AnonymBruker Skrevet 11. februar 2011 #1 Skrevet 11. februar 2011 Jeg har en god venninne som jeg har kjent siden ungdomskolen, vi har like interesser, er mye sammen og er generelt veldig gode venner.. Men det er èn ting som irriterer meg veldig. Hun eier rett og slett ikke manerer når vi skal spise. Hun spiser veldig fort, smatter og slafser i seg maten, spiser nesten alltid uten bestikk, slikker seg på fingrene/håndflaten underveis, snakker med mat i munnen og er rett og slett veldig udelikat. Jeg mister faktisk matlysten av å spise middag med henne.. Jeg har gir henne alltid en serviett og sier "bruk denne" i litt ironisk tonefall, men hun legger den bare til side og slikker seg på hendene istedenfor.. Hun er også veldig grådig og forter seg veldig med å fylle opp tallerkenen når vi setter oss ned, og hvis jeg strekker meg etter noe på bordet kan hun finne på å kaste seg over det når hun ser jeg holder på å ta det... Jeg vet egentlig ikke hva jeg vil med dette innlegget, jeg.. Syns dere jeg overreagerer? Det er ingen andre jeg kjenner som spiser som henne. Jeg har spist hjemme hos henne mange ganger, og det er ingen av foreldrene eller søsknene hennes som spiser slik, men de reagerer heller ikke på at hun gjør det.. Hva skal jeg gjøre? Slitsomt å ikke kunne spise med en god venninne.. (Vi er forresten 21 år.)
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2011 #2 Skrevet 11. februar 2011 Herre, hun høres jo uvirkelig ut. Prøv å se på det på en humoristisk måte..Hun lærer med tid. 1
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2011 #3 Skrevet 11. februar 2011 sorry.. ja det hørtes ikke så damete ut akkurat. Hva mener du med at hun nesten ikke bruker bestikk? Spiser hun grøt med bare nevene?? Om hun spiser brødskiva med henda det er jeg med på.. meeen vet ikke helt om jeg tro på dette. Du får bare gjøre det samme som henne og se om hun tar hintet. Men pass på så det ikke blir en vane...
Roxie-Malone Skrevet 11. februar 2011 #4 Skrevet 11. februar 2011 Kanskje du kan prøve å fortelle at dette synes du er ubehagelig, på en fin måte? Har vært borti lignende, å høre på smatting og jafsing er ikke hyggelig ved matbordet 1
Gjest strykebrett Skrevet 11. februar 2011 #5 Skrevet 11. februar 2011 Jeg syns faktisk du bør vurdere å si noe til henne. Ikke bare fordi det skal bli mer behagelig for deg å spise sammen med henne, men for hennes del. Tenk deg hvor lett hun ødelegger en date på den måten, eller hva slags inntrykk hun gir i for eksempel en forretningsmiddag. Den oppførselen der kommer til å være henne til last resten av livet dersom ingen sier noe til henne, så jeg syns du skal vurdere å manne deg opp og ta det opp med henne.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2011 #6 Skrevet 11. februar 2011 TS her Dette er helt sant, bare så det er sagt... Det jeg mente med at hun nesten ikke bruker bestikk er at hun bruker det til ting man MÅ bruke bestikk til. F.eks suppe, potetmos, grøt osv, men hvis vi feks spiser kjøttkaker så spiser hun det med hendene og slikker av sausen fra fingrene etterpå... Jeg kan skjønne at dere ikke tror på det, for det virkelig jo helt vanvittig, men det er faktisk helt sant. Hun har mange venner og er ofte sammen med dem,.. Samboer også som hun spiser med hver dag, så jeg kan ikke begripe at jeg er den eneste som reagerer på dette.. Jeg har snakkes litt med felles venner vi har, og de syns også dette er veldig ekkelt..
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2011 #7 Skrevet 11. februar 2011 Jeg syns faktisk du bør vurdere å si noe til henne. Ikke bare fordi det skal bli mer behagelig for deg å spise sammen med henne, men for hennes del. Tenk deg hvor lett hun ødelegger en date på den måten, eller hva slags inntrykk hun gir i for eksempel en forretningsmiddag. Den oppførselen der kommer til å være henne til last resten av livet dersom ingen sier noe til henne, så jeg syns du skal vurdere å manne deg opp og ta det opp med henne. Støtter denne. Hvis det er så ille som TS gir inntrykk av så vil hun nesten virke som hun ikke er vel bevart på noen som ikke kjenner henne.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2011 #8 Skrevet 11. februar 2011 TS Jeg har prøvd å si det til henne mens vi spiser. Ikke veldig konkret, men rukket henne servietter, sagt "MÅ du tygge med munnen, åpen?" "Hvorfor tømte tok du all ketsjupen før jeg hadde rukket å fosyne meg? Kunne vi ikke dele siste rest?", "Ikke snakk med mat i munnen" osv, men hun tar jo ikke hint. Foreldrene hennes er veldig oppegående, ordentlige mennesker så jeg vil jo tro at de har prøvd å lære henne dette i barndommen? Ingen av søskene hennes er halvparten så ille som henne
Gjest susannbr Skrevet 11. februar 2011 #9 Skrevet 11. februar 2011 Bedre at du lar henne få vite det enn at hun oppfører seg slik foran andre mennesker som ikke kjenner henne.. De kan jo tro hun er gal :o
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2011 #10 Skrevet 11. februar 2011 Du kan jo prøve som strykebrett sier å ta henne for deg og si rett ut at måten hun spiser på kan oppfattes som ekkelt for andre (ikke si at DU synes det er ekkelt). Eller du kan ta en enda tøffere linje og bare herme etter henne og smatte overdreve, da burde hun skjønne det ganske kjapt.
Lady La-Laa Skrevet 11. februar 2011 #11 Skrevet 11. februar 2011 Hahahah!! Er det virkelig så ille som det du gir utrykk for så synes jeg du bare skal si RETT ut til henne hvor uapetittelig hun fremstår og be henne spise som folk! Ingen spiser kjøttkaker med fingrene, til og med babyer spiser jo bedre enn henne... Og man er ikke så grådig at man slafser, smatter og kaster seg over ting på matbordet med mindre man er en hund som ikke vet bedre! Tåler hun ikke å høre det så får hun bare bli sur altså, æsj.. makan... 2
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2011 #12 Skrevet 12. februar 2011 Ja, jeg synes du kan si det rett ut. Du kan også enten etterligne måten hun spiser på og passe på å si at du IKKE overdriver, eller du kan filme henne mens hun spiser (uten at hun vet det) og vise henne det. Si at det er frastøtende, rett og slett.
Dunkel Skrevet 12. februar 2011 #13 Skrevet 12. februar 2011 Det høres jo helt grusomt ut. Jeg hadde blitt irritert av å spise sammen med henne x) Du kan jo kanskje nevne det til foreldrene eller søskene hennes da? Så kan de ta det opp med henne siden hun ikke tar hintet når du forteller henne det
Cata Skrevet 12. februar 2011 #14 Skrevet 12. februar 2011 I dette tilfellet så sier meg meg enig med Lady-La-Laa. Si rett ut at du synes den manglende bordskikken er ubehagelig å være vitne til, så får hun heller bli så fornærmet hun bare vil. Hvis hun er noenlunde rett skrudd sammen så kan hun ikke ha blitt 21 år uten å få med seg at folk flest ikke spiser på den måten. 1
Gjest Frida Skrevet 13. februar 2011 #15 Skrevet 13. februar 2011 Det er få ting som kan irritere med mer enn smatting, slurping og snakke med mat i munnen. Jeg traff en flott fyr en gang og vi gikk på date sammen. Vi kom på resturant og bestillte mat. Det ble en ganske dårlig date igrunn, for han SLURPET i seg risen, spiste med åpen munn og sleiket seg på fingrene. Jeg klarte ikke og konsentrere meg om min egen mat. Ble bare sittende og glo på hva i alle dager han drev med. Det var faktisk nok til at jeg ikke gadd og satse særlig på han. Når man er 25 år og ikke kan spise skikkelig, da er det ikke mye håp om at man noen gang lærer det. Så si ifra..... 2
aibir Skrevet 13. februar 2011 #16 Skrevet 13. februar 2011 Si det til henne, enkelt og greit. Er ikke sikkert at hu er oppmerksom på det selv. Hadde jeg vært deg, hadde jeg sagt det rett til henne.. Du gjør henne en tjeneste. 1
Gjest Skogmusa Skrevet 13. februar 2011 #17 Skrevet 13. februar 2011 Jeg klarer bare ikke mennesker med dårlig bordskikk... Har oppdratt et par menn der - har vokst opp i en familie hvor vi var mye ute og spiste på restaurant, og ble grundig innprentet når det gjaldt manerer. Elsker fremdeles å gå på bedre restauranter, og har faktisk droppet diverse mulige partnere etter første måltid... Kall meg gjerne en snobb, men jeg nekter å gå på f.eks. Stattholdergaarden eller tilsvarende med noen som spiser av kniven, slafser, smatter, bruker håndbaken istedenfor servietten, raper høylytt, osv. Nei, jeg hadde sagt rett ut at jeg synes hun er direkte uappetittelig, og gitt henne klar beskjed om hvorfor, slik at hun hadde fått mulighet til å forbedre seg! 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #18 Skrevet 13. februar 2011 Mannen min var delvis sånn når vi flyttet sammen og er forsåvidt sånn fremdeles, bortsett fra at han ikke spiser kjøttkaker med fingrene. Vi har levd samme lenge nok til at vår felles datter har blitt så gammel at hun forteller pappaen sin veldig tydelig hva hun mener om hans bordmanerer. Av en eller annen grunn klarer ingen av oss andre i familien å nå igjennom til ham på samme måten. Dog er det et godt stykke igjen før et måltid er gjennomført uten smatting, slafsing etc. og høylydt suging i tennene etterpå. Hvorfor er det så vanskelig for noen å gjøre noe med sine dårlige manerer når man får helt tydelige signaler og beskjeder om at man bør vurdere sider ved oppførselen sin?
Lissi Skrevet 13. februar 2011 #19 Skrevet 13. februar 2011 Lag en liten videosnutt når hun er på sitt verste.. så kan hun få se selv
Vilma Skrevet 13. februar 2011 #20 Skrevet 13. februar 2011 Uff da! Jeg skjønner hva du mener, for jeg har også opplevd null bordmanerer.. Å fysj. Det er litt merkelig at ingen har sagt fra til henne tidligere, familien mener jeg. Man oppdras vel ikke til å spise med hender og føtter når det er snakk om noe annet en brødskiver? (Kanskje ikke føtter her heller men.. ) Uansett så tror jeg at hun kommer til å gå på en liten smell, bare tenk på en evt date! Jeg skjønner at du synes det er vanskelig å si fra om dette, hun kan jo synes det er sårende eller bli sur.. Jeg synes kanskje du skal la noen andre ta ansvar for å si fra, lov å håpe at det skjer i nærmeste fremtid!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå