Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. :)

Har lest litt om hvordan man skal trene for å få flat/stram/veltrent mage, men hva slags øvelser skal man gjøre? Virker som sit-ups alene ikke fungerer, eller?

Jeg er 15 år, omtrent 175 cm høy og veier 51 kg, spinkel bygget, og jeg skal ikke slanke meg, jeg skal få veltrent mage. :)

Såå, hva skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sit-ups fører til muskler i magen, folk som skal slanke vekk fett må ofte trene kondisjon i tillegg til slike "mage"-øvelser som sit-ups for å få det til.

Folk med mer peiling enn meg skal få svare mer spesifikt på spørsmålet ditt. Jeg hadde hvertfall flat mage da jeg drev aktivt med fotball.

Skrevet

Dette kommer jo helt an på hva du legger i ordene flat/veltrent mage som du sier. Jeg jobber mot mage med tydelige muskler, altså ikke en flat en, men en muskuløs.

Men for å svare på spørsmålet ditt. Om du føler at magen er for stor, tren kondisjon samt pass litt på hva du spiser. Fettet over magen vil ikke minske nevneverdig bare fordi du gjør mageøvelser. Med økt muskelmasse øker jo forbrenningen litt, men om du kun trener mage og problemet ditt er fett, vil det ikke gi det største utslaget...

Det finnes mange gode mageøvelser der ute. Om du gir det et kjapt søk på google vil du sikkert få frem mange med illustrasjoner, men som et eksempler på øvelser du fint kan gjøre hjemme er jo (blant mange andre!) planken og sit-ups. Her er det mange variasjoner på måten du kan gjøre det på. Jeg vil anbefalle å gjøre øvelsene i en sirkel (altså et visst antall repetisjoner per sett, mens du varierer de forskjellige). Det er viktig at du tar deg god tid til å lese instruksjonene og øve deg på å gjøre det riktig. Om du er i tvil ville jeg ha tatt alt veldig sakte de første dagene, slik at du lærer å kjenne etter at du bruker de riktige musklene. Jeg vil tro det er ALT for mange jenter der ute som sitter hjemme og gjør uendelige sit-ups med marginalt resultat fordi de ikke har riktig teknikk, og fordi de ikke varierer med forskjellige øvelser.

Etter hvert ville jeg også lagt til vekt for å sikre progresjon. Du kan feks gjøre sit-ups med fyllte halvlitersflasker i hånden, og legge en tung bok på ryggen mens du gjør planken.

Hvis du er ute etter ytterligee definerte muskler ville jeg tatt turen til treningsstudio for å bruke tyngre vekter. Muskler bygges ikke bare etter antall repetisjoner, men like mye variasjonen og ikke minst vekten kroppen løfter.

Skrevet

Det kan neppe være så mye fett noe sted om du er 175 cm og 51 kg! Du er jo skikkelig undervektig!!!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...