Gå til innhold

Er medlemmene på kvinneguiden tafatte?

Anbefalte innlegg

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg undrer meg over hvor lite handlingsdyktige mange av brukerne på kvinneguiden er!

Spesielt i samliv og relasjoner/seksualiet/barn og familie-delene finnes det et lass av tråder hvor trådstarter har et problem, som enkelt kan løses ved dialog, men hvor trådstarter kvier seg, eller ikke forstår at det går an å snakke om ting.

Vi kan jo ta denne tråden som eksempel:

Kollega som har sinnsyk munndiare

Og mitt spørsmål er bare; er dere sånn i virkeligheten også? Velger dere heller å holde kjeft om frustrasjonene i virkeligheten og klage over dem på internett, enn å ta tak i problemer med en gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tafatt er en måte å se det på. Jeg tror det finnes mange konfliktsky mennesker, og tenker det er en naturlig væremåte på lik linje med de som er mindre konfliktsky. Så tror jeg at noen er impulsive mens andre liker å tenke gjennom ting, spesielt hvis det handler om konflikter, misforståelser eller ting som kan oppfattes ubehagelig eller konfronterende. At man "tenker høyt" og bruker f.eks KG som et sted å bearbeide, få ut frustrasjon og gørr, eller få innspill og hjelp til å analysere og fundere på hvordan man skal takle en situasjon er vel ikke så merkelig?

Hvis jeg sto i et dillema der jeg kunne velge å la det ligge eller gå i konfrontasjon, ville jeg helt sikkert lagt fram probemstillingen på KG for å få innspill og tanker, kanskje nye vinklinger jeg ikke selv har tenkt på, etc. Og bare det å skrive ned problemstillingen er for mange en god hjelp for å få oversikt over egne tanker og følelser.

Tror heller ikke man skal legge for mye i at folk skriver inn på KG. At man reiser en problemstilling og ber om innspill betyr ikke at man sitter med hendene i fanget, totalt hjelpeløs og venter på en "KG-fasit". Som sagt - ofte er det bare en lufteventil, eller man syns det er interessant å høre andres tanker, selv om man kanskje har gjort seg opp sin mening.

Å "ta fatt i problemene med en gang" er ikke alltid en veldig god løsning hvis det innebærer å "irettesette" en annen person. Det er godt mulig man "er i sin rett" men hvis det skaper misstemning, dårlige følelser hos den andre, eller dårlig samarbeidsklima på en jobb, så kan det være verdt å reflektere over hvordan man skal løse det, og om det alltid er verdt det å impulsivt rope ut sin hjertens mening når noe/noen irriterer en.

• Liker 2
Gjest Gorgonzola
Skrevet (endret)

Hallo Kevlar!

Vi snakker tross alt om Kvinneguiden her.

Skal man dra noen lettvinte konklusjoner etter å ha fulgt med her inne er det hevet over enhver tvil om at forumet lett preges av følgende:

Mange (svært)unge, (svært)usikre, tafatte kvinner som mener det er berettiget å skylde på andre eller annet fordi situasjonen er blitt som den er blitt......

Selvsagt finnes det noen som ikke passer inn i den lite flatterende båsen, men jeg kan innrømme følgende:

En PM dialog med en mannlig soulmate her resulterte i en relativt tynn favorittliste over brukere vi mente hadde noe å fare med......

Så kaster jeg muligens stein i glasshus men det er slik jeg opplever forumet - som sådan.

PS! Det er vel heller ikke unaturlig at et diskusjonsforum preges av de usikre, en viktig grunn til å delta er vel enten å få svar, få en bekreftelse, et innspill, et råd eller slikt? DS

Endret av Gorgonzola
Skrevet

Forumet består av unge, usikre kvinner som ikke tar ansvar for seg selv og sitt liv? Er det slik du ser på storparten av oss kvinner på KG, så skjønner jeg ikke hvorfor du og denne kumpanen din gidder henge her. Hvorfor er dere ikke heller på Forumet for de selvsikre, modne, ansvarsfulle kvinnene? Jeg er stolt over å ikke være på den lista, hvis det innebærer å lekse opp for alle rundt seg hvor irriterende og dumme de er. At man ikke buser ut med alt man mener om alle og enhver rett i fleisen på dem, må ikke bety at man ikke har ryggrad eller er konfliktsky.

• Liker 4
Skrevet

Jeg kan absolutt oppfattes som konfliktsky, og når sant skal sies, vel, så er jeg akkurat det. Jeg kan fint få ut min frustrasjon på KG, søke innspill og råd angående ulike situasjoner før jeg ordner opp i eget eller andres rot. Det betyr ikke at jeg er tafatt (etter min mening).

Har jeg et problem, en konflikt som 'må taes tak i' så vil jeg, på sikt, også gjøre det. MEN jeg trenger å tenke igjennom det hele; jeg trenger å kunne gruble og fundere. Andre vil kanskje oppleve dette som tafatthet, men det er min måte å takle ting på. Vi er alle forskjellige og takler situasjoner ulikt.

Jeg har aldri vært god på å snakke om meg selv eller problemer jeg har med andre - ergo er KG en fin plass å få støtte, råd eller et salig (og nødvendig) spark i ræva! :)

Skrevet

Vi snakker tross alt om Kvinneguiden her.

M.a.o. det ligger i kvinnens natur å være tafatt?

Hvis det ikke var poenget med den "forklaringen", så gjerne utdyp.

Hvis det var poenget, så fratok du dermed deg selv enhver rett til å bli tatt seriøst for dine meninger om kvinner. Fordi de da uansett vil være farget av en grunnleggende mannssjåvinisme.

Her har du derimot utvilsomt et poeng:

"Det er vel heller ikke unaturlig at et diskusjonsforum preges av de usikre, en viktig grunn til å delta er vel enten å få svar, få en bekreftelse, et innspill, et råd eller slikt?"

Gjest Gorgonzola
Skrevet

Forumet består av unge, usikre kvinner som ikke tar ansvar for seg selv og sitt liv? Er det slik du ser på storparten av oss kvinner på KG, så skjønner jeg ikke hvorfor du og denne kumpanen din gidder henge her.

Mange av foraene, og trådene preges av det ja, noe også Kevlarsjäl brukte som begrunnelse for nettopp å starte denne tråden. Jeg er helt enig med henne, ikke minst det hun påpeker at det ofte omhandler de "viktige" trådene om mellommenneskelige forhold (barn-familie/samliv og relasjoner/seksualitet).

Hvorfor er dere ikke heller på Forumet for de selvsikre, modne, ansvarsfulle kvinnene?

Det finnes neppe, i så fall ville det nok vært mer en sjekkeside enn et forum ;)

Jeg er stolt over å ikke være på den lista, hvis det innebærer å lekse opp for alle rundt seg hvor irriterende og dumme de er. At man ikke buser ut med alt man mener om alle og enhver rett i fleisen på dem, må ikke bety at man ikke har ryggrad eller er konfliktsky.

Nå tror jeg muligens du var på den høyst uffosielle, umiddelbare lista..... Forutsetninga var slett ikke slik du beskriver dem, det handler selvsagt ikke om å lekse opp for alle rundt seg hvor irriterende og dumme de er, snarere å kunne gi folk noen verbale og mentale vekkere, stå for noe selv om det innebærer hakking og uenighet. Dette handler da ikke om å buse ut med alt man mener om alle og at dersom man ikke gjør det så mangler man ryggrad eller er konfliktsky. Mulig du og jeg er uenige i forhold til om det er (overraskende) mange tafatte brukere på KG eller ikke, og eventuelt om det er mange handlekraftige eller ei.

Jeg mener at Kevlarsjäl treffer godt med startinnlegget.

Skrevet

Det er en mulighet for at enkelte bare er litt for glad i popcorn :popcorn:

Gjest Cipheria
Skrevet

Jeg tror det har litt med oppdragelse å gjøre. Man er blitt oppdratt til å være "snille piker" noe som visstnok inkluderer å grave ned egne meninger. Si ifra er uhøfelig, være uening er å være vanskelig.

Var selv en person som ikke greidde si nei da jeg var yngre, men etter hvert som jeg ble eldre innså jeg at det var en særdeles dårlig strategi. Problemet er da å endre en vane man har blitt tillært på denne måten.

Egentlig syns jeg det burde være mer spillerom for uenighet og det å kunne diskuetere og hevde seg litt uten at man skal bli fiender etterpå, eller bli usikre på om vedkommende nå er evig forbannet på en.

Så må vi huske den klassiske "personer uten problemer klager ikke over hvor godt de har det". For alle som poster merklige problem er der mange som ikke poster fordi de ordner opp på egen hånd. Vi får derfor ikke et reelt bilde på hvor mange som er "tafatte" som det ble sagt.

Diskusjonsnivået her er lavt, ja, men så tror jeg noen av de som blir tiltrukket av et "kvinneforum" kanskje er litt spesielle og. Første gangene jeg googlet ting og kvinneguiden dukket opp var vel min reaksjon mer slik :roll: Tror en del av de mer rasjonelle damene holder til andre steder.

Når det er sagt, så er jeg ikke stort bedre selv.

Skrevet

Jeg undrer meg over hvor lite handlingsdyktige mange av brukerne på kvinneguiden er!

Spesielt i samliv og relasjoner/seksualiet/barn og familie-delene finnes det et lass av tråder hvor trådstarter har et problem, som enkelt kan løses ved dialog, men hvor trådstarter kvier seg, eller ikke forstår at det går an å snakke om ting.

Vi kan jo ta denne tråden som eksempel:

Kollega som har sinnsyk munndiare

Og mitt spørsmål er bare; er dere sånn i virkeligheten også? Velger dere heller å holde kjeft om frustrasjonene i virkeligheten og klage over dem på internett, enn å ta tak i problemer med en gang?

Her lå det mange problestillinger som kunne blitt til mange spennende tråder og jeg synes du stiller mange relevant spørsmål - og noen av de svarer du jo på selv også. Selvfølgelig finner du alle typer kvinner her - usikre, sikre, verbale, tause osv osv.

Ja - mange samlivsproblemer kan løses ved god dialog - og det å snakke sammen. En trenger ikke å ha fullført barneskoletrinnet for å lære at det er smart. Så - hvorfor er det ikke like innlysende lett i virkeligheten da? Jeg tror det er fordi mange utmerket godt vet at det er lurt å snakke - men har ikke lært eller erfart hva en god dialog innebærer eller hva det å snakke sammen egentlig handler om. Kunnskap om samliv og kommunikasjon skulle stått på pensum i grunnskolen - jeg vil tro at bedre kompetanse på dette området ville ha resultert i mindre usikkerhet i forhold, realistiske forventninger til et langt samliv, større gjensidig empati og et blikk for hva man skal lage stormer ut av.

Og - nei - jeg holder ikke kjeft om frustrasjonene mine i virkeligheten - og jeg legger de heller ikke ut på nett. Men jeg har også lært en del om hvordan jeg skal formidle frustrasjonene mine slik at "han i den andre enden" får lyst til å lytte til meg. Krigsretorikk funker dårlig her i heimen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...