AnonymBruker Skrevet 11. februar 2011 #1 Skrevet 11. februar 2011 Dersom man har en Sa så tidlig som 2-4 uker, vil man da kunne oversé den pga den mest trolig vil utarte seg som en vanlig menstruasjon? Jeg fikk mens noen dager før ventet denne gangen og har vært i dårlig form med hodepine og litt kvalme en god stund, og begynte derfor å tenke at det kunne kanskje være en svært tidlig Sa?
Strix Skrevet 11. februar 2011 #2 Skrevet 11. februar 2011 En tidlig sa eller en kjemisk abort kommer som regel noen dager etter forventet mens og vil da oppfattes som en vanlig mens. Det eneste som kan gi deg et sikkert svar er en Hcg-prøve.
Honesty Skrevet 15. februar 2011 #3 Skrevet 15. februar 2011 Hvordan vet man egentlig om man har hatt en tidlig spontanabort eller en kjemisk graviditet? Er det forskjell i hCG-verdiene som avgjør, eller hvor lang tid det tar før kroppen utstøter egget?
Strix Skrevet 15. februar 2011 #4 Skrevet 15. februar 2011 Hvordan vet man egentlig om man har hatt en tidlig spontanabort eller en kjemisk graviditet? Er det forskjell i hCG-verdiene som avgjør, eller hvor lang tid det tar før kroppen utstøter egget? Her er det enorme mørketall. De som vet om dette er som regel aktive prøvere eller holder på med ivf ol. For alle andre opptrer det som en bittelitt sen mensen. Såvidt jeg vet er det Hcg-nivået som avgjør, det vil være langt høyere ved en SA der egget har festet seg for så å løsne enn ved en kjemisk abort der egget bare har forsøkt å feste seg.
Honesty Skrevet 15. februar 2011 #5 Skrevet 15. februar 2011 Takk, Strix. Jeg får vel egentlig aldri helt vite, men jeg hadde veldig lave hCG-verdier allerede da jeg begynte å blø, så tanken har slått meg at det muligens kan ha vært en kjemisk graviditet, evt. (som legen antydet) at egget hadde stoppet opp i utviklingen allerede noen dager før jeg begynte å blø.
Strix Skrevet 15. februar 2011 #6 Skrevet 15. februar 2011 Takk, Strix. Jeg får vel egentlig aldri helt vite, men jeg hadde veldig lave hCG-verdier allerede da jeg begynte å blø, så tanken har slått meg at det muligens kan ha vært en kjemisk graviditet, evt. (som legen antydet) at egget hadde stoppet opp i utviklingen allerede noen dager før jeg begynte å blø. Begge deler er jo mulig, men helt sikker blir man ikke nei. Ved kjemisk så er det snakk om veldig lave tror jeg. Noen som er gravide har jo Hcg ned i 17 på 14.dg etter befruktning og får ett vellykket svangerskap, så her er det store svingninger fra kvinne til kvinne!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå