AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #1 Skrevet 9. februar 2011 For øyeblikket tester jeg hudpleieprodukter fra OBAGI Men før dette brukte jeg Matis, som jeg var svært fornøyd med. Jeg er dog på jakt etter nye produkter, siden dumme Matis tester på dyr Carita står for tur, siden min favoritt fuktmaske er fra Carita Matis tester ikke lenger. På HC sin blogg står det hva en av leserene fikk i svar fra dem.
Yasi Skrevet 10. februar 2011 #2 Skrevet 10. februar 2011 Matis tester ikke lenger. På HC sin blogg står det hva en av leserene fikk i svar fra dem. WHAT? Er det sant? Jeg var jo i kontakt med Dermanor for kort stund siden jo! Dette skal sjekkes ASAP. Om dette stemmer, så kommer jeg seriøst til å hoppe i fallskjerm
Jade Skrevet 10. februar 2011 #3 Skrevet 10. februar 2011 WHAT? Er det sant? Jeg var jo i kontakt med Dermanor for kort stund siden jo! Dette skal sjekkes ASAP. Om dette stemmer, så kommer jeg seriøst til å hoppe i fallskjerm Dere har vel fått samme svaret, bare at svarene tolkes forskjellig.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #4 Skrevet 10. februar 2011 Dere har vel fått samme svaret, bare at svarene tolkes forskjellig. "Matis products do not test individual ingredients or the finished products on animals. We have two forms of testing in vitro and in vivo both done on humans. It is illegal to now test products on animals, although in the past it was compulsory, hence some ingredients that will have been tested years before. " Er vel litt vanskelig å mistolke.
Jade Skrevet 10. februar 2011 #5 Skrevet 10. februar 2011 (endret) Har vært inne og sett på begge bloggene nå. Ser jo at svarene de har fått er ganske forskjellige, på en måte. Siterer inn svarene i kronologisk rekkefølge: HC: http://www.hildechristina.com/dyretesting-yay-or-nay-for-matis juli 2009 The Matis products are not tested on animals. But some ingredients continue to be tested on animals, these ingredients “must” be validated, and they are the suppliers who make these tests. Mainly there are tests of harmlessness. The rule is that each time when it is possible they don’t use animals, but for some ingredients there is no substitution, this is why, there are still ingredients which are tested on animals. In synthesis, our products and our ingredients are not tested on animals. But we still buy ingredients which are tested on animals. They are not numerous but they are still some. I remain at your disposal for any further information. Altså: Matis sier i juli 2009 at produktene testes ikke, noen av ingrediensene testes av leverandørene pga påbud. Stemples som dyrefientlige. Yasi: http://yasi.blogg.no/1289381161_tester_matis_p_dyr.html Svar fra Dermanor November 2010: Ingen av produktene i serien Matis er testet på dyr. Dette har vi fått garantier på. Vi har dessverre ikke fått noen garantier på at ingen av ingrediensene er dyretestet. Matis kjøper ingredienser fra flere underleverandører og kan ikke garantere at disse ikke har testet sine ingredienser før videresalg. Det de vet at underleverandørene følger gjeldende regelverk i EU, og det er nå kun et fåtall dyretester som fortsatt er tillatt å gjennomføre. Men dersom en ingrediens er dyretestet for 20 år siden vil man fortsatt måtte si at den er testet på dyr, selv om man nå ikke gjør det lenger. Det gjøres nesten ikke testing på dyr lenger. Man har gått over til laboratorietester eller testing på frivillige mennesker. Altså: Dermanor sier november 2010 at de ikke tester produkter på dyr, men at de ikke vet om underleverandørene tester ingrediensene. Og så er det blablabla 20 år siden blablabla, når Matis selv skrev året før at ingrediensene BLE testet på dyr. Stemplet som dyrefientlig. HC: http://www.hildechristina.com/22543 Svar fra Matis Februar 2011: Thank you for your interest in Matis products. Matis products do not test individual ingredients or the finished products on animals. We have two forms of testing in vitro and in vivo both done on humans. It is illegal to now test products on animals, although in the past it was compulsory, hence some ingredients that will have been tested years before. I hope this answers your concern. Altså: Matis sier i februar 2011 at de ikke tester hverken produkter eller ingredienser på dyr. Legg merke til at de ikke sier noen ting om underleverandørene! Matis har jo aldri sagt at de selv har testet på dyr. Så hva har endret seg? Ingenting, som jeg kan se! Ja, de skriver at det er forbudt å teste produkter på dyr. Hva så? Det er ingrediensene som har vært testet før (og sikkert fremdeles om de trenger det). De skriver at ingredienser nok ble testet for mange år siden. Ja? De har jo selv skrevet at underleverandørene testet ingrediensene i 2009. Stemplet som dyrevennlig - Pga imponerende omformulering? Endret 10. februar 2011 av Jade
Yasi Skrevet 10. februar 2011 #6 Skrevet 10. februar 2011 Det er ikke dette svaret jeg har fått! Jeg var i kontakt med Dermanor idag, og de har ikke hørt noe fra Matis om dette.. Dermed ga Dermanor eksakt samme svar til meg som sist, altså at de ikke kan garantere at ingrediensene ikke blir testet på dyr (ikke at de ikke har blitt testet på dyr en gang i tiden!). Jeg har nå sendt mail til Matis.. Skjønner liksom ikke hvorfor de skal lyve til leverandøren om dette! Det er, som Jade skriver her, utrolig mange forskjellige måter å tolke et svar på. Så jeg avventer foreløpig svar Ikke meningen å avspore, TS
Jade Skrevet 10. februar 2011 #7 Skrevet 10. februar 2011 (endret) Yasi, jeg redigerte svaret mitt litt nå. I svaret som Matis gav sist (til HC sin venninne), så står det ingenting om at ikke underleverandørene tester på dyr. De skriver bare at Matis SELV ikke tester produkter/ingredienser på dyr. Og at det er forbudt å teste PRODUKTER (kan være en uheldig formulering, jeg kjenner ikke regelverket her) på dyr. Det står altså ingenting om underleverandører, og om disse tester på dyr. Endret 10. februar 2011 av Jade
Yasi Skrevet 10. februar 2011 #8 Skrevet 10. februar 2011 Jade, jeg forstår! Takk for at du tok deg tiden til å gjøre det Jeg luktet noe rart her - jeg skjønte liksom ikke hvorfor Dermanor skal si at Matis tester, når de ikke gjør det?! Det pleier jo som regel å være omvendt..! Men som sagt, en må bare se hva en selv legger til forutsetning og gå etter det Jeg har sett og lest mye rart i de forskjellige bloggene.. Psst: Jade, jeg må bare legge til at dine innlegg/kommentarer er absolutt blant mine favoritter her på forumet. Jeg har lenge ment det, og følte en trang for å fortelle deg det nå Stå på!
Jade Skrevet 10. februar 2011 #9 Skrevet 10. februar 2011 TAkk. Jeg aner ikke om Matis ER dyrevennlige eller om de ikke er det. Synes formuleringene på alle svarene er veldig vage og kan tolkes veldig forskjellige. Men alle tre svarene skriver at Matis ikke tester på hverken produkter eller ingredienser på dyr. De to første svarene skriver at underleverandører gjør det eller kanskje gjør det. Mens siste svaret ikke nevner underleverandører i det hele tatt... Så det er neimen ikke godt å vite.
Yasi Skrevet 10. februar 2011 #10 Skrevet 10. februar 2011 Nå ble jeg litt usikker selv - det er absolutt ikke godt å vite. Dette med dyrevennlighet er ingen lett sak. Matis er i mine øyne ikke trygg, med mindre jeg får et ordentlig svar fra dem Det er jo ikke til å legge skjul på at Matis er noe av det beste jeg har vært bort i, selv om de eventuelt tester på dyr. Det endrer ikke fakta for det.. Jeg har fortsatt ikke fått svar fra Matis selv, så det gjenstår å se Huff.. Vi har virkelig avsporet dette innlegget, dere! Kanskje vi bare bør sette en strek over det nå?!
mellers Skrevet 11. februar 2011 #11 Skrevet 11. februar 2011 Beklager videre avsporing, men: Yasi/Jade: Jeg tror det er ganske trygt å anta at underleverandører tester på dyr så lenge Matis ikke går ut og deklarer at de er et dyrevennlig merke, med dokumentasjon! Generelt: Å gamble på at underleverandørene de ikke kan gå god for, eller bare unnlater å nevne, ikke tester på dyr - bare fordi produktene er gode, er ikke holdbart. Og for alle som gir blaffen i dyretesting: Tving dere gjennom Earthling eller bruk et par minutter på google.... Takk, det var dagens rant.
Yasi Skrevet 11. februar 2011 #12 Skrevet 11. februar 2011 Jeg fikk svar fra Matis idag da, og de mener på liv og død at underleverandørene heller ikke tester på dyr, men at de tester sine egne produkter selv. Og da inngår ikke dyretesting. Jeg har ikke fått noe dokumentasjon, så jeg vet ikke hva jeg skal tro Men ja, jeg er enig. Jeg vil ikke leve i den tro at de er dyrevennlige, bare fordi de har gode produkter. Det blir for dumt.
Jade Skrevet 11. februar 2011 #13 Skrevet 11. februar 2011 Det er jo umulig å kunne være dyrevennlig hvis man ikke skal kunne stole på at det de sier er sant. Det kan jo hende at Matis sine underleverandører har sluttet å teste ingredienser (på dyr). Eller at de har byttet underleverandører. Eller at ingrediensene ikke trenger videre testing...
Yasi Skrevet 11. februar 2011 #14 Skrevet 11. februar 2011 Jade, det er jeg enig i. Og det er jo nettopp det jeg har forholdt meg til hele veien Får bare ta deres ord på det, synes bare at det er merkelig at Dermanor ikke har fått beskjed om denne endringen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå