Gå til innhold

Obligatorisk eksamen for delkurselev

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går VG3 allmennfaglig påbygging som delkurselev. Tar bare halvparten av fagene som egentlig inngår i skoleåret, da jeg ikke behøver alle fagene. Skal bli student på grunnlag av 23/5-regelen.

For VG3 allmennfaglig påbygging er det enkelte eksamener som er obligatoriske, som f.eks. hovedmål skriftlig, matematikk eller sidemål skriftlig i tillegg til en eksamen i et muntlig trekkfag. Norsk har jeg ikke dette året.

I den anledning lurer jeg på om eksamen i fag som jeg er delkurselev i er obligatorisk også for meg, som strengt tatt bare behøver en karakter i det faget (altså enten en standpunktkarakter eller en eksamenskarakter, om jeg hadde gått opp som privatist)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil bare advare deg litt, om å være obs når du går opp som studetn på 23/5-regelen.

dersom du har tidligere har tatt fag fra reform 94 grunnlag, og du nå fullfører på kunnskapsløfetet. så kan det være du må ta noen fag omigjen.

er du lur så sjekker det opp med opplæringskontoret. har et par venner og kollegaer som ikke kom inn på høyere studie, eller får ut vitnemålene sine, fordi fagene de har fra før, ikke går i lag med fagene fra kunnskapsløftet.

Skrevet

Takk for tipset, Betty2. :)

Jeg håper virkelig ikke at jeg får noen problemer med det, da er det i så fall veldig underlig at ingen har sagt noe om det. Ble tatt opp som heltidselev til å begynne med, og skulle i utgangspunktet fullføre året med alle fagene.

Jeg har fullført to fag fra Reform 94, engelsk og samfunnslære (nå heter det vel samfunnskunnskap). Det er to karakterer jeg gjerne vil beholde. Må vel kontakte en rådgiver snart. :)

Skrevet

Ja du kan gjerne snakke med rådgiver... men vil oppfordre til å ta kontakt med med opplærings kontoret og de som har ansvar for å godkjenne realkompetansen din. det er det som har skjedd hos mine venner, at skolen og rådgiver har sagt en ting, opplæringkontoret en annen ting. undersøk mest muligmens du kan, slik at du er helt sikker :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...