Gå til innhold

Beredskapshjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en telefon fra politiet før i dag. Nevøen min på seks år har blitt henta fra foreldrene og satt i beredskapshjem. Politiet spurte meg litt spørsmål om familieforholdene hos søstera mi og mannen. Jeg snakker ikke ofte med henne og de bor et stykke vekke.

Dette er forferdelig trist. Heldigvis har noen grepet inn (da jeg regner med at det må være en grunn til at barnevernet tar slike grep). Vet noen her hva som skal til for å hente et barn og plassere det i beredskapshjem? Hvor lenge er de der? Kan en besøke dem? Hva skjer etterpå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beredskapshjem er midlertidig, ofte i en krise. F.eks ville barna til hun som dro hjem i jula blitt plassert i beredskapshjem om ingen familie/venner av familien hadde stilt opp.

Trondheim kommune har skrevet en beskrivelse av et beredskapshjem http://www.trondheim.kommune.no/content/1117619308/?language=0

I forhold til hva som skal til er det at barnet ikke får tilstrekkelig omsorg i hjemmet. At barnet blir vannskjøtet på et vis.

Skrevet

For å bli plassert i et beredskapshjem må det være snakk om en såkalt akutt plassering. En akuttplassering kan skje både med og uten foreldres samtykke. Det er antgeligvis kommet opplysninger eller melding om at det er grunn til bekymring rundt barna. Og av en slik art at det er grunn til å plassere med en gang. Enten fordi det er akutt fare for dem eller fordi opplysningene er slik at de bør ut av hjemmet mens barnevernet finner ut av de opplysningene de har fått.

Barn skal være i beredskapshjem kortest mulig. Men i noen tilfeller kan det ta tid å finne ut hva som er skjedd, om de skal bo hjemme fortsatt eller ikke, og hvor de eventuelt skal bo videre.

Vanligvis kan man besøke dem og de kan komme på besøk til dere.

Du kan fint kontakte barneverntjenesten i dem kommunen barna har bodd sammen med foreldrene og spørre dem. Noen ganger er de restrektive med opplysninger fordi foreldrene ikke vil at andre skal vite noe, noen ganger vurderer barneverntjenesten hvem som får opplysninger selv og andre ganger samtykker foreldrene til at andre får opplysninger. Dette er avhengig av hvilken paragraf barna er plassert under.

Er barnet over 15 år må det samtykke selv.

Lykke til.

Skrevet

Hei. Hovedgrunnen til at barn blir akutt plassert i beredskapshjem, er enten rus eller vold. En slik plassering kan være veldig traumatisk for både barn og foreldre, og brukes derfor bare når barn er i akutt fare, eller står uten omsorgspersoner. Hvis de er plassert uten foreldrenes samtykke, må Fylkesnemnda godkjenne plasseringen i løpet av 48 timer (noe lengre hvis det er helg). Hvis ikke Fylkesnemnda godkjenner, blir barna plassert hjemme igjen. I prinsippet kan ikke barnevernet gi informasjon til familie ut over barnets foreldre, om hva som skjer i saken. Mvh barnevernsarbeider.

Skrevet

Tusen takk for svar :klemmer:

Skrevet

Skjønner godt at dette oppleves forferdelig for deg ts. Normalt sett skal alle plasseringer avgjøres av fylkesmannen, men her har BV sett på saken som så akutt at de ikke har hatt tid til å vente på en slik godkjennelse. Det er et unntak BV kan ta i bruk når det ikke kan vente med å få skjermet barnet fra sine omgivelser.

Flott at det er BV-vakt, som også kan gripe inn når det er helg og høytid. Jeg må få legge til at det ikke er alle kommuner som har en slik beredskap, noe som er veldig synd, ettersom noen barn da kan bli værende i en uholdbar situasjon uten noe hjelpeapparat rundt.

Du må fortelle hvordan det går da, etterhvert.

Mvh BV-pedagog

Skrevet

Skjønner godt at dette oppleves forferdelig for deg ts. Normalt sett skal alle plasseringer avgjøres av fylkesmannen, men her har BV sett på saken som så akutt at de ikke har hatt tid til å vente på en slik godkjennelse. Det er et unntak BV kan ta i bruk når det ikke kan vente med å få skjermet barnet fra sine omgivelser.

Flott at det er BV-vakt, som også kan gripe inn når det er helg og høytid. Jeg må få legge til at det ikke er alle kommuner som har en slik beredskap, noe som er veldig synd, ettersom noen barn da kan bli værende i en uholdbar situasjon uten noe hjelpeapparat rundt.

Du må fortelle hvordan det går da, etterhvert.

Mvh BV-pedagog

Horfor skal hun fortelle hvordan det går etterhvert? Som BV-pedagog bør du vel heller råde henne til å si minst mulig om en sak som involverer søsteren og hennes familie/barn når de er i en slik situasjon, på et forum som dette. Man er ikke alltid så anonym som man tror, og slike episoder er dypt tragiske og ekstremt personlige og belastende for de som er involvert. Syns ikke TS trenger oppmuntres til å utdype mer om søsterens situasjon på et nettforum.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Horfor skal hun fortelle hvordan det går etterhvert? Som BV-pedagog bør du vel heller råde henne til å si minst mulig om en sak som involverer søsteren og hennes familie/barn når de er i en slik situasjon, på et forum som dette. Man er ikke alltid så anonym som man tror, og slike episoder er dypt tragiske og ekstremt personlige og belastende for de som er involvert. Syns ikke TS trenger oppmuntres til å utdype mer om søsterens situasjon på et nettforum.

Jeg er i grunnen enig i det. Detaljerte beskrivelser av saken i sin helhet er kanskje ikke så gunstig i og med at noen kan være berørte eller skjønner hvem det dreier seg om. Jeg tenkte i forhold til om ts trengte å lufte det litt på et anonymt sted (men "ser" at det kanskje ikke KG nødvendigvis er det og er fullstendig klar over at enkelte ikke begrenser seg i info der ugir)

Beklager! :sukk:

Endret av Anaconda
Skrevet

Jeg er i grunnen enig i det. Detaljerte beskrivelser av saken i sin helhet er kanskje ikke så gunstig i og med at noen kan være berørte eller skjønner hvem det dreier seg om. Jeg tenkte i forhold til om ts trengte å lufte det litt på et anonymt sted (men "ser" at det kanskje ikke KG nødvendigvis er det og er fullstendig klar over at enkelte ikke begrenser seg i info der ugir)

Beklager! :sukk:

Mente ikke å være krass mot deg altså, men som du sier, noen er litt ubegrenset i detaljinformasjonen her ;)

Skrevet (endret)

Jeg kommer ikke til å fortelle mer her, nei. Jeg trengte rett og slett bare noen svar (som jeg ikke fant eller fikk andre plasser) for å roe meg litt ned. Jeg satser på at det vil gå fint og håper på det beste. Igjen.. Takk for gode svar :)

Endret av cilipili
Skrevet

Håper det ordner seg for barna. Ofte er det politiet som kontakter bv for å få barn i beredskapshjem, eks dersom politiet er blitt tilkalt pga husbråk og de ikke klarer å roe gemyttene nok til å la barna være.

Husker vi ble brukt som privat beredskapshjem av en nabo (jeg var 6-7 år den gangen). Der var det ofte fyll og slåssing mellom foreldrene og da kom ofte moren til oss med ungene på natta. En gang kom de tuslende alene, da hadde de våkna av at moren ble kastet ned trappa. Triste greier, heldigvis flyttet faren ut og det ble ro i heimen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...