Troilltøva Skrevet 13. februar 2011 #1 Skrevet 13. februar 2011 Jeg har gått arbeidsledig en stund nå og fant ut i helgen at det søkes etter folk i en jobb hvor det er vanlig at både utlenninger og narkomane jobber i, det er gjennom et bemanningsbyrå og man går 2-3 stk på samme skift på akkurat den stillingen hvor det søkes i, i en stor fabrikk. Jeg er veldig skeptisk til og gå på skift med utlenninger, og siden det er et mannsdomninerende yrke med flest mannfolk så er det så vidt jeg har fått høre bare mannfolk der nå. Jeg kjenner en del folk som jobber i den fabrikken og har derfor forhørt meg litt om de som jobber der og fikk derfor høre at det er mye av utlenninger og narkomane som er der, men også helt "vanlige" folk også, og til og med noen jeg vet om som jeg kunne tenkt meg og gått på skift med da jeg kjenner til vedkommende. Han ene som jobber i den fabrikken er en kompis av meg og han forsto meg, og mente jeg bare skulle si at jeg ikke vil jobbe med de jeg ikke vil jobbe med. Men det er kanskje litt frekt og kan virke rasistisk og si at jeg ikke vil jobbe med utlenninger? evnt hvordan kan jeg si det på en grei måte? Jeg er ikke rassist men jeg er skeptisk til og skulle gå 7,5 timer hver dag sammen med 2 andre utenlandske mannfolk da jeg har hatt en del ubehagelige opplevelser og pga jeg frykter og oppleve at de skal se ned på meg som kvinne i det yrket og "overkjøre" meg i jobben, siden de mest sannsynlig har et negativt syn på kvinner der hvor de kommer fra. Men nå skal det sies at jeg ikke vet om det er utlenninger som er kommet til landet i senere tid eller om de er født og oppvokst i norge, men som jeg har forstått det på min kompis så er det utlenninger som er kommet til landet og fått denne jobben fordi den er enkel og få, og jeg vet ihvertfall av en utlenning som jobber der hvor han har voldtatt for et par år siden.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #2 Skrevet 13. februar 2011 Trenger du jobb, så tar du denne jobben. Selvfølgelig har du ingen påvirkning på hvem du jobber med! Og tror du virkelig det er fristende for "utlenningene", som du kaller dem, å skulle gå 7,5 time med deg som mistenker dem for voldtekt før du i det hele tatt har møtt dem? 12
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #3 Skrevet 13. februar 2011 Jeg ville i hvertfall aldri i livet ansatt en person som stiller betingelser om å ikke ville jobbe med "utlenninger" og andre "uvanlige" folk. 12
Troilltøva Skrevet 13. februar 2011 Forfatter #4 Skrevet 13. februar 2011 Jeg kommer nok ikke til og si noe, jeg er selvsagt åpen for å jobbe med hvem som helst, jeg skal ikke forhåndsdømme, men har bare gjort meg noen tanker. Kompisen min mente at det "bare" var og si det, så da lurer jeg på om hvor vanlig det egentlig er og si sånt.
Gjest Blondie65 Skrevet 13. februar 2011 #5 Skrevet 13. februar 2011 Du hadde ALDRI fått jobb hos oss med den innstillingen. Men du kan jo prøve å ta sjansen på at arbeidsplassen er likesinnet.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #6 Skrevet 13. februar 2011 Ikke rart du har gått arbeidsledig en stund i hvert fall. 4
Troilltøva Skrevet 13. februar 2011 Forfatter #7 Skrevet 13. februar 2011 Ikke rart du har gått arbeidsledig en stund i hvert fall. Det at jeg er arbeidsledig har nok ikke noe med det og gjøre det må vell være lov og gjøre seg opp noen tanker
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #8 Skrevet 13. februar 2011 Jeg håper nesten du er ett troll, for dette var noe av det mest fordomsfulle jeg har lest på lenge. Ja, selvsagt virker det rasistisk å si noe sånt, og det er fordi det er så rasistisk som det kan få blitt. Jeg har jobba mye i mannsdominerte yrker, og via vikarbyråer har det vært mange innvandrere, også fra ikke-vestlige land. Og vet du hva? Det har aldri vært noe problem. De aller fleste av dem har oppført seg akkurat som de skandinaviske kollegaene, og jeg har aldri hatt noen ubehagelige opplevelser på jobb. De innvandrerne som er i full jobb er i de best integrerte, også når det kommer til kvinnesyn. Og de fleste voksne mennesker evner også å være profesjonelle på jobb, i motsetning til deg, og være høflig med alle kollegaer, selv om man ikke alltid har så mye til felles. 3
CafeLatte Skrevet 13. februar 2011 #9 Skrevet 13. februar 2011 Vær glad at du i det hele tatt har fått tilbud til jobb. Oppsøk en psykolog hvis du lider av sosial angst, noe det ser ut som du gjør. 1
Troilltøva Skrevet 13. februar 2011 Forfatter #10 Skrevet 13. februar 2011 Jeg håper nesten du er ett troll, for dette var noe av det mest fordomsfulle jeg har lest på lenge. Ja, selvsagt virker det rasistisk å si noe sånt, og det er fordi det er så rasistisk som det kan få blitt. Jeg har jobba mye i mannsdominerte yrker, og via vikarbyråer har det vært mange innvandrere, også fra ikke-vestlige land. Og vet du hva? Det har aldri vært noe problem. De aller fleste av dem har oppført seg akkurat som de skandinaviske kollegaene, og jeg har aldri hatt noen ubehagelige opplevelser på jobb. De innvandrerne som er i full jobb er i de best integrerte, også når det kommer til kvinnesyn. Og de fleste voksne mennesker evner også å være profesjonelle på jobb, i motsetning til deg, og være høflig med alle kollegaer, selv om man ikke alltid har så mye til felles. forstår at tråden kunne virke ganske fordomsfull, jeg er slett ikke sånn i det virkelige liv som det kanskje kunne se ut i tråden. Jeg er nok et høfflig menneske mot alle mennesker uansett hvor de skulle komme fra, jeg har jobbet med folk fra flere forskjellige land i forskjellige yrker og hatt gode opplevelser i arbeidslivet. Men det jeg skulle få frem var om det er normalt og kunne spørre om noe sånt, uten selvsagt og nevne utlenning og få det til og høres rasistisk ut. For det hørtes ut på min kompis at det var greit og bare kunne gjøre det, så derfor ville jeg spørre hva andre mener. Jeg skjønner jo selv at jeg ikke skal si noe sånt, men det poenge kom kanskje ikke klart frem i innlegget mitt. Jeg er ikke så veldig flink til og forklare ting og få frem poengene som jeg vil alltid. Men jeg ser jo på reaksjonene til folk at jeg virker som den forferdelige ansatte, noe jeg vet at jeg ikke er. Så spørsmålet var ikke at jeg IKKE vil jobbe med utlenninger, men om det er normalt/vanlig og si at man ikke vil jobbe med de og de siden det hørtes sånn ut på min kompis at det var greit. Jeg er som sagt åpen for å jobbe med hvem som helst og er ikke forhåndsdømmende, jeg har også som jeg også nevnte jobbet med folk av flere kulturer og ikke hatt noen negative opplevelser jobbmessig. Men siden jeg vet hvem spesielt den ene mannen er som har voldtatt tidligere som jobber der og har opplevd en del ubehagelige ting så har jeg bare gjort meg opp noen tanker, men jeg holder de selvsagt for meg selv om jeg skulle få komme til intervju. Det er vell ikke umenneskelig og gjøre seg opp noen tanker når man vet at en voldtektsmann jobber der, og han er av utenlandsk opprinnelse. Jeg bor på en liten plass hvor det er mange utlenninger til og være en så liten plass, så at de utmerker seg når de voldtar eller gjør andre ubehagelige ting mot jenter som har hendt en del, er ikke til og unngå. Men som sagt, jeg forhåndsdømmer ikke og om jeg blir plassert med hvem som helst så er jeg ikke rasistisk eller tror at denne mannen kommer til og gjøre meg noe, alldeles ikke, det er ikke sånn jeg er om det er kanskje sånn det kunne se ut for i innlegget
Glitnir Skrevet 14. februar 2011 #11 Skrevet 14. februar 2011 Nei, det er definitivt ikke greit å si at du ikke vil jobbe med "den og den". Det må i så fall være spesifikke enkeltpersoner som har gjort noe objektivt galt mot deg personlig, og ikke "menn" eller "utlendinger". Uansett er det ikke noe du sier på et intervju. 1
Gjest Bond Skrevet 14. februar 2011 #12 Skrevet 14. februar 2011 Så spørsmålet var ikke at jeg IKKE vil jobbe med utlenninger, men om det er normalt/vanlig og si at man ikke vil jobbe med de og de siden det hørtes sånn ut på min kompis at det var greit. Jeg er som sagt åpen for å jobbe med hvem som helst og er ikke forhåndsdømmende, jeg har også som jeg også nevnte jobbet med folk av flere kulturer og ikke hatt noen negative opplevelser jobbmessig. Men siden jeg vet hvem spesielt den ene mannen er som har voldtatt tidligere som jobber der og har opplevd en del ubehagelige ting så har jeg bare gjort meg opp noen tanker, men jeg holder de selvsagt for meg selv om jeg skulle få komme til intervju. Det er vell ikke umenneskelig og gjøre seg opp noen tanker når man vet at en voldtektsmann jobber der, og han er av utenlandsk opprinnelse. Jeg bor på en liten plass hvor det er mange utlenninger til og være en så liten plass, så at de utmerker seg når de voldtar eller gjør andre ubehagelige ting mot jenter som har hendt en del, er ikke til og unngå. Men som sagt, jeg forhåndsdømmer ikke og om jeg blir plassert med hvem som helst så er jeg ikke rasistisk eller tror at denne mannen kommer til og gjøre meg noe, alldeles ikke, det er ikke sånn jeg er om det er kanskje sånn det kunne se ut for i innlegget Vel, om det ikke er problematisk for deg, da er jo alt greit? Da har du jo heller intet behov å spørre om noe slikt?
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #13 Skrevet 14. februar 2011 Det er vell ikke umenneskelig og gjøre seg opp noen tanker når man vet at en voldtektsmann jobber der, og han er av utenlandsk opprinnelse. Det er ganske sært å trekke slike konklusjoner du gjør her. Ok, så er han ene voldtektsmann, men det sier bare noe om han, ikke kollegaene hans eller andre fra samme sted. Jeg har jobba sammen med både mordere og voldtektsmenn, som alle var etnisk norske, men jeg kan da ikke begynne å mistro norskinger, menn eller kollegaer på generell basis av den grunn. Og så synes jeg det høres ut som du bruker alt for mye tid på å kverne rundt på irrelevante tanker, som ikke fører noe godt med seg.
:Galadriel: Skrevet 14. februar 2011 #14 Skrevet 14. februar 2011 Er du seriøs? Hvor gammel er du, egentlig? Veldig ung, håper jeg. Nei, du kan overhodet ikke si at du ikke vil jobbe med enkelte personer.
Samulita Skrevet 14. februar 2011 #15 Skrevet 14. februar 2011 Huffameg. Den her var du ikke heldig med, trollemor Du ER fordomsfull og det ER helt klart et problem for deg å jobbe med "utlenninger", så ingen vits i å prøve å rygge nå. Kompisen din er om mulig en enda større fjott enn deg, så tror du trygt kan la være å ta imot råd fra han. 2
Troilltøva Skrevet 14. februar 2011 Forfatter #16 Skrevet 14. februar 2011 Huffameg. Den her var du ikke heldig med, trollemor Du ER fordomsfull og det ER helt klart et problem for deg å jobbe med "utlenninger", så ingen vits i å prøve å rygge nå. Kompisen din er om mulig en enda større fjott enn deg, så tror du trygt kan la være å ta imot råd fra han. Jeg snakket med mannen som ansetter folk der, og han brukte selv ordet utlenninger, men ikke i negativ mening selvsagt ikke. men for og forklare at det er flest utlenninger der og det er en utfordring språkmessig. Det ser ihvertfall lyst ut for jobb da de ville ha norske folk der. så det skal nok gå greit dette greit, jeg er vell fordomsfull da, jeg liker det ikke selv men kan ikke noe for at jeg tenker som jeg gjør :S og prøver så godt jeg kan og ikke tenke sånn. 1
fruBeist Skrevet 14. februar 2011 #17 Skrevet 14. februar 2011 Noen som ar lagt merke til nicket til trådstarter? Troilltøva 1
Troilltøva Skrevet 14. februar 2011 Forfatter #18 Skrevet 14. februar 2011 (endret) Noen som ar lagt merke til nicket til trådstarter? Troilltøva Det er faktisk helt tilfeldig, før jeg var såppas godt kjent med forumet at jeg visste at "forumtroll" var navn man bruker på folk som lager kvalme, så laget jeg det nicket på grunnlag av at eksen min og jeg pleide og tulle og tøyse så kallte han meg "tøv/trollkjærring" i humoristisk mening :gjeiper: Det har ikke noe med "trolling" på forumet og gjøre Endret 14. februar 2011 av Troilltøva
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #19 Skrevet 14. februar 2011 :O Jeg var på intervju i dag, og fikk faktisk spørsmålet: Dersom du skulle valgt hvem du fikk jobbe med, hvaslags type mennesker ville du absolutt ikke ha jobbet sammen med... Ble helt satt ut og sa at jeg aldri har tenkt tanken på å IKKE ønske å jobbe med en spesiell type mennesker. Man kan ikke som jobbsøker gå rundt og bestemme seg for hvaslags mennesker man ikke er intr i å jobbe med?!?! Intervjuer fortsatt forøvrig og spørre meg: "jammen... hvis du uavhengig av min avgjørelse fikk velge, hvaslags type mennesker greier du ikke å jobbe sammen med" Forsto ikke helt relevansen jeg, men
Xtra_lilje Skrevet 15. februar 2011 #20 Skrevet 15. februar 2011 :O Jeg var på intervju i dag, og fikk faktisk spørsmålet: Dersom du skulle valgt hvem du fikk jobbe med, hvaslags type mennesker ville du absolutt ikke ha jobbet sammen med... Ble helt satt ut og sa at jeg aldri har tenkt tanken på å IKKE ønske å jobbe med en spesiell type mennesker. Man kan ikke som jobbsøker gå rundt og bestemme seg for hvaslags mennesker man ikke er intr i å jobbe med?!?! Intervjuer fortsatt forøvrig og spørre meg: "jammen... hvis du uavhengig av min avgjørelse fikk velge, hvaslags type mennesker greier du ikke å jobbe sammen med" Forsto ikke helt relevansen jeg, men Relevansen var vel å få et inntrykk av deg som arbeidstaker. Om du hadde svart at du ikke likte å jobbe med mennesker som ikke tok initativ, så ville du fremstått som initativrik Eller om du ikke likte å jobbe med mennesker som var kommanderende, kunne det bety at du ikke liker å bli ledet/problemer med autoriteter. Ellers - TS: Må bare få ønske deg lykke til. Håper du får jobben og lærer litt om å omgås andre mennesker sosialt. Her lager du problemer som ikke finnes, kun basert på fordommer og rykter. Hva med å tenke litt andre veien; tenk på hva disse menneskene kan tilføre deg? Høres ut som du trenger litt mer perspektiv på ting her i livet. Og uansett så er det IKKE ok å si sånne ting på jobbintervju! Om du faktisk får problemer når du faktisk har fått jobben, så får du ta det når den tid evt kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå