AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #1 Skrevet 13. februar 2011 Ser at det begynner å bli litt mye is i den store fryseren min og har fått høre at det lønner seg å avise den. Men hvordan i huleste gjør man det? Skjønner jo at det å trekke ut kontakten og la lokket stå åpent er en idè, men hvordan skal jeg få ut alt vannet som da ender opp i bunnen av fryseren? Øse ut en del med kopp og kar går jo ann, men det er jo helt umulig å få ut alt. Burde man bruke opp all mat i fryseren først? Eller klarer maten seg ute mens man holder på?
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #2 Skrevet 13. februar 2011 Maten klarer seg ute, dette tar bare et par timer. Samle maten i plastposer, nå på vinteren kan du sette dem ute på verandaen. Slå av fryseren og trekk ut kontakten. Legg store håndklær oppi for å samle opp vannet, vri dem opp i vasken og gjenta. Blir ikke SÅ fryktelig mye vann, så det går lett. Tørk godt med tørr klut etterpå så det ikke er fuktig når du starter den igjen.
Gjest navnelapp Skrevet 13. februar 2011 #3 Skrevet 13. februar 2011 (endret) På Clas olsson har dei noko dei kallar avrimingsposar. Det er posar med eit stoff som trekker til seg væte, som ikkje sjølv vert veldig våte, væta vert til gelé. Du kan faktisk også bruke bleier, same stoffet inni der. Då er det lett å ta dei ut etterpå. Endret 13. februar 2011 av Alt godt
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #4 Skrevet 13. februar 2011 Tipset mitt er å sette en bøtte med varmt vann i bunnen etter at du har tatt ut kontakten, og så mener jeg at jeg lukker igjen en liten stund (?). Og så pleier det meste av isen å løsne i flak, istedet for at alt smelter til vann i bunnen. Så vasker du over med en fuktig klut og tørker godt før du setter i kontakten igjen.
Gjest Consensio Skrevet 13. februar 2011 #5 Skrevet 13. februar 2011 Takk for svar (Clas Ohlson og bleier er ikke aktuelt da butikken ligger for langt unna og bleier finnes ikke i dette huset). Nå ser jeg iallefall hvordan det er mulig Da blir det avising i morgen
Gjest Consensio Skrevet 13. februar 2011 #6 Skrevet 13. februar 2011 Jeg som er TS ja. Skjønner ikke hvorfor noen av mine innlegg blir anonyme :klø:
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #7 Skrevet 13. februar 2011 Jeg som er TS ja. Skjønner ikke hvorfor noen av mine innlegg blir anonyme :klø: Fort gjort å glemme å fortsette anonymiteten videre i tråden ja?
Gjest Consensio Skrevet 13. februar 2011 #8 Skrevet 13. februar 2011 Fort gjort å glemme å fortsette anonymiteten videre i tråden ja? Eh? Det er ganske ofte jeg plutselig blir anonym uten å ville det. Tror kanskje jeg kommer borti den anonymknappen da mousepad`en er litt vel sensitiv på laptopen her. Hvorfor skulle jeg ønske å være anonym på en så teit tråd som å avise en fryser?
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #9 Skrevet 13. februar 2011 Hvorfor skulle jeg ønske å være anonym på en så teit tråd som å avise en fryser? Bare slapp av. Her er folk anonyme for langt mindre
SmallTalk Skrevet 13. februar 2011 #10 Skrevet 13. februar 2011 Det enkleste er å fjerne mesteparten av isen etter hvert som den blir mulig å bryte løs. Da kan du bare legge den rett i en bøtte etter hvert som du får løs isenn, og det blir ikke så sinnsykt mye vann i bunnen. Dersom du fyller en bøtte med varm vann og setter denne i fryseren med lokket igjen så går avisingen raskere.
Gjest Consensio Skrevet 13. februar 2011 #11 Skrevet 13. februar 2011 Men kan man skrape løs isen? Hørte noe for lenge siden at man absolutt ikke skulle gjøre det for da kan man ødelegge fryseren eller noe i den duren. Enkelte steder i fryseren er det helt klin umulig å få av isen før det har smeltet helt.
SmallTalk Skrevet 13. februar 2011 #12 Skrevet 13. februar 2011 Skrape av? :klø: Når isen begynner å bli løs, så kan du dytte den nedover mot bunnen og plukke den opp der. Er det derimot snakk om ekstremt mye is så kan du begynne å plukke fra kanten på toppen. Det funker det også.
Gjest Consensio Skrevet 13. februar 2011 #13 Skrevet 13. februar 2011 Vanskelig å forklare, men isen er slik at det er vanskelig å dytte den løs. Testet det forrige gang det var relativt tomt i fryseren å avise den, og da prøvde jeg å dytte isen av som du beskriver, men isen sitter som støpt.
SmallTalk Skrevet 13. februar 2011 #14 Skrevet 13. februar 2011 Da venter du litt til og prøver igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå