AnonymBruker Skrevet 12. februar 2011 #1 Skrevet 12. februar 2011 Jeg synes veden brenner så fort opp... skjønner ikke helt hvordan jeg kan bruke spjelet og den andre luftesaken.. (vet ikke hva det heter)... Kan spjelet være helt lukket? eller må den stå litt åpen? Og hva med den andre, må den også være litt åpen? Bruker å ha begge på halvveis åpen/lukket...
Malum Skrevet 12. februar 2011 #2 Skrevet 12. februar 2011 Spjeldet må være åpent når du fyrer i ovnen. Det skal stenges når peisen ikke er i bruk. Er det peisovn du har, så skal kan du regulere trekken. Åpner du helt får du mer luft til, og det vil brenne bedre. I ovnen vi hadde før satte jeg alltid ovnsdøra litt på gløtt for å få ordentlig fyr.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2011 #3 Skrevet 12. februar 2011 ja, det er peisovn.. kan trekken være helt igjen da? eller må den også være åpen? hva skjer hvis man har spjelet helt igjen?
Kamikatze Skrevet 12. februar 2011 #4 Skrevet 12. februar 2011 hva skjer hvis man har spjelet helt igjen? Da risikerer dere å dø av kullosforgiftning.
Malum Skrevet 12. februar 2011 #5 Skrevet 12. februar 2011 Hvis du lukker spjeldet har du ikke luft ut, og da vil røyken slå inn i rommet, så det må du ikke gjøre. Hvis du lukker trekken i ovnen helt vil flammen dø ut. Flammer må ha oksygen for å "leve". Jo mer luft (trekk), jo bedre flamme. Du må finne en balanse når du har fått god fyr i ovnen. Stenger du igjen trekken for mye kan du i verste fall få pipebrann.
Kamikatze Skrevet 12. februar 2011 #6 Skrevet 12. februar 2011 Spjeldet stenger pipa, sånn at det ikke skal komme trekk og kaldras inn, når ovnen ikke fyres. Tenk på spjeldet som en av/på-bryter. Trekken kan du regulere. Du starter med åpen trekk, for å få god fyr, og kan deretter dempe oksygentilførselen og få en tregere, men også kaldere og "skitnere" forbrenning. Du får best effekt av veden om du fyrer med god trekk. Og pipa blir renere, med redusert risiko for soting og pipebrann. Bruk heller hardere ved, som rogn, for å få kubbene til å vare lengre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå