Gå til innhold

Jobbe ekstra når man tar sykepleier utd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber for tiden i butikk, ca 60% stilling.. Skal om alt går etter planen begynne på sykepleien til høsten..

Har jo fortalt sjefen min dette, og han ville gjerne vite om jeg hadde tenkt å fortsette til høsten?

Vi snakket da om evt gå ned til en ekstrahjelp stilling, en ettermiddag i uken, og annenhver helg..

I utgangspunktet hadde jeg jo tenkt å fortsette, men hvordan er det egentlig å jobbe ekstra på et slikt studie? Er jo en del praksis etterhvert, vil det ofte bli til at man ikke kan jobbe ekstra i helger o.l fordi man må ut i praksis?

Er utrolig vanskelig å få bytte vakt der jeg jobber nå, iallefall i helgene, og studiene må jo komme først.. :)

Har mann og to barn også, så jeg vil jo ha litt tid til de også... ;)

Mannen min tenker at det fort kan bli litt mye, men jeg er usikker.. Liker godt jobben, og det er jo greit med bittelitt ekstra i mnd selvfølgelig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går sykepleien 1 året nå, og har ingen jobb.

Skal ut i praksis om en mnd tid. Om man da er syk mandag og tirsdag, må du jobbe lørdag og søndag for å ta det igjen. Ellers risikerer du å stryke,uansett.(var det læreren min sa i hvertfall, men hu er litt skrullette, så kan hende hu bare sa det for å skremme)

På sykepleien har du 1-2 oppgaver du skal gjøre på en uke, i blandt rekker du ikke å gjøre noe annet enn å gjøre lekser og forbrede deg til forelesninger, og andre ganger kanskje du har studiedager 1-4 dager i uken.

Så her kommer det ann på hva du vil prioritere. Jeg har valgt stipend + lån + mest mulig skolearbeid.

Skrevet

Jeg har en del venninner som har gått sykepleien. Mitt inntrykk er at hvis du er relativt oppegående og skoleflink/interessert så kan du vanligvis fint jobbe en ettermiddag i uken og annenhver helg.

Problemet oppstår i praksisperioder og gruppearbeidperioder. De gangene venninnene mine hadde gruppeoppgaver satt de ofte 8-23 på skolen, og da hadde du ikke akkurat kunnet dra på jobb. I praksis jobber du jo mye i tillegg til at du må skrive rapport, og jeg ville ikke satset på å jobbe ved siden av da heller. Du følger som oftest turnusen til en annen sykepleier du følger, og hvis det krasjer med jobben din så burde du kunne ha mulighet til å bytte.

Gjest Spinell
Skrevet

Litt på siden, men i tillegg til det som nevnes over har jeg inntrykk av at de fleste sykepleiestudenter tar ekstrajobber på sykehjem e.l. under studiene, både fordi det gjerne er enkelt å få slike jobber og fordi det er høyst relevant. Du finner sikkert sykepleierstudenter med andre ekstrajobber også, men mange benytter anledningen til å jobbe med ting de kommer til å møte i sitt framtidige yrke.

Skrevet

Jeg er sykepleierstudent på andre året og har hele tiden hatt en jobb ved siden av. Jeg jobber egentlig hver tredje helg, men de ringer ofte og spør om jeg kan jobbe ekstra, både i uka og helger.

Jeg jobbet hver tredje helg i praksisperiodene, ikke noe problem. Du får mulighet til å regulere turnusen din om den kræsjer noen dager med andre ting, ihvertfall har jeg fått gjort det.

Du stiller sterkere den dagen du skal søke jobb om du har jobbet med noe relevant i studietiden din.

Skrevet

Kjenner flere sykepleierstudenter, og av alle studendvenner jeg har, så er det de som har best tid :gjeiper:

Ute flere ganger i uken er de, og lite obligatoriske innleveringer.

Jeg må ærlig innrømme jeg har blitt noe sjokkert av de har så lite skolearbeid noen ganger. Dette er jo dog noe annerledes i praksisperioder, siden de da jobber 4dager i uken sent eller tidlig, og da kan det selvsagt være tungt å være i praksis 8t for så å jobbe 8t.

HAr inntrykk av at det varierer ut i fra hvilken høgskole du går på

Vil forøvrig presisere at de jeg kjenner er jevnt over toppstudenter ;)

Skrevet

Kjenner flere sykepleierstudenter, og av alle studendvenner jeg har, så er det de som har best tid :gjeiper:

Ute flere ganger i uken er de, og lite obligatoriske innleveringer.

Jeg må ærlig innrømme jeg har blitt noe sjokkert av de har så lite skolearbeid noen ganger. Dette er jo dog noe annerledes i praksisperioder, siden de da jobber 4dager i uken sent eller tidlig, og da kan det selvsagt være tungt å være i praksis 8t for så å jobbe 8t.

HAr inntrykk av at det varierer ut i fra hvilken høgskole du går på

Vil forøvrig presisere at de jeg kjenner er jevnt over toppstudenter ;)

Det er riktig at det er veldig forskjellige fra høgskole til høgskole. Jeg kunne ihvertfall ikke ha gått ut flere ganger i uken, bruker også ofte helgene til studier.

Jeg har helgestilling på et sykehjem og det går fint, men i praksisperiodene blir det jo litt mer slit og jobbe to fulle uker i strekk uten en eneste fridag, når jeg jobber helgen min, men det går det også.

Skrevet

Det er riktig at det er veldig forskjellige fra høgskole til høgskole. Jeg kunne ihvertfall ikke ha gått ut flere ganger i uken, bruker også ofte helgene til studier.

Jeg har helgestilling på et sykehjem og det går fint, men i praksisperiodene blir det jo litt mer slit og jobbe to fulle uker i strekk uten en eneste fridag, når jeg jobber helgen min, men det går det også.

Skjønner hva du mener med å jobbe fulle dager og fulle uker i strekk. Det er slitomt.

Jeg gjør det hele tiden. Bruker ca 35t++ på skolearbeid i uka i tillegg til forelesninger, plus at jeg jobber til 23-24flere kvelder på jobb og helger. Jobber alltid over 50% hver måned. Arbeidsmengde på studiet mitt er vanlig og minst forventet. Ofte jeg ikke har mer enn 1fridag pr måned uten enten jobb eller skolearbeid fordi jeg har så mange innleveringer.

Kjenner jeg blir litt irritert på sykepleiervenninner som da maser om at jeg skal bli med ut, når jeg alltid har et tonn med skolearbeid. De har kun 4dagers praksis i uka +en studiedag. De skriver en praksisoppgave på et par kvelder som det eneste skolearbeid i de 8ukers praksisperiodene sine. Dvs de har da en skoleuke som er på ca 34timer maks. Untatt eksamensperioder, da hender det de slår til med 10timersdager. Dog er det relativt få slike puggeeksamer de har da.

Jeg kjenner forresten sykepleierstudenter fra 4forskjellige skoler i Norge, de som har det "tøffest" virker for meg som studerer ved HiO.

Må også nevne at de fleste av de jeg kjenner har ikke forpliktelser med barn og familie, det er jo og veldig tidkrevende. Men de med barn er nesten de som jobber mest utenom studiene forsåvidt... :P

AB 23.27

Skrevet

Jeg er sykepleierstudent på andre året og har hele tiden hatt en jobb ved siden av. Jeg jobber egentlig hver tredje helg, men de ringer ofte og spør om jeg kan jobbe ekstra, både i uka og helger.

Jeg jobbet hver tredje helg i praksisperiodene, ikke noe problem. Du får mulighet til å regulere turnusen din om den kræsjer noen dager med andre ting, ihvertfall har jeg fått gjort det.

Du stiller sterkere den dagen du skal søke jobb om du har jobbet med noe relevant i studietiden din.

Kan skrive under på alt ovennevnte skrev. Går selve andre året sykepleien og alt AnonymBruker skriver gjelder også for meg. 0 problem. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...