Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg lurer på hva metodistkirken står for.. det er en metodist kirke her jeg bor, men jeg vet ikke noe om dem? hva tror de på osv?

jeg ser på meg selv som kristen, men jeg hører ikke til et lite spesiellt trossamfunn, er bare ''vanlig'' kirkegjenger.. hehe.. :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Metodistene skiller seg fra luteranerne (altså statskirken) bl.a. pga dåpssynet. Det luterske dåpssynet innebærer at man tror det er frelse i dåpen og man barna fordi "de skal bli Guds barn". Metodistene døper fordi barna allerede ER Guds barn og en del av Guds rike. Noen metodistkirker praktiserer også voksendåp.

Metodistkirkene er i sin Gudstjenesteform ofte ganske like på statskirken, så det vil nok ikke oppleves så fremmedd

En enkel og god innføring i Metodistkirken får du her: http://isammeverden.cappelendamm.no/c18001/artikkel/vis.html?tid=68262

Det er hentet fra pensumet til vg3 og gir en god oversikt, syntes jeg!

Skrevet

Hørtes dødskjedelig ut. Lavkirkelig, sånn anti-snobbete basis, fokus skal være Gud og ikke alt det pompøse, staffasje, kulisser, pynt, makt, hierarkier osv.

Skal man være kristen, bør man være skikkelig kristen. Enten gresk-ortodoks, anglikansk, eller katolsk.

Det andre er bare tull.

Skrevet

Hørtes dødskjedelig ut. Lavkirkelig, sånn anti-snobbete basis, fokus skal være Gud og ikke alt det pompøse, staffasje, kulisser, pynt, makt, hierarkier osv.

Skal man være kristen, bør man være skikkelig kristen. Enten gresk-ortodoks, anglikansk, eller katolsk.

Det andre er bare tull.

Nå velger man vel ikke først og fremst menighet etter hva man syntes høres kjedelig ut/kult ut e.l., men i forhold til hva som er nærmest det man mener er rett selv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...