Kosejenta Skrevet 13. februar 2011 #1 Skrevet 13. februar 2011 Hadde en merkelig opplevelse i dag. Leverte 7 åringen i bursdag og da vi hadde levert inn klærne i garderoben( de hadde leid et lokale)og jeg var på vei til å gå kommer moren til bursagsbarnet for å høre om jeg hadde tenkt å bli for å hjelpe til. Jeg kjenner moren såvidt fra barnehagen, men da barna ikke var på sammen avdeling og heller ikke leker noe spes sammen på skolen og sfo har det ikke blitt noe mer kontakt enn høfflig hei og hadet. Ble litt satt ut og sa at hadde jeg blitt spurt på forhånd kunne jeg ha hjulpet til, men nå hadde jeg og mannen lagt andre planer med yngstemann. Moren ble kjempe fornærmet fordi jeg ikke skulle bli og sa hun hadde håpet noen ville tilby seg å hjelpe og at hun ikke måtte trenge å spørre om hjelp, det var trossalt over 20 unger hun og mannen hadde ansvar for. Måtte bare beklage igjen og gå. Etter ca 15 min ringer mammaen til en i klassen som jeg har veldig mye kontakt med og fortalte at hun var blitt skjelt ut fordi hun heller ikke skulle bli. Ærlig talt en kan da ikke forvente at vi foreldre skal bli for å hjelpe uten å bli spurt på forhånd??? Og sist jeg hadde foreldre i en barnebursdag var når ungene var 3 år.... Ble til at mannen hentet og da var hun sååååå hyggelig og sa at alt var gått så bra og at alle hadde kost seg. Moren som jeg har god kontakt med derimot ble fikk den historien om hvor slitsomt det var, alt var kaos, ingen hørte etter osv.... Det er da ikke vanlig å oppføre seg slik?? Hvis hun syntes det var så pes hvorfor invitere hele klassen? Måtte bare blåse ut litt, blir oppgitt!!!
Gjest Blondie65 Skrevet 13. februar 2011 #2 Skrevet 13. februar 2011 Ja det er vanlig å be om hjelp på forhånd. Men enkelte kan jo ikke planlegge i det hele tatt og får kaos som resultat.
Kosejenta Skrevet 13. februar 2011 Forfatter #3 Skrevet 13. februar 2011 Ikke sant. Må innrømme at hadde hun spurt om hjelp på forhånd hadde jeg nok reagert at hun hadde spurt meg siden vi ikke har noe særlig kontakt, men da hadde jeg i allfall fått en forspørsel, ikke at hun tok det som en selvfølge at noen skulle hjelpe henne. Hører jo med at ingen ble for å hjelpe, da alle hadde lagt andre planer....
nickless Skrevet 13. februar 2011 #4 Skrevet 13. februar 2011 Det er vel ikke vanlig å tilby seg å "hjelpe til" i en barne bursdag? Det er ingen som har spurt eller tilbudt meg,i alle fall. en inviterer så mange en har mulighet å huse og ha over sikt over,trenger en hjelp med noe får en spør på forhånd. 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #5 Skrevet 13. februar 2011 Det er vel ikke vanlig å tilby seg å "hjelpe til" i en barne bursdag? Det er ingen som har spurt eller tilbudt meg,i alle fall. en inviterer så mange en har mulighet å huse og ha over sikt over,trenger en hjelp med noe får en spør på forhånd. Dette tenkte jeg å, har verken blitt tilbudt eller tilbudt meg å hjelpe til i barnebursdag. Og hvis hun innviterte hele klassen burde hun ha skjønt at hun burde bedt om hjelp på forhånd fordi det kom til å bli mange barn.... Tror du ikke skal bry deg så mye om reaksjonen hennes ts, er hun som er urimelig i å forvente at dere andre skal tilby hjelp. Kanskje du får si det samme tilbake når hun leverer når ditt barn har barnebursdag og se reaksjonen hennes
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #6 Skrevet 13. februar 2011 Herregud for ei dame!! Er jo helt på jordet. Får se hvor langt hun kommer med den innstillingen
Jade Skrevet 13. februar 2011 #7 Skrevet 13. februar 2011 Klart man spør på forhånd! Noen venner, eller noen av foreldrene hvis man kjenner de litt eller ungen deres kanskje trenger litt ekstra tilsyn. Man inviterer ikke 20 unger hvis man ikke på forhånd har nok voksne til å kunne passe dem og aktivisere dem!
Kosemose Skrevet 13. februar 2011 #8 Skrevet 13. februar 2011 Sprø oppførsel og ikke vanlig. De mødrene som blir igjen i bursdager er der for å spise kake og skravle, er min erfaring. Hjelp er noe foreldrene må organisere på forhånd...
Gjest polka Skrevet 13. februar 2011 #9 Skrevet 13. februar 2011 Jøsses Skulle jo ikke vært mulig! Får håpe dama har lært er vel alt vi kan si i denne situasjonen... Hun må seriøst justere forventningene sine
Sweetpea25 Skrevet 13. februar 2011 #10 Skrevet 13. februar 2011 (endret) Er det virkelig vanlig å be foreldrene til andre barn hjelpe til i bursdager?? Hvis foreldrene til bursdagsbarnet ikke greier å ta seg av barna under bursdagen, burde de strengt tatt ikke bedd 20 unger! Endret 13. februar 2011 av Sweetpea25 1
Gjest gjest Skrevet 14. februar 2011 #11 Skrevet 14. februar 2011 Hvis man trenger hjelp til å gjennomføre bursdagspartyet til ungen sin, så ringer man vel rundt til veninner på forhånd og spør om hjelp. Så setter man seg ned og planlegger hele greia sammen med de som ville hjelpe. Folk som kommer med barna er jo ikke forberedt på at de må bli der sjøl, hele selskapet... Den dama mangler litt innsikt i norsk kultur, tror jeg. Kom hun fra et annet land der alle som tar imot invitasjon pleier å hjelpe i feiringen?
LukaFrost Skrevet 14. februar 2011 #12 Skrevet 14. februar 2011 Moralen er at mannen leverer i barnebursdag og dama henter. Det er jo alltid damer som blir spurt om å hjelpe til med sånt. 4
Gjest gjest Skrevet 17. februar 2011 #13 Skrevet 17. februar 2011 Moralen er at mannen leverer i barnebursdag og dama henter. Det er jo alltid damer som blir spurt om å hjelpe til med sånt. Så da skal dama hente- så hun blir spurt om å være med å rydde og vaske? Hmm... Tror den dama mistet potensiellt sosialt nettverk med å oppføre seg på den måten der...Ikke smart.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #14 Skrevet 17. februar 2011 Ikke vanlig når ungene er såpass store nei Vi hadde foreldre med i en bursdag, da var ungen 2 år. Men da skrev vi det på kortet. Hadde klart ungene selv, men det var fordi enkelte ikke ville være unna mamma eller pappa. Har aldri opplevd å bli spurt om å hjelpe til når jeg har levert i bursdag. De fleste ber jo ikke fler enn de klarer selv. Har vel noen anledninger feiret sammen med andre, og mye av grunnen er at det er enklere å være flere voksne. OG da har vi bedt hele klassen også. Men jeg har faktisk selv hatt ansvar for en bursdag med 23 5-åringer, og har aldri hatt det så gøy! Det var ikke noe problem, for jeg planla nøye
Tootikki Skrevet 17. februar 2011 #15 Skrevet 17. februar 2011 Veldig spesielt å be noen bli igjen og hjelpe til, ja. Føler man at en barnebursdag er too much to handle, spør man andre på forhånd. Helt greit å gjøre det, men å forvente at man får hjelp uten videre blir bare rotete. Typisk å spørre mammaer om sånt, ja...
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #16 Skrevet 17. februar 2011 Når det er snakk om barn i "lav" barnehagealder, er det vel vanlig at foreldre er med i bursdagen. Men når ungene er så store som sju år, ville i hvert fall jeg regnet med at arrangøren hadde nok kontroll selv, hvis de ikke hadde kontaktet meg på forhånd og spurt om hjelp... det hadde ikke vært noe problem om de hadde invitert færre enn 20 stk, og de burde klart å planlegge såpass at de innså det før selskapet var i gang.
Løvetanten Skrevet 17. februar 2011 #17 Skrevet 17. februar 2011 Den mammaen var sikker megastresset, og om det var hennes første "skolebursdag" var kanskje overgangen stor fra å ha koseselskaper med mammaer og pappaer tilsted og til halve klassen og null hjelp. Men er enig med alle dere andre; det er hennes eget ansvar og hun kan ikke forvente at foreldrene blir igjen for å hjelpe med bursdagen. De eneste gangene jeg har blitt igjen har vært for å skravle med andre forteldre eller om barna har vært sjenerte/utrygge. Det ville aldri heller falle meg inn å tilby å bli for å hjelpe; man stoler da på at andre foreldre har såpass styring at de har ordnet hjelp på forhånd. Det er sånt man ber familie og venner om og ikke tilfeldige foreldre... 1
kirstiJ Skrevet 17. februar 2011 #18 Skrevet 17. februar 2011 Herlig da, om alle foreldrene skal hjelpe til i alle de 20 bursdagene i klassen i løpet av et år... Pluss de bursdagene til andre barn som barnet blir bedt i... Blir vel ca 25 helger i året det da, kos det! :S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå