babal Skrevet 11. februar 2011 #1 Skrevet 11. februar 2011 Jeg og samboeren min, på 25 og 26 har prøvd å bli gravide siden august 2009. I starten så håpet vi bare på at det skulle klaffe av seg selv. Vi tenkte da ikke på når tid jeg hadde EL og slikt. Høsten 2010, så begynte vi med eggløsningstester og jeg begynte å kjenne syklusen min. Har ganske regelmessige sykluser med ca 27-29 dager. Jeg har tidligere tatt en abort og spontantaborterte en i ungdomstiden. Like før jula, begynte vi å bli bekymret over at det skulle være noe i vei med en av oss. Mannen sjekket seg og han var innenfor normalfordelingen. Riktig nok vet vi ikke om cellene er av mindre gode kvaliteter eller om de er gode, men han var iallefall ikke steril. Jeg dro til en gynekolog, og alt var i skjønneste orden. Ble deretter henvist til Marianne Blakestad på Majorstua for en undersøkelse av egglederne med kontrast. Jeg var der på torsdag, og egglederne var fine de. Spurte henne om det kunne være noen grunner til at vi ikke fikk det til. Hun mente at det var uforklarlig.. Så her sitter vi litt hjelpeløse.. Litt lei av å bli skuffet hver gang jeg får mensen.. Spørsmålet nå er hva vi burde gjøre videre?
Strix Skrevet 11. februar 2011 #2 Skrevet 11. februar 2011 Det er det bare dere selv som kan vite. Dere har prøvd i 1,5 år og jeg antar dere har prøvd mer eller mindre hver måned. Da må dere snakke med lege og høre om dere bør sjekke for manglende eggløsning, hormonnivåene i syklusen din, evt. prøve Pergo dersom de tror det kan hjelpe og om ikke, inseminering eller ivf/icsi...
Athene Skrevet 12. februar 2011 #3 Skrevet 12. februar 2011 Det er faktisk overraskende mange som ikke klarer å unfange et barn sammen selv om det ikke er noe i veien med den enkelte. Hva dere ønsker videre er det bare dere som kan bestemme. Når begge er sjekket ut er neste steg IVF/ICSI. Har dere ikke en lege som har fulgt dere gjennom dette? Vi har hele tiden hatt min gynekolog som kontaktperson. Nå har vi kommet dit at vi ikke kom videre uten prøverør, og vil i den videre behandlingen forholde oss til kvinneklinikken på nærmeste sykehus.
babal Skrevet 14. februar 2011 Forfatter #4 Skrevet 14. februar 2011 Det er faktisk overraskende mange som ikke klarer å unfange et barn sammen selv om det ikke er noe i veien med den enkelte. Hva dere ønsker videre er det bare dere som kan bestemme. Når begge er sjekket ut er neste steg IVF/ICSI. Har dere ikke en lege som har fulgt dere gjennom dette? Vi har hele tiden hatt min gynekolog som kontaktperson. Nå har vi kommet dit at vi ikke kom videre uten prøverør, og vil i den videre behandlingen forholde oss til kvinneklinikken på nærmeste sykehus. Vi har egentlig ikke en bestemt lege som har fulgt oss, men brukte gynekologen på Volvat, så mulig jeg bestiller hos den samme. Var også han som henviste meg til Blakestad. Er det ingen grunn/feil til at dere ikke blir gravide? Jeg har lett rundt på nettet som gal for å finne hva det kan være, og ikke være.. Så er litt beroligende å høre at det faktisk er mange som ikke blir gravide selv om det ikke er noe feil.. Men er likevel fryktelig kjipt dette her..
babal Skrevet 14. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 14. februar 2011 Det er det bare dere selv som kan vite. Dere har prøvd i 1,5 år og jeg antar dere har prøvd mer eller mindre hver måned. Da må dere snakke med lege og høre om dere bør sjekke for manglende eggløsning, hormonnivåene i syklusen din, evt. prøve Pergo dersom de tror det kan hjelpe og om ikke, inseminering eller ivf/icsi... Jeg har tatt noen eggløsningstester, og jeg har fått positivt på flere av de og har ganske regelmessige sykluser så regner med at jeg har eggløsninger, eller er jeg helt på bærtur nå? Vet ikke så mye om pergo. Er det sånn at jeg får eggløsninger hele tiden ved å bruke pergo?
Athene Skrevet 14. februar 2011 #6 Skrevet 14. februar 2011 Vi har egentlig ikke en bestemt lege som har fulgt oss, men brukte gynekologen på Volvat, så mulig jeg bestiller hos den samme. Var også han som henviste meg til Blakestad. Er det ingen grunn/feil til at dere ikke blir gravide? Jeg har lett rundt på nettet som gal for å finne hva det kan være, og ikke være.. Så er litt beroligende å høre at det faktisk er mange som ikke blir gravide selv om det ikke er noe feil.. Men er likevel fryktelig kjipt dette her.. Jo, vi har grunner, opp til flere. Jeg har ikke eggløsning og han har dårlig kvalitet på svømmerne. Men årsaken til dette igjen har vi ingen idè om, ingenting i vår sykehistorie som tilsier at vi skal ha problemer. Men etter flere år i gamet vet jeg at det er mange som dere, som ikke har noen årsak til barnløsheten i det hele tatt. Det å desperat lete etter "løsningen" på nett er neppe en god idè, jeg trur det bare bidrar til å forvirre dere mer. Få henvisning fra din fastlege til utredning. Når jeg ønsket henvisning til gyn. avd. på sykehuset i stedet for å fortsette gjennom min gynekolog, sendte jeg bare all dokumentasjon på alle tester vi hadde tatt og alle epikriser til fastlegen (etter avtale via telefon), som sendte dette videre til nærmeste sentralsykehus sammen med en henvisning.
Mayami Skrevet 14. februar 2011 #7 Skrevet 14. februar 2011 Vi har prøvd siden sten 2007 uten resultat. Alle prøver hos begge to er fine, ingen "feil" på noen av oss.. Vi bestemte oss for å få fosterbarn (ironisk nok fordi ivf virket som noe vanskelig og som en følelsesmessig påkjenning, akkurat som om fosterbarn er en dans på roser!!), så vi takket nei til ivf i første omgang. Nå ett år eller to senere er vi snart i gang med ivf likevel. Det er heldigvis lov til å ombestemme seg! Har gitt opp symptomjakt og innfunnet meg med at det bare er sånn. Men da jeg fikk beskjed etter lap om at alt så fint ut, ønsket jeg at noe skulle være feil med meg. For å få en forklaring...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå