Husplante Skrevet 11. februar 2011 #1 Skrevet 11. februar 2011 Skal søke på sykepleiestudiet på HIBU og der står det at fjorårets snittkarakter var 31,8. Jeg regnet på mine karakterer og kom frem til 3,52. Kall meg dum og dårlig i matte, men jeg skjønner ikke helt sammengengen her. For det første, betyr det at jeg har 30,5 eller 35,2? Sistnevnte kan jo ikke stemme. For det andre, nå har ikke jeg telt med alderspoeng/studiepoeng generelt, er ferdig med 3 års skolegang, har studiekompetanse, har jobbet ett år nå etter at jeg ble ferdig med skolen, og er 19 år. Har de poengene noe å si på snittkarakteren? Har det i det hele tatt så mye å si når jeg worst case er et/to poeng under?
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2011 #2 Skrevet 11. februar 2011 Skal søke på sykepleiestudiet på HIBU og der står det at fjorårets snittkarakter var 31,8. Jeg regnet på mine karakterer og kom frem til 3,52. Kall meg dum og dårlig i matte, men jeg skjønner ikke helt sammengengen her. For det første, betyr det at jeg har 30,5 eller 35,2? Sistnevnte kan jo ikke stemme. For det andre, nå har ikke jeg telt med alderspoeng/studiepoeng generelt, er ferdig med 3 års skolegang, har studiekompetanse, har jobbet ett år nå etter at jeg ble ferdig med skolen, og er 19 år. Har de poengene noe å si på snittkarakteren? Har det i det hele tatt så mye å si når jeg worst case er et/to poeng under? Du har ikke gått på universitetet/høyskole, så studiepoeng har du ikke ennå. Jeg skjønner heller ikke hva du mener med " Har det i det hele tatt så mye å si når jeg worst case er et/to poeng under?". Om du ligger under poenggrensen, så ligger du under poenggrensen. Om du har 10,20, eller 34.99 poeng kommer du ikkle inn dersom poengkravet er 35(Men husk at poenggrensene varierer fra år til år, så tidligere poenggrenser er bare en pekepinne på hva de kommer til å ligge på i år). Poengsummen din blir 35.2 i førstegangsvitnemål kvoten, og 37.2 i ordiærkvoten.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2011 #3 Skrevet 11. februar 2011 Skal søke på sykepleiestudiet på HIBU og der står det at fjorårets snittkarakter var 31,8. Jeg regnet på mine karakterer og kom frem til 3,52. Kall meg dum og dårlig i matte, men jeg skjønner ikke helt sammengengen her. For det første, betyr det at jeg har 30,5 eller 35,2? Sistnevnte kan jo ikke stemme. For det andre, nå har ikke jeg telt med alderspoeng/studiepoeng generelt, er ferdig med 3 års skolegang, har studiekompetanse, har jobbet ett år nå etter at jeg ble ferdig med skolen, og er 19 år. Har de poengene noe å si på snittkarakteren? Har det i det hele tatt så mye å si når jeg worst case er et/to poeng under? Enten har du lest feil, eller så har noen skrevet noe galt på nettsiden. Det går ikke an å ha snittkarakter på 31,8. Snittkarakter er det du har regnet ut, altså 3,52. Så ganger man disse med 10 for å få antall skolepoeng (mulig det heter noe annet nå, det skifter navn hele tiden). Du har altså 35,2 skolepoeng. Så kommer tilleggspoeng for faglig fordypning, studier, alder etc. i tillegg (de legges altså til etter at du har ganget snittkarakteren med 10), og så har man totalt en gitt poengsum som avgjør om man kommer inn eller ikke på studiet. Denne grensen settes ikke på forhånd, men er rett og slett poengsummen til den siste som kommer inn på studiet (altså den femtiende beste poengsummen hvis det er 50 plasser). Om du ligger under denne har du altså ikke kommet inn, uavhengig av om du er ett eller femten poeng under. Snittkarakteren din ligger fast, så lenge du ikke tar opp fag.
Lulilelu Skrevet 11. februar 2011 #4 Skrevet 11. februar 2011 Du har 35.2 poeng i førstegangsvitnemål kvoten, og 37.2 i ordiærkvoten. Snittkarakteren skal ganges med 10, da får man skolepoengene og havner i førstegangskvoten. Legger du til alderspoeng, man får 2 poeng pr år fra det året man fyller 20, max 8 poeng, da havner du i ordinærkvoten. Når du søker på skole så blir du puttet i begge kvotene og evt kommer inn med en av de.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2011 #5 Skrevet 11. februar 2011 Hva med en person som begynte på ett studie rett etter videregående, og droppet ut etter ett halvt år. Kommer den i ordinær eller førstegangs eller begge? Og om en blir 20 det året man søker skole, så får man 2 ekstra poeng? Altså om en har 4,0 i snitt ganget med 10..altså 40 poeng + 2 = 42 poeng? Om noen skjønte dette
Lulilelu Skrevet 11. februar 2011 #6 Skrevet 11. februar 2011 Hva med en person som begynte på ett studie rett etter videregående, og droppet ut etter ett halvt år. Kommer den i ordinær eller førstegangs eller begge? Og om en blir 20 det året man søker skole, så får man 2 ekstra poeng? Altså om en har 4,0 i snitt ganget med 10..altså 40 poeng + 2 = 42 poeng? Om noen skjønte dette Man får bare ekstra studiepoeng hvis man har fullført studiet. 1 poeng for halvtårsstudiet og 2 for helt års. Man havner alltid i førstegangskvoten med de karakterene man fikk på VGS. Får man ekstra studiepoeng eller søker fra det året man bli 20 år, blir poengene fra førstegangskvoten lagt sammen med tillegspoeng og blir da ordinærkvoten. 2 poeng ekstra fra det året man fyller 20 ja, altså 42 etter ditt eksempel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå