Gå til innhold

den aller aller beste gulrotkaken?

silja

Anbefalte innlegg

ja jeg vet det har vært x antall tråder på dette før, men likevel lever jeg stort i håpet på å få svar på hva som er den beste, saftige gulrotkremen med en fantastisk god krem - og ikke nødvenigvis hint om å søke på gamle tråder.... :lol:

det finnes vel noen av dere som har en god oppskrift som slår an hver gang?

Alle oppskifter mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd den som er halvfabrikata? Det er flere produsenter, og jeg må si at disse blir like gode om ikke bedre enn de hjemmelagde. Kan trygt anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er den beste jeg vet om!

Saftig og god, og holder seg ganske lenge. Tror denne oppskrifta paser til 24 cm forma mi, hvis jeg ikke husker helt feil.

Gulrotkake

4 egg

3 dl sukker

3 dl hvetemel

2 ts natron

2 ts kanel

1 ts salt

1 ts vaniljesukker

1,5 dl olje

5 dl revne gulrøtter

Lag eggedosis av egg og sukker. Bland det tørre og vend det forsiktig inn. Rør inn oljen, og til slutt gulrota.

Stekes på nederste rille på 180 grader i en liten time

Glasur

Jeg bruker naturell kremost. "Snøfrisk" er kjempegod til dette, men også "Tine kremost" blir bra. Så rører jeg inn melis til det smaker bra, og konsistensen er sånn at den holder seg på kaka.

Her går det an å variere. Noen vil ha litt smør i glasuren. (Rører inn mykt smør sammen med ost og melis.) Du kan tilsette litt vaniljesukker eller noen dråper sitron-/apelsinsaft eller revet skall av disse. Atter andre liker å bruke noen av de søte kremostene (Tine har noen med ananas og appelsin eller no...) og røre inn melis i disse.

Så her er det bare å prøve seg fram. Selv foretrekker jeg snøfrisk naturell og melis.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er kjempegod, og veldig enkel å lage - alltid ein suksess! :wink:

Gulrotkake

2 egg

2 dl sukker

2 dl kveitemjøl

1 ts natron

1 ts bakepulver

1 ts kanel

1 ts vaniljesukker

1 ts olje (solsikke, mais- eller soyaolje)

3 dl rivne gulrøter (ca. 2 stk.)

Riv gulrøtene. Pisk stiv eggedosis av egg og sukker. Bland alt det tørre, sikt og vend inn i eggedosisen. Tilset olje og rivne gulrøter.

Steik i smurd rund form 22 cm, nedste rille på 180 grader i ca. 40 min. - eller til kaka losnar fra kanten av forma. Avkjøl på rist.

Bland saman 1/2 pakke naturell smøreost med 1,5-2dl melis som du smør på avkjølt kake.

Lukke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke pålogga Trifolii

Kakene våre ser veldig like ut Pip, men stemmer det at det virkelig skal være bare 1 ts olje i din?

Ikke-pålogga Trifolii :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...