Gå til innhold

Tåler ikke kake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er 1,5år.. I går var vi bursdag og da fikk hun spise litt kake.. Hun fikk en hel muffins og noen biter kake, ikke store mengden altså (også spiste hun en pølse først, så det var begrenset med plass igjen i magen)

Og da hadde vi samme styret i natt som vi har hver gang hun får kake.. Hun våkner i 24 tiden og er helt unmulig.. Griner og sier at hun har au.. Hun vil ikke vise hvor det er au, men jeg tror det er magen...

Det jeg synes er rart er at hun kan fint spise vafler, gele, vaniljesaus eller sjokoladepudding uten å våkne.. Men kake reagerer hun på.. (hun spiser jo skive til vanlig, så det er ikke hvetemel) Hun kan også spise eplekaken jeg lager, uten at det er noe spesielt med den..

Jeg skal selvfølgelig holde hun vekke fra det, men er det noen som vet hva hun kan reagere på? Tenkte på noe så rart som bakpulver, men jeg fant ikke noe på nettet om det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Banan?

Gjest Marionette
Skrevet

Det første som slo meg er kombinasjonen sukker + hvetemel, for den reagerer jeg selv sterkt på. Jeg tåler f.eks. sjokolade eller gelé, og jeg tåler grove brødskiver, men kaker/vafler osv som har både sukker og hvetemel blir jeg dårlig av. Men så skriver jo du at barnet ditt tåler vafler, så da går vel den teorien i grus?

Prøv å tenk ut kombinasjoner av ting som er i disse kakene og muffinsene, for det kan godt hende hun tåler ingrediensene hver for seg men ikke sammen. Hvilke kaker var det? Med fløtekrem kanskje?

Eller kan det rett og slett hende at det ble litt for mye for en liten mage med pølser, kaker og muffins? At hun rett og slett var litt forspist?

Skrevet

Hun tåler ikke banan nei, men det var 4-5 skjeer med gulrotkake og 3-4 med sjokoladekake... Og det var mellom kl.14 og 15 hun spiste.. Hun våknet ikke før noen timer etter at hun la seg.. (hun legger seg kl.19), så hun har vært sulten og spist kveldsmat i mellomtiden, så jeg tror ikke hun har forspist seg heller... Det var litt glasus på muffinsen, også på sjokoladekaken.. Så kanskje det er melis? Det er jo ikke det på eplekaken jeg lager, og heller ikke på vafler..

Hun kan forresten også spise boller uten å reagere...

Ser det kom opp som anonym i sted, men det er jeg som er TS :)

Skrevet

Hva med å dra til legen og ta en full matvare screening. gjøres helt enkelt ved en blodprøve.. kan i det minste utelukke noe om ikke annet :)

• Liker 1
Skrevet

Hva med å dra til legen og ta en full matvare screening. gjøres helt enkelt ved en blodprøve.. kan i det minste utelukke noe om ikke annet :)

Hva med å ikke gjøre noe mer utav det, men la være å gi ungen kake? Dersom kaker er det hun reagerer på, er det jo veldig greit, for de fleste av oss kan leve godt uten kake!

• Liker 1
Skrevet

Hva med å ikke gjøre noe mer utav det, men la være å gi ungen kake? Dersom kaker er det hun reagerer på, er det jo veldig greit, for de fleste av oss kan leve godt uten kake!

Dårlig forslag. Det burde være siste utvei, ikke noe man gjør uten å forsøke å komme til bunns i problemet først. De fleste kan selvfølgelig godt leve uten kake, men det er ikke moro å være den som sitter og ser på at andre koser seg!

• Liker 1
Skrevet

Dårlig forslag. Det burde være siste utvei, ikke noe man gjør uten å forsøke å komme til bunns i problemet først. De fleste kan selvfølgelig godt leve uten kake, men det er ikke moro å være den som sitter og ser på at andre koser seg!

På den annen side er det ikke noe moro for en liten knott å bli stukket for å ta blodprøve heller! Jeg ville prøvd med en forsiktig tilnærming. Server henne kaker som du har bakt selv sånn at du vet hvilke ingredienser som er i - én kake pr gang. Kan det være noe krydder som kanel eller kardemomme, kanskje? Bakepulver er også kraftige saker, så kan jo rett og slett være det?

Skrevet

Men det er jo ikke snakk om at barnet ikke tåler _noen_ godsaker! Mamman sier jo at hun kan spise det meste av alt annet, så derfor ser jeg virkelig ikke problemet! Sette i gang lange, tid- og ressurskrevende utredninger fordi at en unge får vondt i magen av kake? Og, vel og merke, bare når hun spiser kake borte! Det blir litt i overkant etter min mening.

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Jenta er 1 1/2 år. Jeg tviler sterkt på om barn i den alderen har noe forstand på å "kose" seg med kaker. Det er vel mye annet som er mer velegnet å spise for slike små enn kaker. Det er de voksne som presser sine "kose"-spisevaner på barna.

• Liker 4
Skrevet

Og selv om det ikke er gøy for en liten knott å bli tatt blodprøve av,så kan det jo forhindre andre ting de kanskje ikke har spist ennå som kanskje også gir samme reaksjon?

• Liker 1
Skrevet

tenke å foreslå krem, men ser det var gulerot og sjokolade kake, å det er vel ikke krem på de.... jeg reagerer nemmelig kraftig på krem selv.. men andre melkeprodukter går fint

Skrevet

Jenta er 1 1/2 år. Jeg tviler sterkt på om barn i den alderen har noe forstand på å "kose" seg med kaker. Det er vel mye annet som er mer velegnet å spise for slike små enn kaker. Det er de voksne som presser sine "kose"-spisevaner på barna.

Det er mulig du har rett, men jenta skal vel ikke være halvannet i evig tid? Tvinge kosevaner på barn... Mulig det, men sånn er det jo bare. Folk kommer sammen rundt kakebord stadig vekk.

Skrevet

Ikke rart at en liten mage ikke tåler så mye junk. Pølse, muffuns, kake... stakkars barn. Begrens det mer neste gang og ikke gi henne så mye forskjellig og fett på en gang.

Gjest Consensio
Skrevet

Ikke rart at en liten mage ikke tåler så mye junk. Pølse, muffuns, kake... stakkars barn. Begrens det mer neste gang og ikke gi henne så mye forskjellig og fett på en gang.

Kunne ikke vært mer enig.

Tror man skal være forsiktig med å rope høyt om allergier og andre ting, da det rett og slett høres ut som at barnet har fått alt for mye "junk" (selv om det er snakk om mindre mengder)

Skrevet

Det var nok ikke kaken i seg selv som var utslagsgivende, men mengden av forskjellige, tungt fordøyelige ting. Pølse, kake og muffins på en gang er mye for en liten kropp.

Skrevet

Sukker, mel og fett i kombinasjon tar knekken på meg i hvertfall. Da blir jeg kjempedårlig i magen noen timer senere. Hver for seg går det helt fint med alle tre, men straks mel og sukker eller sukker og fett blir blandet så får jeg trøbbel.

På sånne dager der man vet det kan bli servert mye unyttig mat kan det være greit å ha med noe eget som er litt bedre for magen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...