AnonymBruker Skrevet 12. februar 2011 #1 Del Skrevet 12. februar 2011 Jeg skal kjøpe en leilighet og lurer på hvordan det er i Groruddalen. Hvis jeg kjøper mer sentralt i Oslo vil jeg bare ha råd til 20 kvm. Hva er positivt og negativt med Ammerud, Furuseth, Grorud, Kalbakken og andre steder i Grorudalen? Er det mye støy fra barnefamilier? I grunnen det jeg frykter mest. Barn i lek fra morgen til kveld og lekeplasser utenfor vinduet, men kanskje det ikke er så ille? Lite eller mye fyll og bråk? Kollektivtransport og nærmiljøet? Finnes det unike tilbud i bydelen (gård, cafe, kultur, marka, trening, butikker, flerkulturelle tilbud) Jeg har ikke i mot andre nasjonaliteter og kulturer, men hvordan preger det omgivelsene og miljøet? Jeg vil gjerne bo i et borettslag der alle gjør sitt for at det skal være rolig og et hyggelig sted å bo for alle. Har hørt at høyblokka ved Grorudsenteret er belastet med mye rus, men vet ikke om det bare er rykter? Hvis jeg kjøper et annet sted enn Groruddalen, får jeg bare et lite kott. Det er ikke aktuelt å kjøpe utenfor Oslo før jeg har sondert terrenget og eventuelt avskrevet å kjøpe her så ikke kom med forslag om å kjøpe utenfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2011 #2 Del Skrevet 12. februar 2011 Og hvordan er det på Søndre Nordstrand, Oppsal, Bøler, Tveita? Egentlig alle bydeler som ikke ligger i sentrum og ikke har vestkantpreg. TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Munchlax Skrevet 12. februar 2011 #3 Del Skrevet 12. februar 2011 Dette lurer jeg også på, da jeg flytter dit nærmere sommeren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2011 #4 Del Skrevet 12. februar 2011 Jeg er vokst opp på Grorud, men har ikke bodd der på ca ti år. Foreldrene mine flyttet derfra for et år siden, så jeg har likevel et litt oppdatert forhold til området. Høyblokkene på selve Grorud senter (de som selve butikksenterstrukturene er bygd rundt) er belastet, ja. For noen år siden var halvparten av alle utrykningene til Stovner Politikammer til den éne av disse blokkene. Men kommer du litt lenger unna, f eks oppover i Hagelundveien o.l opp mot Marka, er det rolige, fine lavblokker hvor det nok er helt greit å bo. Kjenner flere (normale familiefolk, hehe) som har bodd og bor i noen av disse blokkene, og har inntrykk av at de trives. Ville holdt meg unna de som ligger nærmest hovedveiene - det er MYE trafikk endel steder. Også er det mye forurensning i dalbunnen, jeg ville uten tvil bodd i de høyereliggende områdene og holdt meg langt unna de i bunnen hvor luftkvaliteten kan være skikkelig dårlig. Ammerud har også endel fine blokker, rekkehus/atriumhus etc. Jeg er ikke så kjent der, men generelt vil jeg nok anbefale deg å ta banen og kikke deg rundt i området. Kalbakken synes jeg har mye positivt, flere av blokkområdene er stille og rolige, relativt nyrenoverte med velholdte grønne fellesområder. Sikkert endel utskiftning der nå når den eldste generasjonen er på vei til sykehjem og Alfaset gravlund, kan bli spennende å se hvordan demografien blir. Ellers liker jeg Rødtvet godt, nær marka og moderat/lav blokkbebyggelse. Hyggelig å gå tur i området. På Furuset er jeg ikke så kjent lenger, men har inntrykk av at endel av blokkbebyggelsen her er litt "utsatt". Det er/var ikke noe trivelig rundt senteret, og kan virke litt mørkt og skummelt å gå hjem derfra, men må understreke at det er veldig lenge siden jeg har vært der. Er kanskje litt mye "store" blokker med mindre god beliggenhet nedover i dalskråningen mot Haugenstua og Grorud (og endel veldig industrinært). Ellers er det helt klart fine områder der også, gamle villaområder o.l. Hvis jeg mot formodning flytter til Oslo igjen og ikke har råd til rekkehus på Korsvoll eller noe slikt, vil jeg sjekke ut Tonsenhagen (dyrere enn Groruddalen forøvrig), Bøler, Oppsal og Lambertseter, i tillegg til Rødtvet og Kalbakken. Sånt som Trosterud, Haugerud, Manglerud, Abildsø osv ville jeg også prøvd å finne ut mer om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissStiles Skrevet 12. februar 2011 #5 Del Skrevet 12. februar 2011 Jeg har akkurat flytta til Groruddalen. Trives veldig bra her. Ja det er litt lengre unna byen enn mange andre steder i byen. Men t-banen går veldig ofte. Også er det nærme marka. Jeg synes det er et fint og rolig område. Så jeg har ikke noe negativt å si. Jeg var også i tvil når jeg gikk på visninger og skulle kjøpe leilighet. Men jeg var på flere visninger i dette område. Mange fine og store leiligheter. Til samme prisen som for en mindre leilighet midt i sentrum. Men jeg har aldri sagt at jeg MÅ bo i sentrum av Oslo. Derfor synes jeg det er fint å bo her. Så lenge jeg har kort vei til kollektivtransport og matbutikker i område, så er jeg fornøyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #6 Del Skrevet 13. februar 2011 Ts. Jeg skal ta en titt rundt om, men årvoll, oppsal osv er jo nesten veskkant nå. ... Tror ikke det er mer skummelt å gå hjem fra bussen i grorudalen enn andre steder, fordi jeg vet at bråket er i sentrum. Har hund så vil gjerne føle meg trygg på lufteturene om kvelden. Hvordan er nærmiljøet sånn sett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #7 Del Skrevet 13. februar 2011 Takk for svar. Jeg husker at du spurte om det samme, Miss Stiles men da leste jeg ikke alle svarene. Men kanskje vi blir naboer. Har pratet med en venn og han hadde noe positivt å si, blandt annet nærheten til marka og 31 bussen som går døgnet rundt. Jeg skal kjøpe og bo der noen år så det er viktig at nærmiljøet og naboene lever "normalt", dvs lite bråk og fester. Nå fikk jeg stadfestet at høyblokka ved grorud senter ikke er aktuelt å gå på visninger, men jeg har hørt rykter om den før når en venninne skulle kjøpe. Hun fant seg en fin bolig på Årvoll. Jeg er ikke så godt kjent i selve Groruddalen. Er Furuset belastet og på hvilken måte? Jeg vet at det er preget av mange nasjonaliteter, men har også hørt at de gjør mye postitivt for nærmiljøet. Jeg har litt angst for gjenger og ungdommmer som er fulle og går sjelden ut sent på kvelden i helgene, men jeg har en liten hund og må en tur i nitiden på kveldene hver dag. Jeg har sett på par leligheter men det var lekeplass rett utenfor stuevinduet og jeg jobber innenfor helsevesnet og går noen nattevakter og er avhengig av å sove noen timer på dagen. Å kjøpe noe uten veranda gir meg en klautrofobisk følelse, er veldig glad i planter og å sitte ute og kose seg i sola uten å være på stranda. Kom gjerne med flere svar. Jeg er nysgjerrig av natur og det er viktig å finne noe jeg kan bo og leve med. Er nevrotisk når jeg tenker at det blir flere år og at naboene ikke bråker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #8 Del Skrevet 13. februar 2011 Jeg harr en venn som bor på haugerud og trives veldig godt der. Kort vei til sentrum med t-banen, som går hver 7. minutt i rushtiden. Se på denne leiligheten: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=26666915&reference=2011/2/7/5/266/669/15_359725529.jpg Flott utsikt og høy standard for bare 1,4 mill. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #9 Del Skrevet 13. februar 2011 Jeg har bare 1,3 å kjøpe for så utvalget er ikke stort. Prisene har steget etter årskiftet. Jeg vet ikke om jeg velger å kjøpe noe utenfor Oslo, men der kjenner jeg ingen som jeg har hatt kontakt med de siste årene. Jeg har noen krav til en bolig: - veranda - sentralvarme og vann i fellesutgiftene - rolig område - plass til et arbeidsbord - garderobeskap Må jeg utenfor oslo for å finne det? Hvordan er det med innglassert balkong, kan man bruke det som ekstra bod og ha lave skap der, verktøy og lignende? Det bidrar vel til at romfølelsen og utnyttingen av arealet blir større, men er det praktisk i vinterkulda? Var på en visning sammmen med en venninne når hun skulle kjøpe og megleren påpekte det fine med innglassert balkong for oss som røyker. Varmelampe osv. Dette er vanskelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #10 Del Skrevet 13. februar 2011 Ts her igjen. Hvordan er prisen i forhold til prisantydning? Tenker mest på mer sentralt, Grunerløkka, torshov. Er det bortkastet å gå på visning hvis de har prisantydning på 1,2? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #11 Del Skrevet 13. februar 2011 Ts her igjen. Hvordan er prisen i forhold til prisantydning? Tenker mest på mer sentralt, Grunerløkka, torshov. Er det bortkastet å gå på visning hvis de har prisantydning på 1,2? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #12 Del Skrevet 17. februar 2011 Herregud. Jaja like greit ha vestkantfobi for all del, da blir det en mindre å kjempe mot for min del... Er vokst opp i Oslo vest, bodd i øst, men bor nå i sentrum. Er selv innvandrer men herregud for et jævla høl hele oslo øst er. Og det er ene og alene fordi det er preget av hissige små utlendingdrittunger som ikke ser på seg selv som norske og derfor er respektløse ovenfor alle som ikke snakker gebrokkent, og gamle feite sure trygda rasister (det skjønner jeg egentlig...) som sitter inne med fybromyalgi og hater alt og alle. Jeg skulle flytte med dama (som er etnisk norsk) og vi slo oss til ro på Furuset. Fy faen for et høl. "hvorfor snakker jeg ikke morsmålet mitt når jeg ikke er norsk?" fikk jeg høre fra alle utlendingene. Alle utlendingene lurte på hvorfor jeg var med ei norsk dame. Og dama hadde tre ubehagelige opplevelser med unge guttegjener når hun kom sent hjem fra jobb. Var slitsomt, skittent, søppel overalt, grining, roping og kjefting døgnet rundt. Har faen meg ikke en dritt igjen for utlendinger og osloøst. Jada jada nå er jeg jo egentlig "utlending" sjøl, men er født og oppvokst i vest og snakker og ter meg deretter. Inni hodet mitt er jeg mer nordmann enn... ola nordmann... Flytt til østkanten! Vestkanten er jo så horribel med sine vanlige rolige og høflige mennesker, med rene gater og pene borettslag. La oss særinger som ikke takler å leve i Mumbai, jeg mener østkanten, ha vestkanten for oss selv. Så fort jeg har spart opp nok er byebye sentrum og rett hjem til fredlige og harmoniske omgivelser på oslo vest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #13 Del Skrevet 17. februar 2011 Herregud. Jaja like greit ha vestkantfobi for all del, da blir det en mindre å kjempe mot for min del... Er vokst opp i Oslo vest, bodd i øst, men bor nå i sentrum. Er selv innvandrer men herregud for et jævla høl hele oslo øst er. Og det er ene og alene fordi det er preget av hissige små utlendingdrittunger som ikke ser på seg selv som norske og derfor er respektløse ovenfor alle som ikke snakker gebrokkent, og gamle feite sure trygda rasister (det skjønner jeg egentlig...) som sitter inne med fybromyalgi og hater alt og alle. Jeg skulle flytte med dama (som er etnisk norsk) og vi slo oss til ro på Furuset. Fy faen for et høl. "hvorfor snakker jeg ikke morsmålet mitt når jeg ikke er norsk?" fikk jeg høre fra alle utlendingene. Alle utlendingene lurte på hvorfor jeg var med ei norsk dame. Og dama hadde tre ubehagelige opplevelser med unge guttegjener når hun kom sent hjem fra jobb. Var slitsomt, skittent, søppel overalt, grining, roping og kjefting døgnet rundt. Har faen meg ikke en dritt igjen for utlendinger og osloøst. Jada jada nå er jeg jo egentlig "utlending" sjøl, men er født og oppvokst i vest og snakker og ter meg deretter. Inni hodet mitt er jeg mer nordmann enn... ola nordmann... Flytt til østkanten! Vestkanten er jo så horribel med sine vanlige rolige og høflige mennesker, med rene gater og pene borettslag. La oss særinger som ikke takler å leve i Mumbai, jeg mener østkanten, ha vestkanten for oss selv. Så fort jeg har spart opp nok er byebye sentrum og rett hjem til fredlige og harmoniske omgivelser på oslo vest. Ja og det er realistisk når ts har 1,3 å kjøpe for? Troller du siden du ikke har noe postivt å legge til. Det er sikkert mye negativt i alle bydeler men også mye postivt. Det virker som du mener at du blir mobbet av dine egne landsmenn fordi du har norsk samboer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #14 Del Skrevet 17. februar 2011 Ikke mobbet, men møter fler fordommer fra utlendinger, uten samme etnisitet som meg selv, som har fordommer fordi jeg rett og slett oppfører meg som en normal nordmann. Slutt å glorifiser østkanten. Det er skittent og ødelagt av utlendinger og skinheads. Det er mange fine små leiligheter på oslovest for 1.5 mill. I tillegg slipper man all dritten på østkanten. Men for all del.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #15 Del Skrevet 17. februar 2011 Herregud. Jaja like greit ha vestkantfobi for all del, da blir det en mindre å kjempe mot for min del... Er vokst opp i Oslo vest, bodd i øst, men bor nå i sentrum. Er selv innvandrer men herregud for et jævla høl hele oslo øst er. Og det er ene og alene fordi det er preget av hissige små utlendingdrittunger som ikke ser på seg selv som norske og derfor er respektløse ovenfor alle som ikke snakker gebrokkent, og gamle feite sure trygda rasister (det skjønner jeg egentlig...) som sitter inne med fybromyalgi og hater alt og alle. Jeg skulle flytte med dama (som er etnisk norsk) og vi slo oss til ro på Furuset. Fy faen for et høl. "hvorfor snakker jeg ikke morsmålet mitt når jeg ikke er norsk?" fikk jeg høre fra alle utlendingene. Alle utlendingene lurte på hvorfor jeg var med ei norsk dame. Og dama hadde tre ubehagelige opplevelser med unge guttegjener når hun kom sent hjem fra jobb. Var slitsomt, skittent, søppel overalt, grining, roping og kjefting døgnet rundt. Har faen meg ikke en dritt igjen for utlendinger og osloøst. Jada jada nå er jeg jo egentlig "utlending" sjøl, men er født og oppvokst i vest og snakker og ter meg deretter. Inni hodet mitt er jeg mer nordmann enn... ola nordmann... Flytt til østkanten! Vestkanten er jo så horribel med sine vanlige rolige og høflige mennesker, med rene gater og pene borettslag. La oss særinger som ikke takler å leve i Mumbai, jeg mener østkanten, ha vestkanten for oss selv. Så fort jeg har spart opp nok er byebye sentrum og rett hjem til fredlige og harmoniske omgivelser på oslo vest. Så flott at du drar hele Oslo øst over samme kam. Uavhengig av om det er bydel Grorud, Stovner, Østensjø, Søndre Nordstrand, Grünerløkka, Gamle Oslo, eller annet. Kos deg på vestkanten du. TROLL! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2011 #16 Del Skrevet 18. februar 2011 jeg bor i Oslo Nord, gamle Stovner på grensen ved Lørenskog. HEEEElt nydelig. Har du brukt google streetview kan du titte på nabolagene Her er mitt... http://maps.google.no/maps?q=tangerudbakken&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&sa=N&hl=no&tab=wl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 18. februar 2011 #17 Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) Google maps er flott! Finn en adresse. Trykk på mer, pil ned Street view sving den N for nord i sirkelen mot høyre så du ser hele gaten, da står det tangerudveien rett frem, klikk på den hvite pilen fremover. Endret 18. februar 2011 av Wonders 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2011 #18 Del Skrevet 18. februar 2011 Jeg tror det er store forskjeller på hvor i Groruddalen du bosetter deg. Midt på Furuset senter, eller på tveita, tror jeg man vil oppleve litt av hvert, selv bor jeg nede ved toglinja (på oversiden) i mellom Furuset og Grorud og her er det helt ok, som regel stille og fredelig. Borettslaget er greit og skikkelig men området preges av mye utlendinger, men det er sjelden/aldri noe bråk og faenskap her, det er bare mange av dem. Har aldri mistrivdes her, har en forholdsvis stor leilighet (60 kvm) som også har videoovervåket, innendørs, garasjeplass. Og ja, det ER mulig å få dette for rundt 1.3-1.5, men forbered deg på litt kultursjokk, for det ER mye mørkhudede på østkanten generelt. Gjør litt research og snakk med de som bor i området, det varierer nemlig en hel del over korte avstander på østkanten. Er fullstendig uenig i at luftkvaliteten er dårlig "nede i dumpa", les om luftkvaliteten i Oslo, og du finner at styggedommen blir liggende som et "lokk" over hele Oslo, men det er gjerne i 100-300 meters høyde, så det er nok verre på Romsås enn nede ved toglinja f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå