Gå til innhold

Smerter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte å trene igjen i januar etter et lite opphold i høst. Har kombinert styrke og kondisjon og trent ganske intensivt, noen ganger slurvet litt med oppvarmingen for å være ærlig, men da pga dårlig tid.

De siste kanskje 3 ukene har jeg fått vondt rundt hoftene/rumpa, i selve beinet. Høres ekkelt ut, men jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare hvor det er :fnise: Gjør ganske vondt når jeg belaster det ene benet (når jeg tar på meg sko, skifter, til dels reiser meg). Hva kan jeg gjøre? Har trent ca. hver tredje dag, men jeg har ikke følt for å ta en pause. Skjønner imidlertid at jeg må ta pause til det bedrer seg. Tror dere det går over av seg selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har hatt nok med restitusjonstid mellom øktene, og har antakelig ikke hatt belastning over din tåleevne. Har du spist nok?

Skrevet

Hvis det ikke har gått over av seg selv i løpet av to dager, eller i det minste blitt mye mindre vondt, bør du oppsøke legen. Kanskje vil det gå over av seg selv, men mest sannsylig vil du trenge fysioterapi. Det vil nok uansett bli mye raskere bra med fysioterapi og/eller fysikalsk trening.

Jeg har erfaring med at noen leger holder igjen med å skrive ut henvisning til fysioterapi, men når jeg har oppsøkt fysioterapeut selv så har de umiddelbart sett årsaken og raskt klart å løse problemet.

Fysikalsk trening vil si at du får et sett øvelser som er spesielt tilpasset din situasjon, som styrker muskulaturen der det trengs og skaper økt sirkulasjon i betente områder.

Jeg har også opplevd at det er stor forskjell på kunnsakpene til fysioterapeuter. En gang hadde jeg et problem som jeg oppsøkte mange forskjellige behandlere for, før jeg endelig kom til en som løste det på tre behandlinger.

Hvis du bor i Oslo-området så kan jeg gi deg tips om dyktige fysioterapeuter. Du har valgt å skrive som annonym, så du får sende en privat melding til meg hvis du vil ha tips.

Skrevet

Tren pilates i tillegg. Jeg har problemer med korsyggen og må skygge banen av og til når jeg trener styrke.

Å tøye ut er nesten mer viktig enn å trene og ofte noe jeg ser andre glemmer.

Trener du mage, må du også trene rygg, motsatte muskler for å unngå belastning, men å tøye ut er alfa omega.

Skrevet

Jeg har spist masse, ja :)

Håper jeg slipper fysioterapi, men jeg har vært ganske sta på å trene 2 ganger i uken, i tillegg til at jeg har jobbet ca. 4 dager per uke (mye gåing på jobb), så jeg får prøve å ta dagen i dag pluss morgendagen og prøve å bevege meg minst mulig, for jeg har ikke hatt mange "slappe" dager. Kanskje det er derfor det var vart så lenge. Når jeg først har vært på trening og f.eks jogget, har jeg ikke kjent noe til det. Det er verst når jeg reiser meg eller som sagt legger vekten på det ene beinet. Da gjør det ganske vondt, men ellers går det greit. Håper det går over av seg selv, men takk for hjelp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...