nytthus Skrevet 13. februar 2011 #1 Skrevet 13. februar 2011 Vi bygger hus og har mange diskusjoner omkring kjøkken o.l. Nå er det spørsmål om benkeplate. Vi har eik i dag og er ikke fornøyd med denne da vi må olje den minst en gang i måneden. Tenker mer på laminat men har hørt at de ikke tåler så mye. Har også vært innom tanken på stein, men syns de koster vell mye. Trenger forslag eller meinger. Kjøkkenet er hvitt uten profiler. Har selv tenkt på hvit benkeplat, men er litt usikker på om det vil bli for hvit. ønsker meninger om dette tema.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #3 Skrevet 13. februar 2011 Vi har valgt corian og er veldig fornøyd med det. Null vedlikehold.
Snuppa Skrevet 13. februar 2011 #4 Skrevet 13. februar 2011 Hvit laminat benkeplate er hvertfall ingen god idé - blir vanskelig å vedlikeholde etterhvert! Både stein og corian er fine materialer som krever null vedlikehold. Har granitt selv og er superfornøyd. Trenger ikke å tenke på hvor jeg setter varme ting og man slipper stygg oppvaskbenk fordi det også tåler vannsøl godt.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #5 Skrevet 14. februar 2011 Jeg skal iallefall ha en benkeplate som tåler varme ting neste gang jeg skal bygge kjøkken. Aller helst stål, men jeg synes både slipt skifer og enkelte typer stein også kan være fint. Jeg er i utgangspunktet veldig glad i naturlige trematerialer, og kunne gjerne hatt eik på deler av benken i kombinasjon med for eksempel stål eller skifer, men det medfører jo også ekstraarbeid. Corian har en overflate jeg ikke synes så veldig om - det blir rett og slett for dødt og livløst. Men det er igjen smak og behag.
kamela Skrevet 14. februar 2011 #6 Skrevet 14. februar 2011 Anbefaler ikke laminat. Det skal ikke mye søl til før den begynner å bule!
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #7 Skrevet 14. februar 2011 Vi har valgt slipt Ottaskifer, og jeg er mer fornøyd på alle måter enn jeg trodde jeg ville bli med det valget! Det er for det første utrolig flott, det estetiske var begrunnelsen i utgangspunktet. Praktisk, lett å holde rent. Og vanvittig bra til utbaking av gjærbakst, eller feks til å trille fersk pasta på. Jeg var på forhånd forberedt på at det lettere ville komme flekker og riper på skifer enn på granitt, men dette viste seg å bli et forsvinnende lite problem! Noen få tynne riper og enkelte synlige flekker er det blitt, men de blender på en måte inn i spillet i selve steinoverflaten, og plager meg ikke i det hele tatt. Dessuten blir steinen naturlig mørkere og liksom glattere ved bruk - den får rett og slett patina, og blir bare finere og finere. Det høres ut som en klisjé, men det er faktisk sant, og det hadde jeg ikke trodd på forhånd.
Nr14 Skrevet 14. februar 2011 #8 Skrevet 14. februar 2011 Blogga litt med tema benkeplater for noen dager siden her: http://nr14.wordpress.com/2011/02/07/kj%c3%b8kken-benkeplater-og-kj%c3%b8kkenvasker/
Sulosi Skrevet 14. februar 2011 #9 Skrevet 14. februar 2011 jeg har hatt både hvit og sort laminat, prismessig så får du det du betaler for. Den hvite ble med årene gul og ekkel men den svarte holdt seg veldig bra og jeg er ikke spesielt forsiktig med hva jeg setter fra meg der av varme gryter osv. Nå har jeg heltre og noe verre en det har jeg aldi vert borti, buler og ser konstant skitten ut samme hvor mye jeg skrubber. Så nå går jeg tilbake til laminat, men ikke fra IKEA.
hilli Skrevet 15. februar 2011 #10 Skrevet 15. februar 2011 Olje hver måned?? Vi har også benkeplate i eik (billig fra Ikea) og den oljer vi ca annet hvert år. Den ser fremdeles ny og fin ut. Passet dere på å olje nok i starten?
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2011 #11 Skrevet 15. februar 2011 Jeg har heltre benkeplate i valnøtt. Jeg oljer 2-3 ganger i året. Er veldig fornøyd. Den gir en varmt preg på et eller hvitt kjøkken med helt glatte dører. Jeg har ikke benkeplate fra Ikea og bruker også skikkelig olje. Coriander og benkeplate av stein er dyrt. Hadde sikkert valgt coriander dersom jeg hadde hatt anledning. På laminat så går det så det suser når det gjelder gjærbakst. Som en over her sa så får du det du betaler for. Velger du laminat så gå for et dyrere alternativ enn Ikea sine. Jeg ville også ha valgt en farge som bryter på resten av kjøkkenet. Kan heller ikke se for meg at en hvit benkeplate ser ok ut etter litt tids bruk.
Gjest Harriet Skrevet 16. februar 2011 #12 Skrevet 16. februar 2011 (endret) Jeg har også hvitt kjøkken og valgte svart granitt som benkeplate. Elsker benkeplaten, den virkelig hever standarden på kjøkkenet og er uhyre praktisk i det daglige. Granitt er svindyrt, men jeg vil påstå at du har igjen for det - både rent estetisk, i det daglige bruk da er uhyre holdbart og egner seg ypperlig til bakeunderlag ved bla. gjærbakst. I tillegg øker det verdien på huset ved event salg en gang i fremtiden. Endret 16. februar 2011 av Harriet
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #13 Skrevet 16. februar 2011 Jeg tror jeg ville valgt heltre (viktig å olje godt før man begynner å bruke, men synes det er fint. Foreldrene mine har det) eller stein. Ganske sikkert stein hvis det var en bolig jeg hadde tenkt å bli boende mange år Er såpass glad i å lage mat og bake at jeg tror det hadde vært verdt det.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #14 Skrevet 16. februar 2011 Jeg tror jeg ville valgt heltre (viktig å olje godt før man begynner å bruke, men synes det er fint. Foreldrene mine har det) eller stein. Ganske sikkert stein hvis det var en bolig jeg hadde tenkt å bli boende mange år Er såpass glad i å lage mat og bake at jeg tror det hadde vært verdt det.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #15 Skrevet 16. februar 2011 Har forresten hatt laminat før, og den var ikke noe særlig - bulte i kantene pga fuktighet (noen hadde ikke vært flinke til å passe fugene), fikk flekker som var nærmest umulig å få av og den blir stygg hvis den får riper. I tillegg til at i hvert fall den vi hadde ga et veldig "kunstig" inntrykk. Men for all del funksjonelt nok, bare ikke fint.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #16 Skrevet 16. februar 2011 Jeg har sort skifer. 30mm tykk med lett ru overflate. Tung som bly, men slitesterk og trenger bortimot null vedlikehold. I tillegg ser det rålekkert ut. Jeg drar gryter, kjeler og panner rett ut på benkeplaten. Funker også knall å elte gjærdeig rett på benken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå