M_C Skrevet 12. februar 2011 #1 Skrevet 12. februar 2011 God kveld alle onlinere! For oss som skal velge studier på på 2.året på vgs, har vi et svært vanskelig valg foran oss.. Hva skal vi velge som er mest gunstig til en jobb i fremtiden? Realfag eller Samfunnsfag, språk og økonomi? Mitt spørsmål i kveld til dere er som følger: Hvilke yrker er det som vil ta seg opp i fremtiden, evt hvilke jobber er populære i dag og ettersøkte?
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2011 #2 Skrevet 12. februar 2011 det meste/masse innen teknologi, ingeniør og helse.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2011 #3 Skrevet 12. februar 2011 Realfag er etter min mening det mest givende løpet, uansett hva du vil bli senere. Du lærer en ny måte å løse oppgaver på, blir flink til å analysere oppgaver/problemer fra ulike vinkler for å finne den mest ideelle løsningen, du lærer rett og slett en ny måte å tenke på, som er utrolig givende! Dessuten utelukker du ingen studier/karrierer ved å velge realfag Men det viktigste er selvfølgelig interesse 1
Tears.of.the.Sun Skrevet 12. februar 2011 #4 Skrevet 12. februar 2011 Snakker du om programfag nå eller? Jeg forstår ikke innlegget ditt helt. Men hvis du snakker om programfag, så er mitt tips å velge fag man syns høres interessante ut og som man vil lære mer om. Og hvis du har tenkt å fortsette på et studium som krever spesiell kompetanse, f.eks. realfagskompetanse må du jo ta de fagene.
Fashiondiva Skrevet 12. februar 2011 #5 Skrevet 12. februar 2011 God kveld alle onlinere! For oss som skal velge studier på på 2.året på vgs, har vi et svært vanskelig valg foran oss.. Hva skal vi velge som er mest gunstig til en jobb i fremtiden? Realfag eller Samfunnsfag, språk og økonomi? Mitt spørsmål i kveld til dere er som følger: Hvilke yrker er det som vil ta seg opp i fremtiden, evt hvilke jobber er populære i dag og ettersøkte? Hvilken linje går du nå?
Gjest Raina Skrevet 12. februar 2011 #6 Skrevet 12. februar 2011 Du må jo velje utifrå det du er god til og interessene dine. Om du er heilt elendeg i realfag, så kan du jo ikkje velje det uansett kva slags yrkesmoglegheiter som opnar seg. Burde jo være easy-peasy.
M_C Skrevet 12. februar 2011 Forfatter #7 Skrevet 12. februar 2011 Hvilken linje går du nå? Går 1.året på Studiespesialiserende
Gjest Vulture Skrevet 12. februar 2011 #8 Skrevet 12. februar 2011 Det er jo helt avhengig av hva du ønsker å jobbe med i fremtiden. Skal du gå samfunns, språk og kultur-relaterte linjer etter vgs vil det være relevant å velge fremmedspråk, engelsk fordypning, sos og sos osv. En del fremmedspråk på vg2/vg3 kan for eksempel gi studiepoeng, eller være krav for enkelte universitetsretninger i fremtiden. Ellers så kan det være lurt som noen over sa, å velge realfag slik at du har muligheten til å velge retninger som krever realfagskompetanse hvis du ikke aner hva du skal bli.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2011 #9 Skrevet 12. februar 2011 Realfagene du kan ta vil du i hvert fall ha direkte bruk for hvis du har tenkt å søke deg inn på et studium som krever dem, f.eks. den "vanskelige" matten osv. Men hvis du overhodet ikke er interessert i realfag, er det jo ingen vits i. Hva er du interessert i? Realfag, samfunn, språk, teknologi...?
Tears.of.the.Sun Skrevet 13. februar 2011 #10 Skrevet 13. februar 2011 Hvordan yrker kunne du tenkt deg å jobbe med i fremtiden? Og hvilken av de fagene du har nå liker du og liker du ikke?
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #11 Skrevet 13. februar 2011 Jeg ville valgt slik jeg gjorde den gang. Velg fag du er god på, hvis det er store forskjeller. Snittet mitt hadde sikkert endt på 4 hvis jeg hadde valgt realfag, men jeg endte opp med nesten 5 fordi jeg valgte etter interesser og dermed fikk mulighet til å lese meg opp til det meste. I ettertid kan du bare bygge på med realfag hvis du trenger dem. Et høyt snitt gir deg til syvende og sist flest muligheter. Det er mye enklere å ta nye fag på Sonans/Bjørknes etc enn å forbedre karakterer i ettertid.
juliane Skrevet 13. februar 2011 #12 Skrevet 13. februar 2011 Du velger selvfølgelig det du syns er interessant og som du er god i. Da får du gode karakterer og større valgmuligheter når du skal søke høyere utdanning. Hvilke fag du velger på vgs betyr niks og nada senere, unntaket er hvis du ikke har valgt realfag og senere ønsker å søke deg inn på en av de få linjene med krav om realfag fra vgs.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #13 Skrevet 13. februar 2011 Gjentar det so allerede er blitt sagt i de to siste innleggene før meg: Det er karaktersnittet som betyr mest. Ta de fagene du har best utgangspunkt til å gjøre det bra i. Skulle det vise seg at du trenger realfag senere og du ikke har dem fra vgs er det mye enklere å ta fagene etter vgs både mtp tid (du slipper å ha x antall andre fag å konsentrere deg om samtidig) pluss at du eldre (og forhåpentligvis mer moden) enn den aldersgruppen vgs-realfagene er lagt opp til. Selv tok jeg ingen realfag fordi jeg var utrolig dårlig i det - fikk gode karakterer fordypningsfagene mine, men fant etterpå ut at det jeg ville studere krevde mye realfag - tok dem som 20-åring og fikk toppkarakterer. Det du tror du vil bli nå er mest sannsynlig ikke det du har lyst til å studere når du er ferdig. Fokuser på gode karakterer, så holder du valgmulighetene åpne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå