Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har funnet en stilling jeg ønsker å søke på. Problemet er at jeg ikke har så stor kjennskap til denne bransjen, og de arbeidsoppgavene som skisseres synes jeg er litt kortfattet og difuse.

I arealenheten er det ledig stilling som konsulent/sekretær

Stillingen er primært tilknyttet byggesaksavdelingen og arbeidsoppgavene er:

- Mottakskontroll av byggesaker

- Ekspedering av saker i forhold til eiendomsmeklere - Infoland

- Arkivarbeid

- Andre oppgaver i arealenheten

For stillingen kreves:

- Utdanning på fagarbeidernivå

- Relevant erfaring og praksis

- Gode samarbeids- og kommunikasjonsevner

- Evne til å arbeide selvstendig og systematisk

- Pågangsmot i forhold til nye utfordringer

- Den som tilsettes må beherske norsk skriftlig og muntlig

- Søkere med annen relevant utdanning, erfaring eller praksis, kan også være aktuelle

Vi kan tilby:

- Et godt tverrfaglig arbeidsmiljø

- Utfordrende arbeidsoppgaver

- En arbeidsplass som verdsetter kompetanse og ser verdien av etter- og tilleggsutdanning

Oppgavene som er tillagt stillingen vil kunne gi gode muligheter for faglig utvikling innen byggesaksområdet.

Jeg innehar en adminstrativ utdanning, er nyutdannet, og har lyst på denne stillingen, men synest det er fryktelig vanskelig å bestemme meg for hva jeg skal skrive, ettersom jeg ikke vet helt hva feks de mener når de skriver at stillingen kan gi gode muligheter for faglig utvikling innen byggesaksområdet. Jeg tolker dette dit hen, at utviklingen kan innebære feks saksbehandling ut i fra gjeldene lov-og regelverk. Jeg har noen jussemner i min utdanning, og ønsker å spille på dette. Er det for risikabelt å feks skrive noe slikt som dette?

Som tidligere påpekt, innehar jeg en høyere utdanning som har gitt meg kunnskap og ferdigheter innenfor ulike juridiske emner som forvaltningsrett, avtale - og kontraktsrett, men også innenfor andre områder som metode og statistikk, ulike organisasjonsfag, samt sosiologi for å nevne noe.

Jeg har erfaring med å lese, tolke og anvende ulike lov-og regelverk, og resultatmessig behersker jeg dette godt. Jeg ser at dette kanskje kan være av interesse hos Dem i fremtiden, i og med at jeg vet at arealenheter generelt forholder seg til lov- og avtaleverk, samtidig som dere i stillingsannonsen åpner opp for at denne stillingen kan gi rom for faglig utvikling innenfor byggesaksområdet. Dette er noe jeg har et stort ønske om, og jeg anser det derfor som fordelaktig å ha litt erfaring fra juss fra tidligere dersom det skulle bli aktuelt å tilnærme seg kunnskap og ferdigheter innenfor nye juridiske områder. Jeg mener at dette kan være overkommelig for meg fordi min utdanning viser at jeg både evner å tilegne meg kunnskap samtidig som jeg behersker å overkomme de utfordringer jeg har stått ovenfor faglig sett.

Er det noen av dere som kan si noe mer utdypende om de arbeidsoppgaver som er tillagt stillingen i første omgang? Er takknemlig for svar:)

Skrevet (endret)

Slik jeg leser søknaden er det ikke snakk om en byggesaksbehandlerstilling, men en slags støttefunksjon til byggesak og arealforvaltning i kommunen.

Å ta imot og kontrollere søknader kan de fleste klare med litt opplæring. Det er å kontrollere at skjemaer er der, at de er riktig utfylt, at det finnes byggetegninger, osv.

Infoland er en portal hvor eiendomsmeglere bestiller informasjon om eiendommer som skal selges fra kommunen. Da undersøker man om det er heftelser på eiendommen, hva den er regulert til (bolig, landbruk, etc), sender ved et kartutsnitt, sender over målebrev, osv. Man samler altså standardinformasjon om eiendommen, og sender det i en "pakke".

Arkivarbeid har nok med areal- og byggesaker å gjøre, det finnes mapper på alle eiendommene i kommunen, og reguleringsplaner i kommunen er lagret der. Dette er ofte digitalt og på papir.

Andre oppgaver kan være å ta ut kartutsnitt til kunder, finne frem skjemaer, osv - og avhenger nok av hva du kan og det du lærer.

Har selv jobbet mange år i arealforvaltning, og syns det er spennende. Jeg ville søkt stillingen, det er veldig opp og ned hva de får av søkere, og det er en jobb man kan lære å gjøre!

Ellers er utlysningsteksten verken kortfattet eller diffus - den er tvert i mot veldig konkret og informativ dersom du kjenner fagfeltet! :)

Endret av Lilleville
Gjest Spinell
Skrevet

Dette er en klassisk offentlig sekretærstilling som har fått betegnelsen konsulent pga lønnsplassering. Lilleville har nok beskrevet arbeidsoppgavene temmelig godt.

Akkurat hva faglig utvikling i denne stillingen skal innebære har jeg faktisk litt problemer med å se, for alle faglige vurderinger i areal- og byggesaker gjøres jo tradisjonelt av ingeniørene/planleggerne. Dette fordi saksbehandlingen som regel krever bygge- eller planfaglig kompetanse, ikke kun juridisk forståelse av regelverket.

Med høyskoleutdannelse vil jeg tro du er overkvalifisert for stillingen og at du får lite bruk for den kunnskapen du har tilegnet deg under utdannelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...