Troilltøva Skrevet 13. februar 2011 #1 Skrevet 13. februar 2011 jeg ble litt inspirert av min egen tråd som jeg skrev i sted til og spørre andre kvinner der ute om dere har opplevd og blitt sett ned på/satt i tvil i et yrke hvor det er flest mannfolk? Jeg begynte i en fabrikk for ett år siden hvor jeg ikke hadde lignende erfaring før jeg begynte der, og de fleste var positive til at jeg skulle jobbe som maskinfører og fikk opplæring og alt gikk greit. Men det var spesielt en person der som av og til kom med kommentarer om at jeg ikke ville greie det, det var kommentarer som "ja vi får nå se hvordan det her går..." og han prøvde og få med han som lærte meg opp også med slike kommentarer og kunne si til han "ja det er vell ikke akkurat kvinnfolkarbeid dette". Hvor han som lærte meg opp svarte tilbake at dette er arbeid for alle. Det var en litt fysisk krevende jobb innimellom (når maskinene kjørte seg fast o.l. og jeg måtte fikse det), og jeg lærte fort og bruke maskinene og å produsere det vi produserte og lærte og kjøre truck og jeg fikk masse skryt fordi jeg lærte fort og gjorde en veldig god jobb! Jeg overasket egentlig meg selv også. Denne tvilende kollegaen ble etterhvert mer ydmyk og sluttet med kommentarene sine Noen andre som har opplevd slikt? 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #2 Skrevet 13. februar 2011 Jeg har vært i forsvaret sammen med damer. Jeg har jobbet innen industri sammen med damer. Jeg har jobbet på mange plasser sammen med damer. Men jeg har lært meg det at samme hvor mye man snakker om likestilling, damer vil aldri kunne gjøre en like god jobb som en mann. Likeverd, ja. Alle mennesker er like mye verdt. Men der er biologiske forskjeller. Kvinner er ikke like flinke til å jobbe under press og til å takle stress som oss menn. Kvinner er ikke like flinke til å jobbe hardt og fort når det kreves. Kvinner burde holde seg til omsorgsyrker, det er noe som de kan i alle fall, til og med bedre enn menn flest. Og la oss menn ta oss av de tunge og mer stress-relaterte yrkene. 3
Troilltøva Skrevet 13. februar 2011 Forfatter #3 Skrevet 13. februar 2011 Jeg har vært i forsvaret sammen med damer. Jeg har jobbet innen industri sammen med damer. Jeg har jobbet på mange plasser sammen med damer. Men jeg har lært meg det at samme hvor mye man snakker om likestilling, damer vil aldri kunne gjøre en like god jobb som en mann. Likeverd, ja. Alle mennesker er like mye verdt. Men der er biologiske forskjeller. Kvinner er ikke like flinke til å jobbe under press og til å takle stress som oss menn. Kvinner er ikke like flinke til å jobbe hardt og fort når det kreves. Kvinner burde holde seg til omsorgsyrker, det er noe som de kan i alle fall, til og med bedre enn menn flest. Og la oss menn ta oss av de tunge og mer stress-relaterte yrkene. Jeg er enig i at det er biologiske og fysiske forskjeller mellom menn og kvinner, det er ikke til og unngå. Men jeg tror nok at kvinner kan gjøre en like god jobb som menn, kanskje ikke på samme måte eller så fort som en mann kanskje ville gjort det (avhengig av hvilket yrke det er snakk om), men en like god jobb fordi. 1
Yme Skrevet 13. februar 2011 #4 Skrevet 13. februar 2011 (endret) Jeg er enig i at det er biologiske og fysiske forskjeller mellom menn og kvinner, det er ikke til og unngå. Men jeg tror nok at kvinner kan gjøre en like god jobb som menn, kanskje ikke på samme måte eller så fort som en mann kanskje ville gjort det (avhengig av hvilket yrke det er snakk om), men en like god jobb fordi. Jeg stussa litt på hva du mente her... Om hun ikke gjør jobben like fort, så gjør hu jo en dårligere jobb. Endret 13. februar 2011 av Yme 2
Troilltøva Skrevet 14. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 14. februar 2011 Jeg stussa litt på hva du mente her... Om hun ikke gjør jobben like fort, så gjør hu jo en dårligere jobb. Vell, for å gi et eksempel. Om en mann og en kvinne vasker gulv, og mannen vasker fortere så betyr ikke det at kvinnen nødvendigvis gjør en dårligere jobb. Det var det første eksemplet jeg kom på men men så er det forskjell på og jobbe sakte så det går ut over arbeidet, og så sakte/fort at det ikke nødvendigvis gjør noe forskjell. om du skjønner hva jeg mener:P 2
Yme Skrevet 14. februar 2011 #6 Skrevet 14. februar 2011 Okei, da skjønner jeg hva du mener. Det virka som at du mente at jobben var like bra gjort, men at dama var tregere.
Troilltøva Skrevet 14. februar 2011 Forfatter #7 Skrevet 14. februar 2011 Når man blir ansatt i en jobb må man jo jobbe så jobben blir gjort, men kanskje en mann ville gjort det fort, mens en kvinne ville gjort akkurat det samme bare litt saktere uten at det ville gjort noen spesiell stor forskjell. Jeg ble jo opplært i den maskinførerstillingen av en mann og det er jo klart at han greide jo og løfte tunge ting, frigjøre maskinene for smuss når de hadde kjørt seg fast mye letter enn meg da disse tingene var fysisk krevende. Jeg måtte nok ta litt ekstra i, men jeg fikk jobben gjort selv om det kunne gå litt tregere uten at det gikk utover produksjonen da disse tingene var vanlig at det skjedde av og til. Det var egentlig ment at jeg skulle påkalle en annen som jobbet der når de tunge tingene skulle utføres, men jeg fant ut at jeg godt kunne gjøre det selv. 1
Yme Skrevet 14. februar 2011 #8 Skrevet 14. februar 2011 Men da tar det jo unødvendig lang tid, å dermed blir det jo dårligere enn om en mann hadde gjort det. 2
Troilltøva Skrevet 14. februar 2011 Forfatter #9 Skrevet 14. februar 2011 Men da tar det jo unødvendig lang tid, å dermed blir det jo dårligere enn om en mann hadde gjort det. Ikke egentlig. Det var helt vanlig og plages med maskinene og noen ganger kunne man bruke 10 min og noen ganger 1 time på og fikse det. Alt etter som, både mennene og jeg. Jeg prøvde heller og kjøre maskinene sånn at jeg skulle unngå og kjøre de fast, noe ikke alle mennene var like flinke til faktisk og derfor plagdes mere. 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #10 Skrevet 14. februar 2011 Jeg har vært i forsvaret sammen med damer. Jeg har jobbet innen industri sammen med damer. Jeg har jobbet på mange plasser sammen med damer. Men jeg har lært meg det at samme hvor mye man snakker om likestilling, damer vil aldri kunne gjøre en like god jobb som en mann. Likeverd, ja. Alle mennesker er like mye verdt. Men der er biologiske forskjeller. Kvinner er ikke like flinke til å jobbe under press og til å takle stress som oss menn. Kvinner er ikke like flinke til å jobbe hardt og fort når det kreves. Kvinner burde holde seg til omsorgsyrker, det er noe som de kan i alle fall, til og med bedre enn menn flest. Og la oss menn ta oss av de tunge og mer stress-relaterte yrkene. Du har tydeligvis aldri jobbet i helsevesenet når du sier det du sier her. Er du klar over hvor stressende det kan være enkelte steder i helsevesenet? Ting man skal huske, prosedyrer som skal gjøres riktig, beskjeder til og fra, kjøring, adresser som skal huskes, at man alltid skal være hyggelig, rolig og avbalansert i forhold til pasienter og brukere. Ikke tidspress i omsorgsyrker sier du? Jøss hvilken planet bor du på?? 5
Yme Skrevet 14. februar 2011 #11 Skrevet 14. februar 2011 Du har tydeligvis aldri jobbet i helsevesenet når du sier det du sier her. Er du klar over hvor stressende det kan være enkelte steder i helsevesenet? Ting man skal huske, prosedyrer som skal gjøres riktig, beskjeder til og fra, kjøring, adresser som skal huskes, at man alltid skal være hyggelig, rolig og avbalansert i forhold til pasienter og brukere. Ikke tidspress i omsorgsyrker sier du? Jøss hvilken planet bor du på?? Nå høres jeg sikkert skikkelig mannssjåvinistisk, med tanke på det jeg tidligere har skrevet her, å det er ikke meningen! Jeg vil bare slenge med en observasjon jeg har gjort meg i tider hvor jeg av forskjellige grunner har vært innlagt på sykehus og sånne ting over lengre tid. Det jeg har lagt merke til er at de mannlige sykepleierne ofte er mye mer ålreite, og er flinkere til å følge opp pasientene sine enn det damene er. Jeg tror egentlig ikke det handler om at menn er bedre, men heller at damer ofte kan velge et slikt yrke bare for å ha en jobb, mens mennene som velger noe sånt gjør det fordi de er spesielt interessert i sånne ting, så de få mennene som jobber som pleiere rett og slett gjør fordi de elsker den typen arbeid, mens veldig mange damer velger et sånt yrke fordi det er "damearbeid". 1
SmallTalk Skrevet 14. februar 2011 #12 Skrevet 14. februar 2011 Tja, som ung, blond og kvinnelig ingeniør i oljebransjen så har jeg vært borti nok av mannsjåvenister som kan dra langt dit pepper'n gror. Jeg setter den kalde skuldra til dersom noen ser ned på meg, og da er jeg ikke spesielt nådig. Får jeg ikke respekt, så gidder jeg heller ikke gi respekt. Og blir jeg sett ned på, så har jeg ikke problemer med å ta igjen med samme mynt. Dvs at jeg har nøyaktig lik logikk som mannfolka på avdelingen min, og den funker utmerket. 2
Cata Skrevet 14. februar 2011 #13 Skrevet 14. februar 2011 Nei, ikke akkurat blitt sett ned på, men på et tidligere arbeidssted så tror jeg nok jeg måtte leve med lavere lønn enn mine mannlige kolleger på samme "nivå" i bedriften. Min jobb var på ingen måte mindre ansvarsfull enn deres selv om det var en annen type tekniske oppgaver. Vet også at jeg ble regnet som ganske dyktig på det jeg drev med så det var neppe faktiske ferdigheter det sto på. På mitt nåværende arbeidssted jobber jeg hovedsaklig sammen med menn og jeg har aldri følt at noen har sett ned på meg fordi jeg er kvinne, verken i arbeidssituasjonen eller lønnsmessig.
Betty84 Skrevet 14. februar 2011 #14 Skrevet 14. februar 2011 Jobber som ambulansesjåfør, og har til nå vært eneste jenta i "mitt" distrikt. Og ja, gutter er sterkere enn jenter....det betyr jo bare at jeg må jobbe dobbelt så hardt med styrken min... Jeg har topp poengskår på behandlingsprosedyrer, topp på pasientkjøring med og uten blålys, og har i løpet av mine 5 år -ingen avik og aldri bedt om bærehjelp! Aldri laget en skramme på sjukebil, eller annet utstyr! Både på skolen og på jobb har det vært negativitet rundt meg som jente... For å få lærlingplassen måtte jeg igjennom en haug med fysiske tester, og det trengte merkelig nok ikke guttene som var mye spedere enn meg. Men det driter jeg i! Nå tar jeg kurser innen brann, så til sommeren skal jeg vikariere på brannstasjonen! Gleder meg til å se hvilke utfordringer jeg får der ) Gutta boys..... Vi jenter klarer det vi vill vi! 7
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #15 Skrevet 14. februar 2011 Jeg tror mange kvinner feilaktig tror at de blir sett ned på fordi de er kvinner. I mange situasjoner på jobben kan du bli sett ned på eller bli behandlet på en litt lite raus måte, uten at det har noe med at du er kvinne å gjøre. Ferskinger på jobben blir alltid sett litt ned på, uavhengig av kjønn- de er ikke like kunnskapsrike og har ikke bevist at de duger ennå. Noen folk eier ikke sosiale antenner, og oppfører seg dårlig, uansett hvilket kjønn det gjelder. En gjeng med nhh utdannede økonomer kan godt se litt ned på en som har tatt utdanningen på høgskolen i stord. Det er så mange grunner til at du kan bli "sett ned på", som ikke har noe med kjønn å gjøre. Hvordan vet dere at dere at det er fordi dere er kvinner?
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #16 Skrevet 14. februar 2011 Jeg har vært i forsvaret sammen med damer. Jeg har jobbet innen industri sammen med damer. Jeg har jobbet på mange plasser sammen med damer. Men jeg har lært meg det at samme hvor mye man snakker om likestilling, damer vil aldri kunne gjøre en like god jobb som en mann. Likeverd, ja. Alle mennesker er like mye verdt. Men der er biologiske forskjeller. Kvinner er ikke like flinke til å jobbe under press og til å takle stress som oss menn. Kvinner er ikke like flinke til å jobbe hardt og fort når det kreves. Kvinner burde holde seg til omsorgsyrker, det er noe som de kan i alle fall, til og med bedre enn menn flest. Og la oss menn ta oss av de tunge og mer stress-relaterte yrkene. Lykke til videre! 1
Gjest Raindrops Skrevet 14. februar 2011 #17 Skrevet 14. februar 2011 Jeg jobbet på et sted der vi måtte reparere noen maskiner som av og til kjørte seg fast/stoppet, og selv om gutta på jobben ikke så ned på meg eller trodde de var bedre, var det noe annet med kunder. Spesielt voksne menn. Hvis det kom en feilmelding og jeg løp for å fikse det uten å få det til, var det alltid en eller annen voksen mann som mente at "kan ikke han prøve istedenfor?" og da hjalp det ikke hvor mye jeg forklarte at dette trengte vi en mekaniker til, neida, han ville absolutt at en kar skulle bedømme feilen først, selv om kollegaen min stolte på min avgjørelse. Helt latterlig og jeg ble mektig provosert ofte. Det viste seg jo gang på gang at jeg hadde rett. I tillegg var jeg oftest flinkere og raskere enn gutta på jobben til å fikse feilene, naturlig nok fordi jeg hadde jobbet der lengere. Men ikke sjangs at jeg fikk noen tillitt fra de mannsjåvinistiske kundene.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #18 Skrevet 14. februar 2011 jeg studerer ennå, og yrket jeg skal inn i er ikke fysisk krevende slik som mange "manneyrker" er. men jeg skal inn i et teknologisk yrke som er mannsdominert. på mitt studium er vi veldig få jenter, kanskje 10%. foreløpig har jeg ikke opplevd å bli sett ned på - vi jentene blir heller "sett opp på". når vi gang på gang viser at vi er like gode som gutta, skjønner de at de ikke kommer noen vei med å mobbe oss pga. kjønn. det eneste jeg opplever er spørsmål som "wow, er du interessert i dette?", hvor jeg spør hvorfor jeg ikke skulle være det og som regel for svaret: "fordi du er jente". jeg ser ikke på det som å bli sett ned på, for jeg skjønner jo at de blir overrasket når det er så få jenter som studerer det.
SmallTalk Skrevet 14. februar 2011 #19 Skrevet 14. februar 2011 Det er så mange grunner til at du kan bli "sett ned på", som ikke har noe med kjønn å gjøre. Hvordan vet dere at dere at det er fordi dere er kvinner? Litt for ekle kommentarer ang utseende og kjønn, blant annet. Hadde vært greit dersom det hadde vært en på min egen alder jeg hadde en fleipende tone med, men ikke når det er snakk om en mann på alder med foreldrene mine som jeg inntil det aldri hadde sett før. Og nei, de kommentarene ble ikke sagt i en fleipende tone. Og etterpå så kom fyren plutselig på at det han hadde sagt kanskje var litt vel på kanten av hva som er akseptabelt. 2
SmallTalk Skrevet 14. februar 2011 #20 Skrevet 14. februar 2011 jeg studerer ennå, og yrket jeg skal inn i er ikke fysisk krevende slik som mange "manneyrker" er. men jeg skal inn i et teknologisk yrke som er mannsdominert. på mitt studium er vi veldig få jenter, kanskje 10%. foreløpig har jeg ikke opplevd å bli sett ned på - vi jentene blir heller "sett opp på". når vi gang på gang viser at vi er like gode som gutta, skjønner de at de ikke kommer noen vei med å mobbe oss pga. kjønn. det eneste jeg opplever er spørsmål som "wow, er du interessert i dette?", hvor jeg spør hvorfor jeg ikke skulle være det og som regel for svaret: "fordi du er jente". jeg ser ikke på det som å bli sett ned på, for jeg skjønner jo at de blir overrasket når det er så få jenter som studerer det. Høres veldig kjent ut fra tiden på ingeniørstudiet. Den yngre garden er stort sett grei, og det samme gjelder den eldre garden som har utdanning og døtre selv. De som skaper problemene er de med lavere utdanning som mener at "damer hører hjemme i omsorgsyrker og bak kjøkkenbenken". 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå