meg525 Skrevet 12. februar 2011 #1 Skrevet 12. februar 2011 Hei Jeg har 1.7 mill til rådighet til kjøp av leilighet. Har sett en fin leilighet som er taksert til 1.5 mill,og så har den 300 000 kr i fellesgjeld. Dette totalt blir jo høyere enn det jeg har råd til. Kan jeg kjøpe leiligheten fordet? Eller vil ikke megler da akseptere et evt bud,når han ser at jeg bare har 1.7 mill å bruke? For jeg har jo råd til leiligheten,og til å betale ned en del av fellesgjelden med de 200 000 kr som jeg da har "til overs"?. Ikke betale ned med en gang selvfølgelig,men at regningen på fellesgjelden trekkes fra den kontoen,med de 200 000 kr på. På forhånd takk for hjelpen!
Gjest Blondie65 Skrevet 12. februar 2011 #2 Skrevet 12. februar 2011 Hva vil det si at du har 1,7 mill til rådighet. Er det dette banken vil gi deg i lån? I så fall er svaret nei, du kan ikke kjøpe denne leiligheten. Banken regner da all gjeld som kostnad for leiligheten og du er da 100.000 på underskudd. Dersom du har 1,7 mill i egenkapital stiller saken seg helt anderledes, da du vil betale 1,5 millioner i innskudd og få 300.000 å betale ned på fellesgjelden.
Britt Banditt Skrevet 12. februar 2011 #3 Skrevet 12. februar 2011 Blondie65 har helt rett, hvis du kan få dette i lån, så nei, du kan ikke kjøpe den, evt. må du ta en ekstra prat med banken. Hvis du kan få dette i lån så har du også misforstått noe, for du får ikke 1,7 i lån dersom ikke leiligheten koster det, du får altså ikke 200 000,- på en konto som fellesgjelden kan trekkes fra, 1,7 er bare hvor mye du MAKS kan få i lån, ikke hvor mye banken utbetaler til deg uavhengig av hva en leilighet koster! Fellesutgiftene må du betale hver måned (nedbetaling av fellesgjelden går inn under dette, og denne skal betales ned over lengre tid, mange år, og følger neste som kjøper leilgheten hvis du selger før den er nedbetalt), og du får ikke lån til dette, så du må ha råd til å betjene fellesutgiftene også.
Østlandet Skrevet 12. februar 2011 #4 Skrevet 12. februar 2011 hva surrer dere med her? Har hun 1,7 mill til "rådighet", så kan hun vel kjøpe denne, til 1,5. Fellesgjelden nedbetales jo i årene som kommer og spørsmålet er jo heller om hun kan svare for felleskostnader, som fellesgjelden er en naturlig del av. Ikke mange har så mye fri kapital (200K), etter leilighetskjøp. Jeg forutsetter altså at hun har disse pengene og selvfølgelig bryr ikke megler seg om hun har råd til felleskostnader eller lignende. Dere forutsetter at hun skal låne. Men sier hun det? 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2011 #5 Skrevet 12. februar 2011 Tolker det til at TS har 1.7 millioner på konto, altså uten lån. For ellers ville H*n jo ikke hatt 200-tusen igjen til å betale fellesgjeld etter at leiligheten er kjøpt og betalt. TS, så lenge du kan legge frem bevis (kontoutskift e.l.) på at du har dekning for kjøpesummen vil ikke megleren bry seg om dekning for fellesgjelden. For der har jo banken pant i bolig uansett. 1
Britt Banditt Skrevet 12. februar 2011 #6 Skrevet 12. februar 2011 Hun skriver ikke det, nei, men de første som skal kjøpe sin første leilighet har vanligvis ikke 1,7 mill på konto, og derfor skrev jeg "hvis du kan få dette i lån". For meg kan "har til rådighet" når man snakker om boligkjøp både bety et finansieringsbevis og penger på konto. TS; hvis dette er penger du har selv og ikke skal låne kan du selvfølgelig kjøpe leiligheten, fellesgjelden skal ikke betales med en gang. Hvis dette er lån fra banken gjelder svaret mitt over. Innskudd+fellesgjeld=den reelle prisen på leiligheten, og hvis du kan få maks 1,7 i lån, og den reelle prisen er 1,8 kan du ikke få kjøpt leiligheten, men kanskje banken er villige til å strekke seg litt lenger hvis du snakker med de om denne spesifikke leiligheten (og du har evne til å betjene lånet, såklart).
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #7 Skrevet 14. februar 2011 For noen idiotiske svar! Det er jo kjøpesummen som er 1.5 mill, og TS trenger da 1,35 mill i lån og resterende i egenkapital (forutsetter 90% lån). Hvor mye fellesgjelden er på, er ikke relevant. Hvis TS har 1,7 mill på konto, spiller det heller ingen rolle hva fellesgjelden er på. Da vil hun ha 200.000 kr ekstra til å gjøre hva hun vil med. 1
Britt Banditt Skrevet 14. februar 2011 #8 Skrevet 14. februar 2011 For noen idiotiske svar! Det er jo kjøpesummen som er 1.5 mill, og TS trenger da 1,35 mill i lån og resterende i egenkapital (forutsetter 90% lån). Hvor mye fellesgjelden er på, er ikke relevant. Hvis TS har 1,7 mill på konto, spiller det heller ingen rolle hva fellesgjelden er på. Da vil hun ha 200.000 kr ekstra til å gjøre hva hun vil med. Nei, det er ikke idiotiske svar, hvis banken sier at de kan gi deg 1,7 mill i lån så er det en sum som ikke kan overstige innskudd+fellesgjeld! Fellesgjelden har noe å si, for fellesgjelden skal også betjenes, og banken gir lån utifra hva man kan betjene!
kontorstol Skrevet 14. februar 2011 #9 Skrevet 14. februar 2011 For noen idiotiske svar! Det er jo kjøpesummen som er 1.5 mill, og TS trenger da 1,35 mill i lån og resterende i egenkapital (forutsetter 90% lån). Hvor mye fellesgjelden er på, er ikke relevant. Det er jo tull. Om TS skal låne penger av banken er det høyst relevant for banken hvor mye fellesgjeld det er på leiligheten. 1
Østlandet Skrevet 14. februar 2011 #10 Skrevet 14. februar 2011 Viser til mitt forrige innleggog står fast ved det, all den tid Ts ikke sier at det står feil i åpningen.. Trådstarter har nok penger i massevis til å kjøpe leiligheten. Jeg gir meg ikke, all den til Ts har 1,7 mill til "rådighet".
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #11 Skrevet 14. februar 2011 Hva vil det si at du har 1,7 mill til rådighet. Er det dette banken vil gi deg i lån? I så fall er svaret nei, du kan ikke kjøpe denne leiligheten. Banken regner da all gjeld som kostnad for leiligheten og du er da 100.000 på underskudd. Dersom du har 1,7 mill i egenkapital stiller saken seg helt anderledes, da du vil betale 1,5 millioner i innskudd og få 300.000 å betale ned på fellesgjelden. Dette svaret er ikke rett, blondie. Jeg jobber innenfor boligetaten i min kommune og fellesgjeld som er lavere enn 1 mill er akseptabelt, hvis det er oppvarming i prisen på felleskostnadene. Alt må regnes opp mot hverandre og det skjer aldri at lån gis hvis det er høy fellesgjeld. 300tusen er ikke så mye og lånet ville blitt gitt. 1
Alison Skrevet 14. februar 2011 #12 Skrevet 14. februar 2011 Dette svaret er ikke rett, blondie. Jeg jobber innenfor boligetaten i min kommune og fellesgjeld som er lavere enn 1 mill er akseptabelt, hvis det er oppvarming i prisen på felleskostnadene. Alt må regnes opp mot hverandre og det skjer aldri at lån gis hvis det er høy fellesgjeld. 300tusen er ikke så mye og lånet ville blitt gitt. Det kan nok variere litt dette her. I banken der jeg jobber er det slik som Blondie skriver (ser på totalsummen av innskudd + fellesgjeld). Jeg har også sett finansieringsbevis fra flere forskjellige kommuner, og da ser jeg at de ser på dette med fellesgjeld på forskjellige måter. Ellers hadde det vært greit om TS kom innom tråden og presiserte om "til rådighet" betyr oppsparte midler eller øvre grense på et finansieringsbevis.
Gjest Blondie65 Skrevet 14. februar 2011 #13 Skrevet 14. februar 2011 Det kan nok variere litt dette her. I banken der jeg jobber er det slik som Blondie skriver (ser på totalsummen av innskudd + fellesgjeld). Jeg har også sett finansieringsbevis fra flere forskjellige kommuner, og da ser jeg at de ser på dette med fellesgjeld på forskjellige måter. Ellers hadde det vært greit om TS kom innom tråden og presiserte om "til rådighet" betyr oppsparte midler eller øvre grense på et finansieringsbevis. Jeg kan igrunnen bekrefte at her i Bergen ser kommunen slik på det og de bankene jeg har vært i kontakt med ser det også slik. Dvs. er det gitt en *låneramme* på 1.7 mill så er den 1.7 mill og ikke 1.8. Og da regnes altså fellesgjeld med. Jeg var ute i boligmarkedet i fjor og vet dette da jeg hadde MANGE runder med bank og kommune om akkurat dette tema.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #14 Skrevet 14. februar 2011 Skjønner virkelig ikke problemet. Det er da ikke vanlig at bankene låner ut et beløp som skal dekke både kjøpesum (100%) OG eventuell fellesgjeld. Dersom leiligheten koster 1,5 millioner, er det 90% av denne summen man kan låne. Resten må dekkes av egenkapital. Selvsagt tas det noe hensyn til fellesgjeld, med tanke på hvor stort lån man kan betjene, men ved såpass "lav" fellesgjeld som i dette tilfellet, er det rart om banken gidder å bry seg. I så fall ville jeg definitivt skiftet bank. Da jeg kjøpte leilighet, lånte jeg 90% av kjøpesummen, og det ble overhodet ikke tatt hensyn til fellesgjelden (som var på like under 100.000 kr). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå