sussanne Skrevet 13. februar 2011 #1 Skrevet 13. februar 2011 Jeg trener ca 3-4 ganger i uka og har alltid lurt på hva er egentlig vitsen med en pulsklokke? Jeg går for det meste på gruppetreninger. Jeg har en venninne som bruker en for å måle kaloriforbrenningen gjennom treningsøkten, men dette interesserer meg veldig lite siden jeg trener for holde kroppen min sunn. Skjønner at folk bruker klokka til å måle hvor entensiv økten dems er, men siden jeg er bare på gruppetreninger, er intensitetsnivå noe jeg ikke har kontroll over. Så hva er egentlig vitsen med å ha en pulsklokke da?
Wiggins Skrevet 13. februar 2011 #2 Skrevet 13. februar 2011 Som måling på hvor mye man forbrenner er en pulsklokke bortimot bortkastet, fordi tallet er basert på gjennomsnittsverdier for menn og kvinner. Det tar ikke hensyn til muskelmasse, hvor godt trent man er, diverse genetiske faktorer osv. Derimot er det veldig gunstig for å holde optimalt intensitet. Mange holder for lav eller for høy intensitet når de trener, hvis man har pulsklokke og har gjort en makspulstest så kan man ganske nøyaktig finne de forskjellige sonene for seg selv. Da kan man optimalisere treningen og få bedre utbytte. Selvsagt kan du gjøre det selv om du trener i gruppe. Det er ingen som kan kontrollere om du holder den intensiteten dere får beskjed om å holde, det er best for deg og din fremgang om du holder den intensiteten som føles riktig for deg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå