AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #1 Skrevet 13. februar 2011 Kjæresten min ble ferdig med sin mastergrad i økonomi i desember. Han har gode karakterer (A-B snitt). Nå har det snart gått tre måneder og han sliter med å få seg jobb. Han har sikkert søkt 20 jobber og vært på utallige intervjuer. Hver gang ender det med skuffelse. Jeg skjønner jo at det ikke er lett å få seg jobb, men jeg bekymrer meg jo litt for ham også. Hvor mye lenger skal han gå før han må melde seg hos vikarbyrå? Stakkar gutten, han blir så nedtrykt av all søkingen. Han får jo bare avslag hele tiden... Jeg kan ikke forstå hva han gjør galt. Tenk om han går i tre måneder til uten jobb?
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #2 Skrevet 13. februar 2011 Hvorfor er du sammen med en simpel arbeidsløs? Ser du på deg selv som så lite verdt? Du er verdt en som kan jobbe du. =) 2
Havtorn Skrevet 13. februar 2011 #3 Skrevet 13. februar 2011 Hvorfor er du sammen med en simpel arbeidsløs? Ser du på deg selv som så lite verdt? Du er verdt en som kan jobbe du. =) Det finnes et nordnorsk ord om slike som deg. TS - Bare oppmuntre ham så godt det lar seg gjøre til å fortsette med søkinga! Er det aktuelt å flytte for å få seg jobb et annet sted? Enkelte yrker er det hard konkurranse rundt, jobber selv som vikar og er flere av vikarene som er i samme båt - de har fullført gode studier, men de har ingen steder å jobbe. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #4 Skrevet 13. februar 2011 Hvis jeg ar han så hadde jeg kontaktet et vikarbyrå for lengst. Både for å ha noe konstruktivt å fylle dagene med, men også for å opparbeide arbeidserfaring. Det er mye lettere å få ny jobb når man har kommet seg innenfor arbeidsmarkedet. Og selv om det ikke er relevant erfaring han får, så vil han få sjansen til å vise at han har god arbeidsmoral og gjør sitt beste med de forutsetninger han har der og da. Skader ikke med en god attest til. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #5 Skrevet 13. februar 2011 Vi har snakket om vikarbyrå, men jeg tror planen er å vente et par uker til for å se om han får napp. Han får tilbakemelding på et intervju i morgen. Men du har helt rett at det lønner seg å få en attest fra et eller annet sted som vikar. Håper det løser seg snart. Kan tenke meg at andre studenter i hans situasjon sliter! Jeg skjønner ikke hvordan tusenvis av studenter klarer å få seg jobb hvert år etter studiene. Det er jo flere søkere enn ledige jobber.
Heart7086 Skrevet 13. februar 2011 #6 Skrevet 13. februar 2011 Ikke for å ta motet fra deg, men mannen her gikk arbeidsløs/vikar i ca 5 år før han fikk fast jobb! Ta kontakt med manpower/lign. vikarbyråer fort, det er absolutt ikke sikkert de har noe til han i morgen uansett, men da er han ihvertfall registrert! Ellers må du bare være, som andre her sier, støttende så godt du kan! Det er forferdelig å gå slik, både for den ene og den andre, men det vil snu til slutt! Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #7 Skrevet 14. februar 2011 Det finnes et nordnorsk ord om slike som deg. Feminist?
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #8 Skrevet 14. februar 2011 Hvorfor så negativ til vikar/rekrutterings-byråer? Det er da en av de beste måtene for nyutdannede folk uten erfaring å komme seg inn i relevante yrker. 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #9 Skrevet 14. februar 2011 Kjæresten min ble ferdig med sin mastergrad i økonomi i desember. Han har gode karakterer (A-B snitt). Nå har det snart gått tre måneder og han sliter med å få seg jobb. Han har sikkert søkt 20 jobber og vært på utallige intervjuer. Hver gang ender det med skuffelse. Jeg skjønner jo at det ikke er lett å få seg jobb, men jeg bekymrer meg jo litt for ham også. Hvor mye lenger skal han gå før han må melde seg hos vikarbyrå? Stakkar gutten, han blir så nedtrykt av all søkingen. Han får jo bare avslag hele tiden... Jeg kan ikke forstå hva han gjør galt. Tenk om han går i tre måneder til uten jobb? Jeg er siv.øk, og har absolutt aldri hørt om noen med A-B i snitt som sliter med å få jobb. De fleste med så gode karakterer får jobb lenge før de er ferdige med studiet. Er du sikker på at han har så gode karakterer som han sier?
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #10 Skrevet 14. februar 2011 Hvorfor så negativ til vikar/rekrutterings-byråer? Det er da en av de beste måtene for nyutdannede folk uten erfaring å komme seg inn i relevante yrker. I min bransje blir det sett ned få fordi de eneste som må gå den veien er dem som har dårlige karakterer, eller dem som har tatt en utdannelse som bedrifter egentlig ikke søker etter. 1
lillemia Skrevet 14. februar 2011 #11 Skrevet 14. februar 2011 (endret) Jeg er siv.øk, og har absolutt aldri hørt om noen med A-B i snitt som sliter med å få jobb. De fleste med så gode karakterer får jobb lenge før de er ferdige med studiet. Er du sikker på at han har så gode karakterer som han sier? Karakterene er nok ikke så verst, i og med at han har blitt kalt inn på flere intervjuer. Tror heller det kan ha noe med hans personlighet å gjøre - kanskje bedriftene ikke syns han har det som trengs (bortsett fra gode karakterer)? Endret 14. februar 2011 av lillemia
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #12 Skrevet 14. februar 2011 Karakterene er nok ikke så verst, i og med at han har blitt kalt inn på flere intervjuer. Tror heller det kan ha noe med hans personlighet å gjøre - kanskje bedriftene ikke syns han har det som trengs (bortsett fra gode karakterer)? Hei Ja, jeg har sett både karakterutskriften og vitnemålet hans så han lyver ikke nei Liker ikke å tenke at det kanskje er noe galt med personligheten hans. Det kan jo i teorien være det, men... Jeg tenker som så at det er mange søkere pr. stilling og da blir det automatisk mye konkurranse. Det finnes alltid søkere som er bedre enn seg selv. Så det er nok forklaringen.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #13 Skrevet 14. februar 2011 Hei Ja, jeg har sett både karakterutskriften og vitnemålet hans så han lyver ikke nei Liker ikke å tenke at det kanskje er noe galt med personligheten hans. Det kan jo i teorien være det, men... Jeg tenker som så at det er mange søkere pr. stilling og da blir det automatisk mye konkurranse. Det finnes alltid søkere som er bedre enn seg selv. Så det er nok forklaringen. Er du sikker på at han har lyst til å jobbe? Jeg kan virkelig ikke se for meg at en person med en mastergrad i økonomi, med gode resultater skal ha problemer med å få jobb. Da må det være noe seriøst gale med ham som ingen "normale" folk liker. Min bedrift sliter(som mange andre) med å få kvalifiserte økonomer. Vi ansatte nettopp en som ikke har fullført bachelorgraden engang - han har ikke godkjent vitnemål, ettersom han ikke har bestått i alle fag.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #14 Skrevet 14. februar 2011 Er du sikker på at han har lyst til å jobbe? Jeg kan virkelig ikke se for meg at en person med en mastergrad i økonomi, med gode resultater skal ha problemer med å få jobb. Da må det være noe seriøst gale med ham som ingen "normale" folk liker. Min bedrift sliter(som mange andre) med å få kvalifiserte økonomer. Vi ansatte nettopp en som ikke har fullført bachelorgraden engang - han har ikke godkjent vitnemål, ettersom han ikke har bestått i alle fag. Hvilken bedrift er dette??
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #15 Skrevet 14. februar 2011 Hvilken bedrift er dette?? Jeg har ikke lyst å oppgi den informasjonen, men jeg kan si at vi er et relativt stort selskap, med kontorer i bergen-stavanger-oslo.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #16 Skrevet 14. februar 2011 Hei Ja, jeg har sett både karakterutskriften og vitnemålet hans så han lyver ikke nei Liker ikke å tenke at det kanskje er noe galt med personligheten hans. Det kan jo i teorien være det, men... Jeg tenker som så at det er mange søkere pr. stilling og da blir det automatisk mye konkurranse. Det finnes alltid søkere som er bedre enn seg selv. Så det er nok forklaringen. Hvilken sektor søker han jobb i? Og er han samfunnsøkonom eller siviløkonom? Enkelte bransjer økonomer gjerne arbeider i er langt tøffere å få jobb i enn andre, og stiller mye høyere krav til tidligere arbeidserfaring, relevante fagkombinasjoner og intervjuevner enn andre.
Ixnay Skrevet 14. februar 2011 #17 Skrevet 14. februar 2011 Jeg gikk selv 1,5 år etter endt master utdanning (samfunnsøkonomi) før jeg fikk en jobb jeg virkelig ville ha. Kan det være at han selv er litt kresen når han kommer på intervjuene og får høre hva som ligger i stillingene (ikke alltid lett å tolke stillingsannonsene). Jeg var heldig som fikk fulltidsvikariat der jeg hadde deltidsjobb ved siden av studiene mens jeg søkte. Det er demotiverende å få avslag på avslag, spesielt når facebook flommer over av venner som skriver "har fått drømmejobben", men man må holde ut. Jeg fikk stadig beskjed om at jeg gjorde svært godt inntrykk, men at det var min manglende erfaring innenfor fagfeltet som gjorde at jobbene gikk til andre. Nå har jeg fått en arbeidsgiver som gjerne vil satse på meg, og det er jeg glad for. Det løsner nok til slutt, men det kan ta litt tid avhengig av hvor man er i landet og retning man har utdannet seg i..
lillemia Skrevet 14. februar 2011 #18 Skrevet 14. februar 2011 Hei Ja, jeg har sett både karakterutskriften og vitnemålet hans så han lyver ikke nei Liker ikke å tenke at det kanskje er noe galt med personligheten hans. Det kan jo i teorien være det, men... Jeg tenker som så at det er mange søkere pr. stilling og da blir det automatisk mye konkurranse. Det finnes alltid søkere som er bedre enn seg selv. Så det er nok forklaringen. Det trenger ikke nødvendig være noe galt med personligheten hans, men at han kanskje ikke gjør et godt nok inntrykk eller skiller seg ut fra de andre søkerene. Kan sikkert være lurt å lese gjennom tips og råd til intervjuer (hvis han ikke allerede har gjort det), og tenke gjennom hvordan han ville svare på ulike problemstillinger uten at det virker tilgjort og streberakig
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2011 #19 Skrevet 15. februar 2011 Det virker som det er utrolig mange forskjellige erfaringer her inne. Litt sjokkert over den som ble ansatt uten ferdig bachelorgrad Det synes jeg faktisk høres litt drøyt ut! Takk for alle forslagene og tipsene Jeg prøver å være så støttende som jeg kan. Og så skal jeg igjen høre hva han sier om vikarbyrå. Han er samfunnsøkonom, og jeg trodde de kunne brukes til mye forskjellig, så en eller annen jobb blir det vel på ham.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2011 #20 Skrevet 15. februar 2011 Jeg har ei venninne som er samfunnsøkonom som jobbet på postkontoret mens hun søkte jobber, og endte opp med en utrolig tung, faglig jobb etter et halvt år. Jeg ser ingen grunn til at han ikke skal jobbe. Sånn som det er nå så ender han jo opp med hull i CVen, og det er sjelden positivt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå