Gjest mamma Skrevet 12. februar 2011 #1 Skrevet 12. februar 2011 Har dere noen lure triks for å få en toåring til å ta medisin? Det er ikke akkurat livsnødvendig, men jeg ønsker å gi min toåring litt hostesaft så han får sove bedre om natten. Men han nekter. Har prøvd skje, kopp, sprøyte, blande i melk eller vann, drikke med sugerør (sugerør er gøy), og naturligvis har jeg tatt medisin selv og fortalt hvor godt det er, jeg har prøvd å si at det er Sanasol (som han elsker), og varianter av alt dette. Men han nekter... Hvordan gjør dere det? Har ikke lyst til å holde ham fast og tvinge ham heller, det er jo bare hostesaft.
Mixelite Skrevet 12. februar 2011 #2 Skrevet 12. februar 2011 Min teori er at 2-åringer har veldig liten kontroll på seg og sitt. De fleste avgjørelser blir tatt av andre. En ting de _kan_ kontrollere, er hva de spiser. Jeg tviler på at det hjelper så veldig mye å gi hostesaft blandet i melk eller vann. Man skal vel iallfall ikke drikke etter at man har tatt den. Jeg ville ikke ha brukt tvang på annet enn livsnødvendige medisiner. La ham bestemme selv, og skulle han våkne med hoste, så gjenta bare at hostesaft hjelper for vondten i halsen og tilby det på nytt. Kanskje han tar den når han finner ut at det er noe han bestemmer helt selv. Da ungene var små, så praktiserte jeg følgende. Vil du ha den blå eller den røde buksen. Mao, fikk de et valg, uten å egentlig få et valg ;-) Kanskje det virker på hostesaft også? Vil du ha lakrishostesaft eller bringebærhostesaft. Eller noe i den duren...
Aftensol Skrevet 12. februar 2011 #3 Skrevet 12. februar 2011 Vi gir alltid sanasol i sprøyte, da blir det ikke noe gris Så når vi skal gi medisin eller hostesaft så gaper hun høyt og tar det frivillig.. Så får hun sanasol etterpå som plaster på såret hvis det er medisin som ikke smaker så godt Det virker jo ikke med en gang, men det kan være greit å gjøre fremover, så blir han kanskje vant til det? (datteren min er forresten 1,5år)
Kara W Skrevet 13. februar 2011 #4 Skrevet 13. februar 2011 Vi har til tider måttet holde fast gutten vår og tvinge i ham medisin men det går som regel bra, da. Det er en lur ting å gi et valg, f.eks "vil du ha medisin i skje eller sprøyte?" Eller "skal du pussle eller leke med biler etter at du har tatt medisinen?" (prøve å få tankene over på noe mer koselig).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå