Gå til innhold

Chinchilla

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må man bære en chinchilla på en bestemt måte? Hørte at man kun kunne bære de i nakkeskinnet eller rundt halen. Hørte at skjellettet fort kunne knekke sammen. Stemmer dette?

Trives de best alene eller sammen med en annen?

Hvor lenge lever de?

Lønner det seg å ha hanner eller hunner?

Noe jeg bør tenke på?

Er chinchillaer kosete?

Hvordan er personligheten?

Biter de?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du kan finne svar på det du lurer på her. Lykke til :)

Skrevet

Si fra når du har funnet svarene ts. Er veldig intressert i å vite det selv. Skal kjøpe to stykk når vi får flyttet til ett hjem som er litt bedre einet.

Skrevet

Chinchillaen skal tåle en del, bare man ikke er hardhendt med den, går fint an å ta den opp og holde den vanlig uten at det er noe risiko for skjelettet, men tror de er mer skjøre enn andre gnagere. Bruker å ta tak ved halerota for så å løfte den opp år den er ute av buret, vil ikke anbefale nakkeskinnet da de veier litt og kan få vondt av det.

Chinchillaen er flokkdyr og trives definitivt sammen med andre, levealderen kan reduseres kraftig om den blir alene. Jo flere, jo bedre virker det som.

De kan leve opptil 15 år, noen ganger 20, han ene jeg har nå er 16 og still going strong:)

Hunner kan være veldig kranglete seg imellom, mitt inntrykk er at hunnene kan bli litt sære i forhold til hannene. Her har hannene mye mer personlighet enn hunnene, men det kan være tilfeldig.

Chinchillaen er ikke de mest kosete og holder seg aldri i ro over tid. Det er mye av hva du gjør det til de 3 første månedene av livet dens. Han ene her kan bli kost med i evigheter i buret og løfter beinet og haka for at han skal bli klødd, mens en annen bare dytter meg bort og blir irritert om jeg prøver å klø han :fnise:

Om du bruker veldig mye tid sammen med chinchillaen så kan den nok bli kosete og veldig tam!:) De er veldig nysgjerrige og skal undersøke alt. Men absolutt ikke de smarteste dyra man kan få tak i, hehe!

Har aldri blitt bitt de 10 åra jeg har hatt chinchilla *bank i bordet*

De trenger å bade i sand minst 2 ganger i uka, de skal ikke ha sukker, og kan lett utvikle diabetes. Oxbow er noe av det beste fòret man kan få tak i tror jeg, men det koster litt. Ellers er det pellets beregnet på chinchilla. Ellers må de ha stoort bur og løpe mye løs!:)

Har opplevd en del tannproblemer hos chinchillaene og min erfaring er at når de først begynner å slite med tennene så er avlivning det beste.. Betalte 3000,- for en operasjon for å operere ut en hjørnetann, stakkaren måtte fòres med oxbow-pulver i 1 måned etterpå før jeg fant ut at det var best for henne å slippe, og blir det velykket må man inn hos veterinær ca 3 ganger i året for å gjøre det samme, en annen hadde slobbers (tenner som vokser alt for fort) og problemet kom flere ganger og også hun måtte avlives.

Chinchillaen viser ikke at den har smerter så om den sikler og er våt på brystet så er det mest sansynlig tannproblemer..

Håper det hjalp litt hvertfall! :)

Eller så står det mye nyttig på forumet på www.chinchilla.no

Skrevet

Takker for innformasjonen jeg også. Skal ihvertfall ha forsikring på de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...