten dager før eller etter første dag i siste mens?

Jeg fikk mensen 19.januar, og hadde regnet ut at jeg skulle ha eggløsning 2. eller 3.februar. Dvs at jeg skal ha mensen nå den 16.februar! Er det mulig at syklusen min er kortere denne mnd, og at jeg hadde eggløsning før jeg trodde jeg egentlig skulle ha det, og dermed har passert ikm?

12-16 dager før mensen, i snitt 14 dager før. I unormale tilfeller 10-18 dager før, i meget skjeldne tilfeller enda flere/færre dager før. Men for den enkelte kvinne vil denne perioden være helt konstant fra syklus til syklus. Det er det at egget løsner og ikke blir befruktet som medfører en blødning.

Når du har eggløsning kan du bare vite gjennom eggløsningstester eller temperaturmåling, eventuelt sekreter, livmortapp eller andre tegn. Har du regelmessige sykluser og har funnet eggløsning 2-3 ganger (eks ved testing), vet du når du har det i syklusene fremover.

Endret av Atheene
Skrevet

En enkel ting å huske på er jo at en ALDRI kan vite nøyaktig når en får mensen, derfor kan en ikke telle EL som x-antall dager før neste mens. En må telle fra siste mens som en har hatt.

Nyttig link

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...