Gå til innhold

når blir jeg Tante

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er i et fast forhold og vi er smaboere, har vært sammen over et år, og har hus sammen. han har noen onkelbarn, de fleste under 5 år, et par av dem har jeg kjent så å si hele livet dems.

jeg bare lurte, når begynte dere å bruke ordet tante/ onkel og ikke bare navn på deres søskens kjæreste? Sånn når dere snakker om dem til barna.

jeg merker at søsknene til sambo ofte bruker Tante+ navnet mitt, mens konene deres ikke gjør dette.. de bruker onkel+ navn på sambo.

Videoannonse
Annonse
Gjest Glad i reiser
Skrevet

jeg er i et fast forhold og vi er smaboere, har vært sammen over et år, og har hus sammen. han har noen onkelbarn, de fleste under 5 år, et par av dem har jeg kjent så å si hele livet dems.

jeg bare lurte, når begynte dere å bruke ordet tante/ onkel og ikke bare navn på deres søskens kjæreste? Sånn når dere snakker om dem til barna.

jeg merker at søsknene til sambo ofte bruker Tante+ navnet mitt, mens konene deres ikke gjør dette.. de bruker onkel+ navn på sambo.

Her blir vi kaldt tante og onkel begge to :) Vi er ikke gift.

Skrevet (endret)

Jeg var "tante" allerede før niesa mi var født. Da hadde jeg vært sammen med samboeren i 2-3 år. Det var svigermor som begynte å si "tante NN" om meg, ikke jeg.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Vi begynte å bruke tante om min brors samboer den dagen hun selv kalte seg tante. Da hadde de vært samboere i mange år, og plutselig sto det hilsen tante og onkel på julegavene vi fikk.

Skrevet

Min manns onklebarn sier ikke tante til meg. De minsta var ca. 6 år da jeg kom inn i livet deres, de andre ca. 9. Hun som er født etter at jeg kom inn i familien kaller meg tante (i hvert fall innimellom). Jeg tenkte litt på det i begynnelsen, men brydde meg ikke så veldig mye om det siden jeg har et godt forhold til alle sammen. Men når jeg tenker meg om bruker de navn framfor "tittel" selv på de som har vært der hele livet, så det er nok bare slik i den familien.

Føler du for å bli kalt tante kan du jo begynne å bruke det selv. "Kom til tante Anne" istedenfor "Kom til meg".

Skrevet

Jeg ble tante til samboers onkelbarn den dagen jeg vi flyttet sammen. Og han ble onkel til mine tantebarn.

Skrevet

Det vil nok ikke være naturlig for de barna å kalle deg tante uansett TS, siden du er kommet inn i livet demmes etter at de ble født. Min eks ble kalt onkel da mine søsken begynte å få barn (de hadde liksom en liten baby-boom på den tiden) og da var det naturlig at eks ble kalt onkel. Nå som jeg har ny samboer blir vi referert til som Tante<navnet mitt> og <navnet hans>. Det blir for rart for barna å plutselig begynne å kalle min samboer onkel nå, selv om de har kjent ham i snart 2 år. Minsteman på 1 vil nok heller ikke bli å kalle min sambo onkel, fordi de andre barna ikke gjør det.

Skrevet

Jeg har ingen nevøer eller nieser, men husker selv når jeg var lita og onkel fikk seg dame at jeg bestemte meg for å begynne å kalle henne tante etter de hadde fått sitt første barn :fnise: Tror ikke jeg begynte med det da likevel, men nå er det henne jeg sier bare tante til. (med alle de andre bruker jeg navnet også)

Jeg var 4-5 år når hun kom inn i bildet, så jeg vil tro det er fult mulig at de kan begynne å si tante selv om de ikke har gjort det før :)

Skrevet

Jeg har en svigerinne som stadig skal gjøre et poeng av at jeg IKKE er tante til hennes barn, fordi jeg "bare" er gift med hennes manns bror.

Hun mener at man kun er tante dersom man er i blodslekt.

Jeg synes rett ut sagt at dette er litt leit. I min familie gjør man ikke noen forskjell på om man er inngiftet tante eller "skikkelig" tante.

Skrevet

Jeg har en svigerinne som stadig skal gjøre et poeng av at jeg IKKE er tante til hennes barn, fordi jeg "bare" er gift med hennes manns bror.

Hun mener at man kun er tante dersom man er i blodslekt.

Jeg synes rett ut sagt at dette er litt leit. I min familie gjør man ikke noen forskjell på om man er inngiftet tante eller "skikkelig" tante.

For ei dame!

Det er da ikke noen forskjell! Familie har ikke bare med blod å gjøre, familie er de som er der :hjerte:

Selv sier jeg at jeg har to mødre, og det har ingen av mine mødre (mamma og stemor) noe imot :fnise:

Når det kommer til tanter/onkler og besteforeldre, så har jeg bedre kontakt med min "ste-familie" enn pappa sin familie.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror det bare er en hang up hun har. For jeg har hørt henne si det samme om sin søsters mann. Når noen spurte om han (ved navn) var ungenes onkel, og hun overhørte det, så sa hun at det var han jo ikke, han var bare gift med søsteren hennes, og far til kusinen deres. Den som spurte så heldigvis like undrende ut som jeg pleier å gjøre.

Trøsten er at det mest sannsynlig ikke handler om meg som person.

Skrevet

Du blir filletante dersom broren/søsteren til typen får unge. Dersom din søster/bror får unge blir du ordentlig tante.

Du er jo teknisksett ikke tante dersom du ikke er gift.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enebarn, så blir jo aldri "ordentlig" tante, og min samboer gjennom 7 år har 2 brødre, der den ene har 2 gutter på 5 og 1 år - svigerinna miog bror til sambo kaller mannen min for "Onkel Sindre" og meg for "Lise", så blir visst ikke tante, nei :)

Litt kjedelig, har jo lyst til å være tante, jeg, men man kan jo ikke tvinge på seg en tittel, heller, så da får jeg bare være "Lise" :)

Skrevet

Nevøen og niesen til min samboe var 2 og 4 da jeg kome inn i bildet, og frem til vi fikk barn, ca 4 år senere ble jeg kalt ved navn. Da ble jeg plutselig tante XX... Jeg har brukt MANGE år på å venne meg til det, de også, men alle rundt dem begynte å bruke tante som tittel på meg. Selv i dag etter å ha vært i barnas liv i over 10 år skvetter jeg litt når de sier tanteXX til meg, og har såvidt blitt fortrolig med å skrive tante på bursdagskort osv....

Skrevet

Kunne ikke falle meg inn å bruke tante og onkel før de var gift :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

Mine venner skal være tante og onkel til mine barn. Må man være gift eller biologisk familie.

Skrevet (endret)

Dobbel post

Endret av Chiyo
Gjest Håpløs
Skrevet

Flere av mine onkler fikk damer når jeg var noen år gammel, men jeg kaller dem tante likevel. Har til og fått noen nye tanter etter jeg ble voksen, og jeg beskriver også de som tantene mine.

Skrevet

Kunne ikke falle meg inn å bruke tante og onkel før de var gift :sjenert:

Hva med samboere som aldri gifter seg men som lever som ektefolk? Hva er det som gjør at dere ser på de som er gift som familie, men ikke samboere? Det er jo i praksis ingen forskjell, og gifte seg kan man jo gjøre en del ganger, det er ikke en garanti for at et forhold varer.

Skrevet

Hva med samboere som aldri gifter seg men som lever som ektefolk? Hva er det som gjør at dere ser på de som er gift som familie, men ikke samboere? Det er jo i praksis ingen forskjell, og gifte seg kan man jo gjøre en del ganger, det er ikke en garanti for at et forhold varer.

Jeg ville nok sett litt annerledes på det om de hadde vært kjærester i 10 år, men TS har vært sammen med kjæresten sin i ett år - det er faktisk ikke lenge til forhold å være.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...