Sulosi Skrevet 12. februar 2011 #1 Skrevet 12. februar 2011 Når jeg er på nett får jeg av og til opp et varsel vindu hvor det står at det er en "IP adressekonflikt" og en masse jeg ikke forstår, andre ganger kommer det opp et lite vindu hvor det bare står: OK Når jeg forsøker å trykke bort " OK " vinduet plinger det bare og jeg blir ikke kvitt vinduet uten å logge av hele maskinen..
Gjest padawan Skrevet 12. februar 2011 #2 Skrevet 12. februar 2011 problemet er at det er annen maskin på nettverket som har samme ip-sadresse som du har fått.
Sulosi Skrevet 12. februar 2011 Forfatter #3 Skrevet 12. februar 2011 Finnes det en måte å bli kvitt det problemet på?? Det er rimelig irriterende eks når jeg satt med hjemme-eksamen...
Gjest padawan Skrevet 12. februar 2011 #4 Skrevet 12. februar 2011 jeg regner med du bruker dynamisk ip-adresse så det er jeg litt usikker på hvordan du an løse.
Sulosi Skrevet 12. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 12. februar 2011 Kremt, jeg er helt grønn på data. Dynamisk?? Har det noe med mobilt bredbånd å gjøre??
Gjest padawan Skrevet 12. februar 2011 #6 Skrevet 12. februar 2011 du har statisk ip-adresse og dynamisk ip-adresse. Dynamisk ip-adresse er det som er mest vanlig å bruke på mobiltelefoner, laptops, stasjonære maskiner osv. Dette innebærer at utstyret du kobler opp får en ip-adresse automatisk av nettverket det komer seg opp til. denne ip-adresse kan variere fgra gang til gang litt avhengig av hva slags nettverk du kobler deg opp til. på en statisk adresse legges en fast ip-adresse inn på telefonen/datamaskinen/whatever og skiftes ikke.
Sulosi Skrevet 12. februar 2011 Forfatter #7 Skrevet 12. februar 2011 Takk for svar Har ikke blitt hacka altså
Gjest SnakeOil Skrevet 12. februar 2011 #8 Skrevet 12. februar 2011 Dette skjer typisk når nettverket er satt opp til dynamisk ip-utdeling og èn maskin er konfigurert med statisk ip, da fucker de opp dhcp lista. Hør/sjekk om noen andre i huset har satt fast ip på maskin eller telefon (sjekk din egen maskin også), så løser problemet seg selv.
Sulosi Skrevet 12. februar 2011 Forfatter #9 Skrevet 12. februar 2011 Jeg har bare det ene mobile bredbåndet så kun en av oss kan være på nett av gangen. Vet naboen har nett, men det er ikke trådløst.
Sulosi Skrevet 12. februar 2011 Forfatter #10 Skrevet 12. februar 2011 Når jeg tenker etter er den kanskje mulig at jentungen har fast siden hun har pc via skolen. Men, det er først denne uka hun har fått åpnet sin pc for vårt mobilnett pga it-ansvarlig på skolen måtte legge det til (elevenes pc er sperret for nedlastninger og innlegg av nye program)..og ja, poenget var at problemet har vert der så lengen jeg har hatt denne pc'n...jentungens pc og naboen kom etter det..
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2011 #11 Skrevet 12. februar 2011 Det kan også være en som har hacket seg inn på nettverket og bruker samme ip som du blir utdelt, i håp om å skjule sine aktiviteter.
Gjest padawan Skrevet 12. februar 2011 #12 Skrevet 12. februar 2011 jeg synes det høres sært ut hvis noen "hackere" skulle gi seg selv statisk ip-adresse for å skjule aktivitetene sine på et nettverk.
Gjest SnakeOil Skrevet 12. februar 2011 #14 Skrevet 12. februar 2011 Et trådløst nettverk (spesielt WEP) kan scannes, da kan man spoofe ip og mac for å få "låne" nettverket. Så det kan mao selvfølgelig hende at det er noen uvedkommende som er på, men jeg tror heller det er en eller annen maskin som bare er feilkonfigurert. Neste gang du får meldingen, sjekk hvilke andre i familien som er på samtidig. Kan hende det er TS sin maskin som er statisk og andre som kobler seg på som er dynamiske, så det er sikkert greit å sjekke alle som skal bruke nettet. (evt sette statisk ip til øvre grense av dynamisk ip-omfang for å forhindre "krasj" med andre brukere)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå