Gå til innhold

Prøver spise fornuftig og sunt men...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ned i vekt, men også bli i bedre form. Begynte på treningsenter i januar og går der 4-5 ganger ukentlig.

Pga en skade tok jeg det rolig de første ukene og var mest innstilt på bevegelse, og ikke oppbygging.

Men nå er det rett frem.

Jeg har tidligere syndet mot lavkarbo,men spiser jevnt f.eks. dette:

Frokost: En kopp grønn te, et knekkebrød med smøreost eller makrell i tomat,. tomat, paprika og agurk.

Lunsj: Kanskje et knekkebrød alla frokosten.

Middag: Kjøtt, fisk eller en fiskekake, naturell yoghurt, salat, oliven, litt ris eller en liten potet.

Tidlg kveld: et knekkebrød med ost/makrell.

Kvelds: 2 knekkebrød med ost eller fiskepålegg.

Dette er vel for lite når jeg skal slanke meg og bygge muskler? Jeg glemmer ofte å spise samtidig som jeg prøver å spise sunt når jeg spiser.

Det hender jeg tar en skive brød og et egg, kanskje en gang i uka.

Hvor mange kalorier er dettte`? For lite når jeg trener?

Hva er det best å spise etter hardtrening (styrke)?

Jeg har lørdagsfri og spiser litt mer da. Men er det nok til å holde høy forbrenning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan da umulig utgøre mer enn ca 800 kcal?

Skrevet

Dette kan da umulig utgøre mer enn ca 800 kcal?

Kanskje ikke, jeg har regnet ut alt fra 700 til 900 før kvelds. Hva bør jeg holde meg på og hva kan jeg endre? Jeg skal ned i vekt og er en liten fanatiker når jeg begynner med nye prosjekter. ...

Skrevet

Kanskje ikke, jeg har regnet ut alt fra 700 til 900 før kvelds. Hva bør jeg holde meg på og hva kan jeg endre? Jeg skal ned i vekt og er en liten fanatiker når jeg begynner med nye prosjekter. ...

Jeg skjønner ikke spørsmålet. Meld deg inn på vektklubb.no eller noe lignende, der kan du regne ut dagsbehovet ditt og registrere det du spiser. Ingen her som han fortelle deg hva du skal spise.

Skrevet

Jeg vet det er for lite, men hva bør jeg endre på uten drastiske verk? ER ikke så sulten tidlig på dagen, et knekkebrød og te er nok, men føler sult utover dagen og prøver å spise lite middag (er så glad i middag og må styre neg).

Skeier ut en dag i uka og av og til ellers, brød med egg f.eks.

Vet dette kostholdet ser ut som en sultekur, og ikke er bra, men hva kan jeg endre for å gjøre det litt bedre?

Skrevet

Jeg vet det er for lite, men hva bør jeg endre på uten drastiske verk? ER ikke så sulten tidlig på dagen, et knekkebrød og te er nok, men føler sult utover dagen og prøver å spise lite middag (er så glad i middag og må styre neg).

Skeier ut en dag i uka og av og til ellers, brød med egg f.eks.

Vet dette kostholdet ser ut som en sultekur, og ikke er bra, men hva kan jeg endre for å gjøre det litt bedre?

Hvorfor må du styre deg og spise lite middag når da har spist ett knekkebrød tidligere på dagen? Prøver du å sulte ihjel, eller?

Skrevet

Hvorfor må du styre deg og spise lite middag når da har spist ett knekkebrød tidligere på dagen? Prøver du å sulte ihjel, eller?

Nei, men mamma og søstrene mine ser på meg når jeg spiser og hvor mye. Jeg føler i alle fall det. De kan ingenting om ernæring bortsett fra fem om dagen. Så jeg føler at de mener jeg bør sulte for å komme i riktig vekt igjen. Det er psykisk men plagsomt.

Får ofte kommentarer om at poteten var så stor så det holder vel med en halv potet til meg.

Jeg prøver å ikke bry meg om det, men klart jeg blir påvirket. Mest av alt irritert fordi de har "nøkkelen". Har prøvd forklare at jeg ikke kan spise for lite, men det virker ikke.

Skrevet

Nei, men mamma og søstrene mine ser på meg når jeg spiser og hvor mye. Jeg føler i alle fall det. De kan ingenting om ernæring bortsett fra fem om dagen. Så jeg føler at de mener jeg bør sulte for å komme i riktig vekt igjen. Det er psykisk men plagsomt.

Får ofte kommentarer om at poteten var så stor så det holder vel med en halv potet til meg.

Jeg prøver å ikke bry meg om det, men klart jeg blir påvirket. Mest av alt irritert fordi de har "nøkkelen". Har prøvd forklare at jeg ikke kan spise for lite, men det virker ikke.

Da får du snakke med helsesøster eller legen din og få satt opp en kostplan.

Skrevet

Du burde ligge på minst 1500 kcal om dagen, helst en god del mer siden du trener så ofte. Jeg vet ikke hvor grensa går, men det er helt reelt at ved å spise alt for lite over lengre tid så vil forbrenningen bli dårlig. Hvor ofte du spiser og hvor mye du spiser til hvert måltid har ikke så mye å si (selv om det er en myte folk ofte gjentar), så at du ikke orker så mye til frokost er helt greit. Ikke press i deg mat ihvertfall, det bidrar neppe til å få en god og sunn innstilling til det her.

Du trenger heller ikke spise mer potet for å få i deg det du trenger av kalorier, men øk inntaket av mat med sunt fett (fisk, nøtter, avocado, oljer, etc.). Grønnsaker kan du omtrent fråtse i før det gjør noen forskjell.

Også ber du moren og søsteren din om å holde kjeft om ting de ikke har peiling på.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Frokost: minst 2 knekkebrød

Lunsj: minst 2 knekkebrød

Middag: minst 500-600 kalorier

Kvelds: minst 2 knekkebrød

Mellommåltid: 1 frukt.

Dette vil jeg anta er et kaloriforbruk et sted mellom 1800-2000 kalorier. Dette med den treningshyppigheten du gjenomfører er det du bør ligge på.

Jeg holder også med vedkommende som sa: meld deg inn i VGs Vektklubb - der får du kalorioversikter.

Og din mor og søster kan dra til h... med å få deg til å sulte deg.

Skrevet

Kjære TS

Jeg stenger denne tråden nå og vil gjerne formidle telefonnummeret til IKS, 22 94 00 10. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien.

Vennlig hilsen

SportyShorty, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...