Gå til innhold

Hafslund - spot eller direkte variabel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har strøm fra Hafslund. Må bytte avtale fordi de skal avvikle den typen avtale jeg har hatt hittil. (skal fortsatt ha Hafslund)

Har aldri satt meg inn i dette da jeg har relativt lavt forbruk. Men nå må jeg jo bestemme meg for noe. Og det irriterer meg å betale mer enn nødvendig.

De har selvfølgelig overivrige selgere som babler 100 ord i sekundet om alle sine avtalevarianter og hva som er best for meg (special offer just for you, lady) - yeah right. Finnes da vel ingen firmaer som ønsker å tjene minst mulig.

Etter å ha studert websiden deres så har jeg endt opp med å lure på spot med påslag eller direkte variabel. På spot (påslag 0,95 øre) er det i tillegg et fastbeløp på 599,- pr år (delt på alle kwh blir det jo ikke mange ørene ekstra pr kwh). Mens på direkte variabel er det ingen fastbeløp, kun selve strømprisen.

Ser jeg på prisen akkurat i dag er spot-avtalen ca 2 kr dyrere pr kwh enn dir.variabel. Men det er jo i dag. Etter det jeg har lest i diverse avisartikler skal visst spotprisen være gjennomsnittlig lavere enn den variable. Stemmer dette? Isåfall vil det jo være verdt å betale det ekstra fastbeløpet på spot-avtalen til Hafslund. Eller? Her kommer det punktet der hjernen min kobler ut: Strømprisen i deres spot-avtale avregnes som et "veid månedlig gjennomsnitt", mens prisen på dir.variabel følger "sesongmessige svingninger" med 14 dagers varsel. Hva som lønner seg er jo til å bli klok på. Muligens for andre enn meg. Er du en av dem?

I tillegg, og dette er ekstra moro; De vil ikke fortelle hvilke avtaler som skal avvikles! Bare at min variant er en av dem! Så kanskje det jeg sitter og vurderer ikke egentlig kommer til å være tilgjengelig når jeg endelig har bestemt meg! Elsker selgere!

Grøss jeg hater denna bissnissen.. men noe må man jo ha å gruble på rundt midnatt...

Dette ble veldig spesifikt og sært men håper noen har peiling og innspill å komme med. På forhånd TUSEN takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Edit:

"Ser jeg på prisen akkurat i dag er spot-avtalen ca 2 kr dyrere pr kwh enn dir.variabel."

Her mente jeg selvfølgelig ca 2 ØRE.

Skrevet

Edit:

"Ser jeg på prisen akkurat i dag er spot-avtalen ca 2 kr dyrere pr kwh enn dir.variabel."

Her mente jeg selvfølgelig ca 2 ØRE.

Uansett spot. Helt opplagt.

Men kjøp fra andre enn Hafslund.

Hafslund driver noe opp mot svindel, i sine priser og markedsføring. Dette har vært tatt opp i f eks forbrukermagasinet på NRK.

Ser også at spotprisen fra dem er dyr (fastprisen), men generellt er det liten forskjell fra de forskjellige tilbydere, når det gjelder spot.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...