AnonymBruker Skrevet 12. februar 2011 #1 Skrevet 12. februar 2011 Dette er ikke ment som kritikk av nasjonaliteter, men rett og slett en forundring over hele opplegget med en konkurranse mellom ulike land, altså Eurovision Song Contest. Nå fikk vi akkurat vite at Stella med Haba Haba skal representere Norge i finalen i Eurovision Song Contest. Først synger hun på engelsk, noe som for så vidt er greit, siden det er lov nå, kontra for noen år siden. Men så kommer refrenget, som er på afrikansk.....?? Hva i all verden har dette med Norge i gjøre egentlig....? 5
Anaconda Skrevet 12. februar 2011 #2 Skrevet 12. februar 2011 Dette er ikke ment som kritikk av nasjonaliteter, men rett og slett en forundring over hele opplegget med en konkurranse mellom ulike land, altså Eurovision Song Contest. Nå fikk vi akkurat vite at Stella med Haba Haba skal representere Norge i finalen i Eurovision Song Contest. Først synger hun på engelsk, noe som for så vidt er greit, siden det er lov nå, kontra for noen år siden. Men så kommer refrenget, som er på afrikansk.....?? Hva i all verden har dette med Norge i gjøre egentlig....?
Anaconda Skrevet 12. februar 2011 #3 Skrevet 12. februar 2011 (endret) Jeg tar umiddelbart poenget ditt. Men det er da slik det har blitt på flere ulike arenaer. Jeg drar litt paralleller til hva dagens fotball-lag består av. Det er ikke akkurat briter som nødvendigvis "topper" engelsk eliteserie, og det er langtifra bare bergensere som spiller på Brann (bare for å ta et eksempel) I fotballens verden handler jo det bare om økonomi; kjøp og salg.... og kanskje i eurovisions verden også? Endret 12. februar 2011 av Anaconda
Gjest Raina Skrevet 12. februar 2011 #4 Skrevet 12. februar 2011 Noreg er ikkje kun for nordmenn veit du. Det er eit hopetal av forskjellige mennesker her, med forskjellige nasjonalitetar. Kva har engelsk med Noreg å gjere? Ikkje ein drit. Men likevel er det heilt akseptert. Så kvifor skal ikkje ho få lov til å trekke inn eit par ord på Afrikansk? Snakk om flisespikkeri.. 2
tommeline Skrevet 12. februar 2011 #5 Skrevet 12. februar 2011 Nå er det vel ikke akkurat slik at MGP er en konkurranse mellom typiske musikktradisjoner fra de ulike landene. Så kan man jo like sangen eller ikke, men det at den ikke inneholder feler og steving blir et dårlig argument!
Tears.of.the.Sun Skrevet 12. februar 2011 #6 Skrevet 12. februar 2011 Hadde sangen bare vært bra så, kanskje det ikke hadde vært så galt at den er afrikansk. Men når sangen er så dårlig, ja uff. 2
Sequax Skrevet 12. februar 2011 #7 Skrevet 12. februar 2011 Syns det er litt sprøtt at vi velger afrikansk sang framfor kulokk, jeg...Vil nå påstå at det siste er en tanke mer norsk. Tror forsåvidt akkurat dette har en del med utvikling å gjøre, da Eurovision var mye mer om det enkelte lands særegenheter før.
Gjest Raina Skrevet 12. februar 2011 #8 Skrevet 12. februar 2011 Syns det er litt sprøtt at vi velger afrikansk sang framfor kulokk, jeg...Vil nå påstå at det siste er en tanke mer norsk. Tror forsåvidt akkurat dette har en del med utvikling å gjøre, da Eurovision var mye mer om det enkelte lands særegenheter før. Kvifor skal det absolutt være så norskt? Då må vi jo slutte å ha med innslag på engelsk.. Og kun ha med blondiner i bunad, som spelar fele og syng kulokk. 2
CafeLatte Skrevet 12. februar 2011 #9 Skrevet 12. februar 2011 Selvom Norge er flerkulturelt land så synes jeg ikke de skal ha en afrikansk sang på MGP. Er sikkelig lei av det opplegget med at det er ikke bare nordmenn i Norge. Hva så? Skal nordmenn forsvinne helt blant alle innvandrer menneskene? For meg er dette det samme som om Russland skulle hatt en afrikansk sang til å representere dem på mgp, ingen verdens mening og bare idiotisk. 6
Sequax Skrevet 12. februar 2011 #10 Skrevet 12. februar 2011 Kvifor skal det absolutt være så norskt? Då må vi jo slutte å ha med innslag på engelsk.. Og kun ha med blondiner i bunad, som spelar fele og syng kulokk. Har ikke sagt at det absolutt må være på norsk, men hvis vi lytter til innslagene fra de respektive landene er det gjerne særpreg på musikken som med en gang setter oss i stemning om hvor i Europa sangene kommer fra.
Plutseliten Skrevet 12. februar 2011 #11 Skrevet 12. februar 2011 Synes det er tøft at det blir en litt annerledes sang. Rybak seiret jo med noe mer norsk, men nå er det på tide med noe litt nytt synes jeg! Gleder meg til å se hvordan det går. 1
Gjest Raina Skrevet 12. februar 2011 #12 Skrevet 12. februar 2011 Selvom Norge er flerkulturelt land så synes jeg ikke de skal ha en afrikansk sang på MGP. Er sikkelig lei av det opplegget med at det er ikke bare nordmenn i Norge. Hva så? Skal nordmenn forsvinne helt blant alle innvandrer menneskene? For meg er dette det samme som om Russland skulle hatt en afrikansk sang til å representere dem på mgp, ingen verdens mening og bare idiotisk. Ho syng eit par ord på afrikansk. Ikkje heile songen. Altså, er det ikkje ein afrikansk song.
tommeline Skrevet 12. februar 2011 #13 Skrevet 12. februar 2011 Men Guri Schankes latinoinspirerte låt for noen år siden var norskt nok? Merkelig debatt. Det meste av sangene i den internasjonale finalen kan du jo putte i samme vesteuropeiske/amerkanske popbåsen. Tror det er positivt med en låt som skiller seg litt ut. 5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2011 #14 Skrevet 12. februar 2011 Skjønner veldig godt hva flere av dere her inne mener... At "Haba Haba" skulle vinne, er meg totalt uforståelig. Jeg er så skuffet og sint nå at jeg ikke har ord for det! Lurer ofte på hva alle stemmegiverne tenker på når de stemmer låter videre i Grand Prix... (Dog, Rybak var jo noe for seg selv...) Det virker som om mange glemmer at den låten som vinner her hjemme faktisk skal konkurrere med andre låter ute i "den store verden". Nei, i år kommer Norge til å få som fortjent. Jeg skal gni meg i hendene og fryde meg når vi nok en gang kommer til å havne laaaaangt nede på lista (Med et aldri så lite "hva var det jeg sa?"!)
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2011 #15 Skrevet 12. februar 2011 Grusom sang. Representerer ikke meg, ihvertfall.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2011 #16 Skrevet 12. februar 2011 Det var mer norsk før...? Jeg sjekka lista over norske bidrag i Eurovision. Og hørte på alle på YouTube (jepp, lite å gjøre på lørdagskvelden). Nå kan mange av dere gå i skammekroken: 1960: Voi Voi med Nora Brockstedt, Norges første Eurovision-bidrag. I følge Wikipedia er sjangeren chanson, som er fransk... 1962: Samme franske sjanger. 1963 da? Nei, også chanson. 64? Ikke særlig norsk. 65? Næh 66? Intet er nytt under solen. Veldig lite særegent norsk 67? Nok en ballade, veldig lite norsk. 68? Meh 69? Det vat "Oi, oi, oi så glad jeg skal bli". Lite hardingfele i den. 71? Neida 72? Standard ballade. 73? Den var morsom. Framført på hovedsaklig på engelsk og fransk - med noe tekst på spansk, italiensk, nederlandsk, tysk, irsk, serbokroatisk, hebraisk, finsk og svensk. Huffamei. 74? Nok en suppeballade. 75? Og enda en. 76? Mata Hari. Ingen kan vel beskylde den for å være inspirert av noe tradisjonelt norsk. 77? Neida 78? Mil etter mil. 79? Nei nei. 80? Sámiid ædnan. Det er jo strengt tatt samisk, og ikke norsk. Tittelen betyr forøvrig "samisk jord" og referer til samenes kamp for større autonomi. Det er jo litt typisk norsk...? 81? Den der Finn Kalvik-balladen 82? Unorsk klisseballade 83? Nok en Jahn Teigen-låt som ikke har et snev av fele 84? Lenge leve livet. Nei nei 85? La det swinge 86? Romeo. Nope. 87? Ordentlig kjip 80-talls popballade 88? Som over 89? Neida 90? Nei, nei, nei 91? Mrs Thompson. Pokkern så kjip poplåt som hang litt igjen i 80-tallet 92? lite norsk 93? Alle mine tanker. Første låt som har med fiolin, tror jeg? Men det er mer et klassisk arrangement, ikke folkemusikk. Jeg synes nesten den har et østeuropeisk preg. 94? Nei 95? Nocturne. Mye fiolin, men den er ikke så norsk som man skulle like å tro. Det er et sterkt irsk preg på låta. 96? I evighet. Standard ballade. 97? Nei 98? Nei 99? Living My Life Without You. Hehe. 00? Poppete po-pop 01? Nok en suppeballade 02? Nei 03? Nei 04? Nei 05? Nei 06? Alvedansen! Den har definitivt folkemusikkpreg 07? tango... 08? nei 09? Fairytale. Pop og folkemusikk i skjønn forening 10? Han Didrik sang vel ikke akkurat folkemusikk nei 11? Som slått fast: nei. ...så hvis man teller blir det ...TO låter fra Norge som har tydelige elementer fra folkemusikk eller annen tradisjon. To og en halv hvis man krangler på å ha med Nocturne. Desverre er jeg ikke flink nok på sjangre til å slå fast hva alle disse sangene er, men at det er inspirasjon fra omtrent hele verden på denne lista er klart. Greit å ikke like den nye låta, men den er ikke akkurat revolusjonerende fordi den er lite norsk. 8
Sheherasade Skrevet 12. februar 2011 #17 Skrevet 12. februar 2011 Apropos... http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=540345&pid=8889948&st=0&#entry8889948 Forresten var Rybak halvt... russisk, var det??? 1
Gjest Raina Skrevet 12. februar 2011 #18 Skrevet 12. februar 2011 Nettopp. Norsk MGP har vel aldri vore prega av spesielt "norske" innslag. Nokre menneske burde verkeleg tenke litt før dei spyr ut av seg ein masse drittpreik. Trur dessverre også at det ligg litt rasisme bak desse utbrudda...
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2011 #19 Skrevet 12. februar 2011 Afrikansk eller whatever det bryr meg ikke men for ei slitsom låt gitt.. jaja hakket bedre enn den i fjor ihvertfall.
Gjest Bond Skrevet 12. februar 2011 #20 Skrevet 12. februar 2011 Vel, det er MGP, det handler om å finne noe som skiller seg ut og kan skape litt sirkus. Og når ble det så viktig at det skal være så erkenorsk? Altså - MGP er da ikke stedet å snakke om nasjonale følelser lenger. Hun Stella har i hvert fall noe tiltknytning til landet, i andre europeiske land har jo lokale konkurranser blitt internasjonale... Låten er jo sånn akkurat passe vanlig Grand Prix, ikke noe mindre og ikke noe mer, men har stor tro at hun kan sjarmere både pressen og publikum, fordi sjarm - det har hun. Ut av alt det der som var i finalen var det jo heller ikke så mye å velge fra, for å si det sånn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå