AnonymBruker Skrevet 11. februar 2011 #1 Skrevet 11. februar 2011 Jeg trenger å bli litt beroliget. Barnet mitt er 8,5 mnd og er sunn og frisk, men beveger seg ikke framover enda. Kryper ikke og drar seg ikke framover. Ser jo at amnge andre på hennes alder kryper som raketter bortrover, reiser seg opp etc. mens barnet mitt ruller seg dit hun skal, og virker ikke å ha noe interesse av å krype. H*n har aldri vært spesielt sterk i kroppen og har hatet å ligge på magen, men nå gjør hun det fint og ruller masse rundt, strekker seg etter lekene og vil så gjerne framover, men får det ikke til. Kunen gjerne tenkt meg å bli beroliget av å høre om andre som har barn som ikke har vært så veldig tidlige.....(og trenger altså ikke å høre fra alle som har barn som krøp da de var 5 mnd)..
Chica Skrevet 11. februar 2011 #2 Skrevet 11. februar 2011 Hehe, høres veldig kjent ut. Babyen vår og var "treg" med å krabbe og reise seg opp, men skjedde mye rundt ni-månedersalderen mener jeg det var. Og nå når hun nærmer seg 11 måneder savner jeg litt tiden der hun holdt seg i golvhøyde, nå reiser hun seg opp etter alt hun får tak i, så blir en del knall og fall... 1
flickan Skrevet 11. februar 2011 #3 Skrevet 11. februar 2011 Min begynte ikke å krabbe før han var rundt ni mnd, gikk da han var 13 mnd. Ta det med ro er mitt råd, det meste er normalt. 1
agenda Skrevet 11. februar 2011 #4 Skrevet 11. februar 2011 Min er på samme alder, og han ruller ikke en gang. Han kan snu seg fra rygg til mage og omvendt, men er ikke interessert i å komme seg noen vei. Han er stor og tung, og kom sent i gang med mageligging pga låsninger i ryggen. Jeg ser at "alle andre" kryper allerede/enda tidligere. Men jeg prøver å huske at det er like normalt tidlig som sent. Håper jeg har rett!
SøsterLiten Skrevet 11. februar 2011 #5 Skrevet 11. februar 2011 Kan det være at hun ikke får "tak" på underlaget? Da niesen min var 9mnd strevde hun fælt til broren min byttet underlaget. Da gikk det lettere og hun skjønte plutselig "triksene". Nå freser hun rundt på alle fire overalt!! er nå 10.5 mnd Men jeg sier som de andre her: ta det heeeeelt med ro! Poden din er jo ikke så gammel og det meste er normalt! Noen begynner å gå når de er 10 mnd andre begynner å krabbe når de er 12 mnd! Alle ender som regel opp med å få til alt til slutt! Har forresten også hørt om de som aldri krabber bare begynner å reise seg for så å gå UTEN å gå via krabbing..
Mamaloco Skrevet 12. februar 2011 #6 Skrevet 12. februar 2011 Hehe, høres veldig kjent ut. Babyen vår og var "treg" med å krabbe og reise seg opp, men skjedde mye rundt ni-månedersalderen mener jeg det var. Og nå når hun nærmer seg 11 måneder savner jeg litt tiden der hun holdt seg i golvhøyde, nå reiser hun seg opp etter alt hun får tak i, så blir en del knall og fall... Samme her! Vi trodde også sønnen vår var "treg", fordi han ikke krøp og ikke gjorde annet enn å rulle da han var 8 1/2 mnd. Men helt plutselig begynte han å dra seg fremover og dra seg opp i stående stilling, da var han ca 9 mnd. Ca tre uker senere krabbet han som bare det. Nå går han rundt bordet, sofaen, egentlig alt han kan holde seg fast i. Det skjedde utrolig mye fra han var 8 mnd, og nå er han overalt hele tiden. TS, sønnen min hatet også å ligge på magen, gjorde det ikke frivillig før han var seks måneder. Og jeg tror det er veldig vanlig at barna ikke begynner å krype/krabbe/dra seg opp før 8-10 mnd alderen. Er du veldig bekymret, ta det opp med helsesøster Mest sannsynlig får du nok det samme svaret der
Harlekin Skrevet 12. februar 2011 #7 Skrevet 12. februar 2011 10 mnd er gjennomsnittet for krabbing, så ikke begynn å bekymre deg enda. Min datter ålte aldri fremover, jeg stresset litt med det, men så ålte hun i 2 dager da hun var 10 mnd, før hun plutselig begynte å krabbe i stedet. Barna begynner når de er klare for det!
DDuck Skrevet 13. februar 2011 #8 Skrevet 13. februar 2011 Snuppa her verken krabber eller åler seg noen vei heller Hun er 8mnd.. Men jeg nyter det så lenge det varer
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #9 Skrevet 14. februar 2011 Ungen vår er 14 mnd, og åler seg dit hun vil, men kryper ikke, og viser null interesse for å stå på bena. Står ikke i fanget eller noe, selv om vi øver en del og gir henne mulighet til det, men da blir hun bare sint. Hun var ganske sen med å ligge på magen og løfte hodet, også. Hun er derimot en racer på finmotorikk, og snakker masse. Tror utviklingen tar seg opp på noen områder når det stopper litt opp på andre områder, og etter hvert jevner det seg ut.
-Englefjes- Skrevet 14. februar 2011 #10 Skrevet 14. februar 2011 Hun er derimot en racer på finmotorikk, og snakker masse. Tror utviklingen tar seg opp på noen områder når det stopper litt opp på andre områder, og etter hvert jevner det seg ut. Dette tror jeg er et viktig poeng. Jenta vår er 10 måneder, så en del yngre enn din, men ganske treg ute stormotorisk. Hun har nettopp begynt å åle seg rundt, men hverken krabber eller reiser seg opp ett møbler etc. som mange jevnaldrende gjør. Hun er derimot en skikkelig "fikler", og er svært nyansert i bablingen sin. Kommer også litt ord som "(h)ade" og "(n)atta" etc.
DDuck Skrevet 14. februar 2011 #11 Skrevet 14. februar 2011 Hun er derimot en racer på finmotorikk, og snakker masse. Tror utviklingen tar seg opp på noen områder når det stopper litt opp på andre områder, og etter hvert jevner det seg ut. Samme her Nå har hun ikke lært seg å snakke noe særlig enda, men hun babler som en foss og setter stadig sammen nye lyder ril "ord: Hun er også veldig detalj-fiksert og flink med både fingrene og tærne for den saks skyld
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #12 Skrevet 14. februar 2011 Tusen takk for svar, dere! Ble faktisk ganske beroliget nå. Ser også en del framgang nå når vi har prioritert å være litt hjemme noen dager slik at hun kan få ligge en del på gulvet. Synes også det er poritivt at hun iallefall VIL framover, selv om hun ikke får det til enda. SøsterLiten: Jeg har tenkt litt påd et med underlagt, så har henne både rett på gulvet og på lekematta, og med og uten sokker. Hun kommer seg uansett ikke framover, men skyver seg en del bakover på gulvet iallefall.
Ciara Skrevet 14. februar 2011 #13 Skrevet 14. februar 2011 Jeg vet om mange babyer som din, så dette høres helt normalt ut. Og alt skjer jo i rykk og napp - et barn i familien krøp aldri, men begynte plutselig å gå da hun var ni måneder. Tror det aller meste er normalt, jeg.
Umuriel Skrevet 14. februar 2011 #14 Skrevet 14. februar 2011 Sønnen min begynte å åle seg da han var ni måneder gammel, krabbet da han var 10 måneder, og gikk da han var 13 måneder. Gikk fort når han først kom i gang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå