AnonymBruker Skrevet 12. februar 2011 #1 Skrevet 12. februar 2011 Jeg og samboeren min har kjøpt oss hus og skal i banken å skrive under på låne papirene neste uke.. Menger har minus 12500 på MasterCardet mitt,kommer dette opp på møte? Samboeren min vet det ikke,å han kommer til å bli kjempe sint .. Siden jeg har ikke noe jobb
Pingting Skrevet 12. februar 2011 #3 Skrevet 12. februar 2011 Det beste du kan gjøre vel da er å komme banken i forkjøpet og fortelle ham det før møtet? Jeg vil tippe at han vil bli enda mer irritert om han får vite det på den måten, enn om du tar en ordentlig samtale, innrømmer at du har driti deg ut og spiller med åpne kort fra nå av. 1
Gjesten Skrevet 12. februar 2011 #4 Skrevet 12. februar 2011 Han skal kjøpe et hus med deg, så har fortjener i grunnen å få vite hvordn din økonomiske situasjon er. Jeg sier som Pingting: Kom banken i forkjøpet og fortell ham det med en gang.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2011 #5 Skrevet 12. februar 2011 Åja.. Han har spurt i det siste om jeg har mer minus på MasterCardet og jeg har jugd å sagt nei:( Han kommer til å bli så skuffet å sint er så redd! Men vi har allerede fått innvilget lån da,jeg står bare som medlåner(bare for å stå på der). Kan mannen i banken sitte å si foran begge 2 hvor mye jeg har minus på MasterCardet? Er ikke det litt privat?
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2011 #6 Skrevet 12. februar 2011 Vi kommer til å bli så sykt uvenner når jeg forteller han det,nesten redd han går fra meg :o
Pingting Skrevet 12. februar 2011 #7 Skrevet 12. februar 2011 OK, jeg hadde ikke tenkt å kommentere dette siden du ikke spør, og fordi jeg er så lei av tråder hvor alle bare skal sitte på sin høye hest og dømme nedenom og hjem, men det er IKKE greit å holde slikt fra partneren sin. Dere har kjøpt hus sammen, han BØR vite hvordan din økonomiske situasjon er. Det at du holder det skjult fra ham kan både føre til økonomiske problemer, pluss at jeg godt kan tenke meg at han vil bli ENDA mer skuffet og sint over at du har holdt ting skjult for ham. Det gir liksom ikke inntrykk av at du stoler på ham eller at du ønsker å ha et forhold med åpen kommunikasjon (jeg sier ikke at det er det som er tilfellet, men dte kan fort oppfattes sånn). Selv om dere i prinsippet har separat økonomi synes jeg han fortjener å få vite dette, særlig når du står som medlåner. Legg deg flat, innrømm alt, vær ørlig på at du har holdt det tilbake fordi du er redd for å skuffe ham. Og hvor sint blir han egentlig? Har du hatt økonomiske problemer før? 3
Gjesten Skrevet 12. februar 2011 #8 Skrevet 12. februar 2011 Vel, er det ikke i så fall bedre at det skjer før dere kjøper hus? 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2011 #9 Skrevet 12. februar 2011 Jeg et verdens verste kjæreste:( Jeg har brukt MasterCard før,å da har det blitt litt uvennskap men aldri mer enn sånn 3000,men jeg betaler det jo tilbake selv.. Vet seriøst ikke hva jeg Skal si kan jo prøve å betale ned så mye som mulig da,så er det ikke sååå mye liksom
QueenPenelope Skrevet 12. februar 2011 #10 Skrevet 12. februar 2011 Har du misligholdt gjelden på kredittkortet? Eller betaler du inn hver måned? Jeg hadde da kredittkort med negativ saldo når jeg fikk huslån, og det ble ikke nevnt en gang, fordi den ikke var misligholdt på noe vis. Når det er sagt, bør du jo si fra til mannen din uansett. Det er jo en del penger, og slikt bør ikke være hemligheter og løgner i et forhold.
QueenPenelope Skrevet 12. februar 2011 #12 Skrevet 12. februar 2011 At du ikke betaler inn minimum minstebeløpet hver måned. At du ikke overholder nedbetalingsreglene som følger med et kredittkort
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2011 #13 Skrevet 12. februar 2011 Jeg har gjort det hver måned. Noen gang betaler jeg litt sent bare. Har det noe å si? Kan man ringe å høre med banken om det er misligholdt?
QueenPenelope Skrevet 12. februar 2011 #14 Skrevet 12. februar 2011 Høres ikke ut som om du har misligholdt gjelden. Men uansett bør du si dette til mannen din. Hva om han finner ut at du sitter og betaler på en gjeld du har sagt du ikke har? jo lengre du venter, jo verre kan han føle at det er. Å kjøpe hus sammen er et stort skritt, det er mye penger inne i bildet, og ansvar. Han fortjener sannheten 1
Sola^ Skrevet 12. februar 2011 #15 Skrevet 12. februar 2011 Har du inntekt i det heile tatt? Å bruke kredittkort utan å ha inntekt er veldig lite gjennomtenkt. Sambuaren din bør få vite det. Tviler på banken bryr seg.
Pingting Skrevet 12. februar 2011 #16 Skrevet 12. februar 2011 Det virker som om du ikke har noe særlig kontroll på økonomien din TS, har jeg rett? Hva med å benytte dette som en sjanse til å få en ny start? Det er aldri for sent å lære seg oe nytt - enten det er å stå på slalom eller å få litt mer kontroll på sin egen økonomi. Finn en økonomisk rådgiver eller noen andre med god kunnskap som kan hjelpe deg med å planlegge økonomien; budsjetter, nedbetalingsplan osv. Vær ærlig og inkluder gjerne kjæresten din i prosessen (ikke i den form at han skal være med å bestemme så mye, men la han få innsikt i hva som skjer).
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2011 #17 Skrevet 12. februar 2011 kan jo prøve å betale ned så mye som mulig da,så er det ikke sååå mye liksom Har du mulighet til det? Isåfall, hvorfor har du ikke gjort det allerede? Betal ned NÅ. Og så klipper du kortet i stykker og sender det til banken.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2011 #18 Skrevet 12. februar 2011 Sper det kortet så du ikke kan bruke mere penger fra det og skaff deg en jobb ts.
Pingting Skrevet 12. februar 2011 #19 Skrevet 12. februar 2011 Sper det kortet så du ikke kan bruke mere penger fra det og skaff deg en jobb ts. ...også passer vi andre på å ikke uttale oss alt for krast om ting vi ikke nødvendigvis har noen forutsetning for å mene så mye om. Vi vet ikke hvorfor TS har brukt kredittkortet, og vi vet ikke hvorfor hun ikke har en jobb. Men det er klart: om det er sløsing/uomtenksom bruk av kredittkortet som er grunnen til gjelden, så er sperring en god løsning. Og har du mulighet til å jobbe er en selvfølge at du prøver å finne deg en jobb.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2011 #20 Skrevet 12. februar 2011 Jeg vil ikke tro det kommer opp på møtet hvor dere skal signere lånepapirene, det burde vel heller kommet opp før dere fikk tilslaget på lånet, da diskuterer man gjerne annen gjeld osv. Da vi signerte lånepapirene så snakket vi ihvertfall bare om hva som sto i kontrakten osv. Men syns fortsatt du burde fortelle han det, selv om det er vanskelig. Ihvertfall hvis du vet at det er lenge til du kan få betalt ned hele. Min ekssamboer hadde ca like mye som deg i mastercardgjeld, og jeg ble veldig sint da jeg fant ut av det, fordi han hadde nektet for at han hadde brukt det, og løyet mye til meg om andre økonomiske ting. Jeg skjønte ikke hvor pengene ble av, for jeg visste ikke om denne forbruksgjelden (vi hadde felles økonomi), men han turte ikke fortelle meg, for han syns det hadde gått så langt. Det verste var at vi hadde sparepenger til å betale det ned, så når jeg fikk vite det ble hele gjelda betalt ned med en gang. Jeg tror han syns det var litt godt at jeg fant det ut, selv om jeg ble veldig sint med en gang, da slapp han ihvertfall å holde det skjult lenger. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå