AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #1 Skrevet 14. februar 2011 Jeg skal til urolog i morgen og jeg gruer meg fryktelig. Jeg skal ha undersøkelser av blæra og er fryktelig redd for at jeg må ha noe oppi i urinrøret. Jeg har fått kateter flere ganger før, og det har vært noe av det værste jeg har vært med på noen gang! Jeg har aldri vært hos en urolog før, og syns det virker veldig skremmende både med tanke på undersøkelser og det å "vise seg frem". Jeg vil helst ikke høre skrekkhistorier, da det vil gjøre det enda værre for meg. Det jeg lurer på, er om noen kan fortelle hvordan en undersøkelse av blæra foregår? Og hvordan er det å være hos en urolog og hvordan foregår timen?
Gjest Spinell Skrevet 14. februar 2011 #2 Skrevet 14. februar 2011 Jeg har ikke vært hos urolog før, men jeg kan berolige deg med at du ikke trenger å være redd for å vise deg fram. Urologen har garantert sett det du har utallige ganger før, samtidig som h*n vet at folk flest ikke er særlig bekvem med å kle av seg for fremmede.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #3 Skrevet 14. februar 2011 Jeg har ikke vært hos urolog før, men om du skal ha noe opp i urinrøret så får du en bedøvelsesgel først. Det skal ikke være vondt (heller ikke å sette kateter), gjør det vondt så ikke vær redd for å si ifra. Si i fra på forhånd at du er nervøs så er de forberedt på det og sykepleieren kan ta ekstra vare på deg. De aller færreste liker å blottlegge seg, men det er heldigvis fort gjort og etterpå så tenker du sikkert at dette var ikke så ille.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #4 Skrevet 14. februar 2011 Hver gang jeg har fått satt kateter, har jeg fått bedøvelsesgele. Det har aldri fungert og det har vært like vondt hver eneste gang. En gang måtte jeg ha tre leger for å klare å sette det fordømte kateteret og det var så vondt at jeg hylte av smerte. Kjenner jeg får helt fnatt av å tenke på hva jeg skal i morgen! TS
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #5 Skrevet 14. februar 2011 Jeg så på innkallingen min igjen istad, og der står det at det vil bli foretatt en undersøkelse av blære og urinrør. Vil det da si at de vil føre noe oppi urinrøret eller gjør de det på andre måter?
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #6 Skrevet 14. februar 2011 Jeg vil tro du skal gjennom en cystoskopi? Høres fælt ut, men det er en undersøkelse urologen har gjort mange ganger, og det er garantert ingen som gleder seg til hverken undersøkelsen eller det å blottlegge seg selv. Hvis det har gjort vondt å få inn kateter (da snakker jeg smerte og vankelig å komme inn, ikke litt ubehag) tyder det på at noe er galt, og det trenger du hjelp for.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #7 Skrevet 14. februar 2011 Jeg vil tro du skal gjennom en cystoskopi? Høres fælt ut, men det er en undersøkelse urologen har gjort mange ganger, og det er garantert ingen som gleder seg til hverken undersøkelsen eller det å blottlegge seg selv. Hvis det har gjort vondt å få inn kateter (da snakker jeg smerte og vankelig å komme inn, ikke litt ubehag) tyder det på at noe er galt, og det trenger du hjelp for. På den siden du linket til, står det at det vanligvis har blitt foretatt røngten og ultralyd før en cystoskopi blir utført. Jeg har ikke tatt noen av delene, så jeg vil kanskje tro at jeg må igjennom det først? Ikke vet jeg.
SmallTalk Skrevet 14. februar 2011 #8 Skrevet 14. februar 2011 Dersom du skulle måtte få noe oppi urinveiene, så kan du sikkert be om å få noe smertestillende og beroligende på forhånd. Si ifra at det har vært helt forferdelig vondt å få satt kateter tidligere, og at du virkelig gruer deg for eventuelt å måtte få noe oppi urinveiene. Dersom de da ikke klarer å ta hensyn til dette så er det noe rart. 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #9 Skrevet 14. februar 2011 Det står også at det skal bli tatt en urinprøve, men de kan vel neppe finne alt der hvis det skulle være noe unormalt? Jeg kommer nok til å si ifra om at jeg er veldig redd og engstelig for hva som skal skje etter alle fæle opplevelser med kateter. Det går helt sikkert bra, men det er det at en gjør seg opp så mange tanker på forhånd når en ikke vet hva som skal skje.
SmallTalk Skrevet 14. februar 2011 #10 Skrevet 14. februar 2011 Nei, dersom det er noe unormalt, så kommer de neppe til å finne alt på en urinprøve, men da kan de nok ihvertfall utelukke f.eks bakterie- og virusinfeksjoner osv.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #11 Skrevet 14. februar 2011 Nei, dersom det er noe unormalt, så kommer de neppe til å finne alt på en urinprøve, men da kan de nok ihvertfall utelukke f.eks bakterie- og virusinfeksjoner osv. Ja, det var det jeg regnet med. Men jeg er også interessert i å høre fra andre som har vært til samme type undersøkelse! Men jeg tenkte på, er det vanlig at det er en samtale på forhånd der legen forteller om undersøkelser og spør om diverse, eller går legen bare rett på sak med en gang?
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #12 Skrevet 14. februar 2011 Ja, det var det jeg regnet med. Men jeg er også interessert i å høre fra andre som har vært til samme type undersøkelse! Men jeg tenkte på, er det vanlig at det er en samtale på forhånd der legen forteller om undersøkelser og spør om diverse, eller går legen bare rett på sak med en gang? Jeg vet ikke når det kommer til urologi, men sånn ellers så er det som regel rett på undersøkelsen når man først har fått en time hos en spesialist. Ring sykehuset å hør hva du egentlig skal.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #13 Skrevet 14. februar 2011 Jeg vet ikke når det kommer til urologi, men sånn ellers så er det som regel rett på undersøkelsen når man først har fått en time hos en spesialist. Ring sykehuset å hør hva du egentlig skal. Det står ganske greit på innkallingen at det skal tas en urinprøve. Det står også at det sannsynligvis vil bli tatt undersøkelse av blære og urinveier. Jeg fikk noen skjema sammen med innkallingen som jeg ble bedt om å fylle ut, så da vil jeg tro at det er en samtale om det først før undersøkelse?
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2011 #14 Skrevet 15. februar 2011 Hei ! Jeg har vært hos urolog.. Dette var noe jeg grudde meg veldig til. jeg ble lagt på en stol men to "beinlenere", slik man ligger når man skal ta en underlivsundersøkelse. Som sagt, jeg var livredd og det gjorde ikke situasjonen noe bedre.. Først vasker de deg nedentil med en sterlisert serviett, rett utenfor urinrørsåpningen. Så får du bedøvelsesgele. Deretter blir blæra di fylt med saltvann slik at det kjennes ut som om du må tisse. Men det må du altså ikke. Så ikke bekymre deg for at "nå tisser jeg på meg" De fører da et lite rør opp i urinrøret ditt, og dette skal jeg med hånden på hjertet si at gjorde veldig vondt. Men det var veldig fort gjort! Mitt råd er å være litt forberedt på at det kan gjøre litt vondt (men dette varierer sikkert fra person til person), og SLAPP AV!! Viktig viktig.. Hvis du anspenner deg blir det tusen ganger verre.. Lykke til! j19
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2011 #15 Skrevet 15. februar 2011 Hei ! Jeg har vært hos urolog.. Dette var noe jeg grudde meg veldig til. jeg ble lagt på en stol men to "beinlenere", slik man ligger når man skal ta en underlivsundersøkelse. Som sagt, jeg var livredd og det gjorde ikke situasjonen noe bedre.. Først vasker de deg nedentil med en sterlisert serviett, rett utenfor urinrørsåpningen. Så får du bedøvelsesgele. Deretter blir blæra di fylt med saltvann slik at det kjennes ut som om du må tisse. Men det må du altså ikke. Så ikke bekymre deg for at "nå tisser jeg på meg" De fører da et lite rør opp i urinrøret ditt, og dette skal jeg med hånden på hjertet si at gjorde veldig vondt. Men det var veldig fort gjort! Mitt råd er å være litt forberedt på at det kan gjøre litt vondt (men dette varierer sikkert fra person til person), og SLAPP AV!! Viktig viktig.. Hvis du anspenner deg blir det tusen ganger verre.. Lykke til! j19 Huff da! Jeg er i grunn forberedt på at det vil bli vondt hvis de skal legge noe inn i urinrøret, men jeg håper at de vil bruke ultralyd og røngten først siden jeg ikke har hatt det. Idag er dagen, så om ikke lenge skal jeg reise. Det går nok sikkert mye bedre enn jeg tror, men det er det at jeg er fryktelig engstelig siden jeg bare har hatt vonde opplevelser med kateter og den type ting før. Lå å tenkte på denne undersøkelsen i natt og sov svært dårlig. Kjenner at jeg bare vil ringe og si at jeg er syk ...
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2011 #17 Skrevet 15. februar 2011 hvordan gikk det? Det gikk overraskende bra! Hadde sett for meg mye værre ting enn det jeg måtte igjennom. De tok ultralyd og sjekket strålen, så var ikke så ille. Hadde også en samtale med legen, og der ble vi enige om at jeg skal komme tilbake igjen senere og ta flere undersøkelser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå