MellonCollie Skrevet 12. februar 2011 #1 Skrevet 12. februar 2011 Jeg er gravid nå, men med en mann som virkelig har funnet treningsformen for tiden så gleder jeg meg veldig til sensommer / høst når jeg kan starte skikkelig med trening igjen. Mannen har trent litt med pulsklokke i det siste og skryter sånn av det, og at motivasjonen kommer enklere når man ser resultatene via den. Så jeg tenkte det er noe jeg kan ønske meg til bursdag og ha klart til treningstiden kommer Noen spørsmål jeg sitter med: Er det ikke ubehagelig å ha et belte rundt brystet - vil det ikke gnage litt når man løper etc? Viser de fleste pulsklokker avstand man har løpt f.eks? Kan man koble de fleste modellene i dag opp mot PC og registrere data? Og ikke minst, har dere noen anbefalinger til rundt 1.000-2.000 kr? Jeg kommer nok til å drive mest med løping, aerobic og kanskje noe sykling. Og greit at det er rimelig brukervennlig slik at jeg faktisk får utnyttet de muligheten som ligger i den
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2011 #2 Skrevet 12. februar 2011 Jeg kan ikke veldig mye om pulsklokker, men bruker min egen mye og er veldig fornøyd. Lettere å kontrollere trening ut i fra pulssoner o.l. Når det kommer til om beltet er ubehagelig så varierer det sikkert. Det skal ikke være noe problem, er det for stramt er det bare å slakke det litt. Man blir vant til det. Har forøvring syntes det har vært litt ubehagelig innimellom, da jeg er såpass tynn at jeg må ha det på det strammeste for at det skal sitte på, hvis ikke glir det ned.. Ikke alle pilsklokker måler avstand, dette er kun klokker som har innebygget GPS. Likevel er det mange klokker uten GPS, hvor du kan jøpe gps utenom. Selv har jeg innebygget GPS i min garmin-klokke. Det er fint å kunne vite hvor langt man har løpt når man løper ute:) Om man kan koble de fleste opp til PC vet jeg i grunn ikke.. Jeg har en garmin forerunner 305, fornøyd med denne.. Kostet ca 1200 kr.. Er en litt eldre garmin modell. Eneste jeg er litt misfornøyd med er utregning av energiforbruk. Men det er likevel ikke såå viktig.
Kitsune Skrevet 13. februar 2011 #3 Skrevet 13. februar 2011 (endret) Jeg trener fast med pulslokke. Beltet gnager ikke. Du trenger ikke ha det kjempestramt, men det tar noen treninger å venne seg til det. Min Polar FT60 er den tredje klokka jeg har. Hadde Polar F11 først, prøvde å ha Garmin-klokke, men leverte den tilbake og nå har jeg som sagt FT60. Garminlokka var alt for stor for meg. Den hadde innebygget GPS, men det var som å ha en leverposteiboks på armen. Dessuten var innstillingene vanskelig å bruke når jeg var i bevegelse. Den måtte også lades mellom øktene, noe jeg synes var tungvint. Bruksanvisningen var mangelfull på viktige steder. FT60, derimot, er kjempeenkel å bruke! Jeg har i tillegg til den kjøpt en sånn dings som jeg setter inn i usb-porten og som laster resultatene inn på www.polarpersonaltrainer.com. Da får jeg opp en treningsdagbok som jeg synes er veldig motiverende. Dersom han også har en Polarklokke, kan dere jo spleise på en slik. Edit: Suunto er et annet merke. Det ryktes at de har elendig kundeservice og skulle noe skje med klokka (som jeg har hørt flere har hatt) så tar det månedsvis. Polar er like sure og vrange, men de er i allefall i Norge, og det tar ikke like lang tid. Man må jo sende inn klokka ca en gang i året eller annet hvert for å bytte batteri på klokka og senderen. Du kan kjøpe en GPS-tracker i tillegg. Den festes på armen eller på skoen. Men hittil har jeg ikke sett behovet ettersom jeg er mest interessert i tid (hvor lenge jeg har trent), max-puls og gjennomsnittspuls på økta i tillegg til antall forbrente kalorier for økta. Kaloriene kan man ta med en klype salt, resultatene er neppe helt presise, men det gir en indikator for meg, på min økt fra gang til gang. Og så setter jeg meg mål for hvor mye jeg sal forbrenne på f. eks. kondis ila. en uke. Jeg er veldig fornøyd med min Polar FT60 og kan anbefale den. Brikken på pulsbeltet bør du skylle av og tørke etter hver trening. Pulsbeltet skyller jeg og henger opp etter hver trening, og hver femte økt ca får det en runde inni en sokk i vaskemaskinen. Endret 13. februar 2011 av Kitsune
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå