Foods of Norway Skrevet 11. februar 2011 #1 Skrevet 11. februar 2011 Heisann Eg har/hadde mitt fyrste forfall på studielånet no i februar. Eg ynskjer ikkje å betale 6-7000kr i slengen, og har difort ført over månadlege beløp. Eg delte summen i tre og har betalt inn på kontoen det eg skulle (nov, des, jan). 6500 kr. Det viste seg at summen eg skulle betale var 900kr høgare enn eg trudde. Og no har heile beløpet (7400 kr) blitt trekt frå min konto på nytt. Skikkeleg kjedeleg. For eg trudde at om eg ikkje hadde ført over nok, så trekte dei berre "rest"beløpet. Eg forstår med andre ord ikkje korleis dette fungerar. VISS eg hadde ført over nok på forhånd; hadde eg framleis blitt trekt på nytt frå konto? Må eg gå aktivt inn for å "stoppe" den giroen frå Lånekassa? Har ført over på riktig konto, med kundenr og alt, så den biter er grei trur eg. Så; korleis fungerar dette egentlig?! Mvh forvirra, frustrert og februarblakk Frk Fox!
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2011 #2 Skrevet 11. februar 2011 Hvis du betaler inn til lånekassen hver måned i steden for hver tredje måned regnes dette som ekstra innbetalinger, og regningen vil forfalle som normalt. Du bør heller overføre penger hver måned til en av dine egne kontoer som det trekkes fra hver tredje måned. Da får du rentene av pengene, og har kontroll på når det trekkes.
Foods of Norway Skrevet 11. februar 2011 Forfatter #3 Skrevet 11. februar 2011 Ååååå.... Er det sånn det fungerar? Kopiert frå lanekassen.no: Månedlig nedbetaling Forfallene er hvert kvartal, men du kan gjerne betale hver måned. Beløpet du skal betale hver måned finner du ved å dele terminbeløpet i tre. Du kan da for eksempel betale mai-terminen med en tredjedel i mars, en tredjedel i april og en tredjedel i mai. Husk da å betale inn mai-delen av beløpet innen betalingsfristen 15. mai. Eg trudde derfor at eg skulle betale inn til det kontonummeret eg har fått oppgitt, og at det var det samme om det var tre små beløp eller eit stort...
Skravla Skrevet 11. februar 2011 #4 Skrevet 11. februar 2011 Jeg innbetaler litt 2 måneder og får da restbeløpet trekt i siste måneden. Ikke noe problem der.
Ueland Skrevet 11. februar 2011 #5 Skrevet 11. februar 2011 Rar påstand av anonym her. Jo kjappere du betaler jo mindre rente betaler du i Studielånet. Jeg betaler hver måned, og litt ekstra hver gang. Du kan betale så mye du vil og så ofte du vil uten problem, det medfører bare at du får mindre lån og dermed rente å betale
Foods of Norway Skrevet 11. februar 2011 Forfatter #6 Skrevet 11. februar 2011 Men poenget er at eg ville egentlig ikkje betale noko særlig ekstra. Eg ville berre dele terminbeløpet på tre. Men så vart eg trekt heile beløpet i tillegg til det eg hadde betalt inn. Eg trudde ikkje at eg vart trekt fullt terminbeløp når eg allereide hadde betalt 6500 kr.
Gjest Mynona83 Skrevet 11. februar 2011 #7 Skrevet 11. februar 2011 Har du brukt KID når du har betalt, eller bare kundnr?? Feilen kan ligge der, for alt som betales med KID behandles maskinelt og automatisk - da blir nok listene/registerne oppdatert hver dag, men hvis du betaler uten er det en person som må føre denne betalingen på din lånekonto, og det kan det hende de ikke gjør mer enn 1 gang i mnd f.eks, eller det kan hende de har punsjet feil kundenr, så din innbetaling har kommet på en annen kunde sin.. f.eks. Ring de og hør om de har registrert dine innbetalinger.
Skravla Skrevet 11. februar 2011 #8 Skrevet 11. februar 2011 Frk Fox, førte du på kidnr også på ekstrabetalingene? Ellers kan det fort ta litt tid før det registreres. Kanskje ikke 3 måneder men man vet aldri.
juliane Skrevet 11. februar 2011 #9 Skrevet 11. februar 2011 Jeg skjønner ikke helt hvordan du har blitt trekt 7400 kr nå, lånekassa har jo ikke tilgang på din konto? Det må jo i så fall være du som har satt feil i faste trekk eller noe? Eller har du kanskje e-faktura? :klø: Jeg betaler også for første gang denne mnd, og ifølge samboeren min er det slik at man kan betale i mange omganger med samme KID-nummer, så lenge hele terminbeløpet er betalt i tide. Jeg har bare satt opp en fast betaling på 2000 kr i mnd, og det er den måten han har gjort det på de tre siste årene i alle fall.
Foods of Norway Skrevet 11. februar 2011 Forfatter #10 Skrevet 11. februar 2011 Ehhm, har e-faktura ja....
Lista Skrevet 11. februar 2011 #11 Skrevet 11. februar 2011 e-faktura blir jo ikke trukket av seg selv Du må selv gå inn og velge "betal" for at den skal betales! Er det avtalegiro du har?
SmallTalk Skrevet 11. februar 2011 #12 Skrevet 11. februar 2011 Meg bekjent så har ikke lånekassen avtalegiro.
Lista Skrevet 11. februar 2011 #13 Skrevet 11. februar 2011 Meg bekjent så har ikke lånekassen avtalegiro. Det er mulig Jeg mottar bare penger fra lånekassa enda, så har ikke peiling på tilbakebetalinga.
Envy Skrevet 11. februar 2011 #14 Skrevet 11. februar 2011 Det stemmer at lånekassen ikke har avtalegiro. TS, du må på en eller annen måte ha klart å godkjenne den e-fakturaen, og i tillegg satt datoen til i dag, min faktura hadde forfall den 15.02, og hadde jeg bare trykket på "betal" så ville pengene forsvunnet ut av min konto på tirsdag, og dine penger er forsvunnet ut av konto i dag, så må du jo har gjort om på datoen og all ting?
Glitnir Skrevet 11. februar 2011 #15 Skrevet 11. februar 2011 Jeg heller skjønner ikke helt dette. Som andre skriver har jo ikke Lånekassa tilgang til kontoen din. Så da må du selv ha trykt ok på det totale beløpet på e-fakturaen?
Gjest Anjelika Skrevet 11. februar 2011 #16 Skrevet 11. februar 2011 Som de andre sier, Lånekassen kan ikke gå inn og trekke fra kontoen din uten videre, betaler du ikke så sender de purring. Du har nok godkjent e-fakturaen på hele beløpet og dermed ble den også betalt. Selv gjør jeg samme som deg, deler opp beløpet selv og betaler hver måned. Men da må du passe på å ikke betale en e-faktura med fullt beløp i tillegg hvert kvartal Det er bare tull at det er bedre å samle opp på konto til kvartalsvise betalinger, renta på lånet er høyere enn det du tjener på å spare.
litle_my Skrevet 13. februar 2011 #17 Skrevet 13. februar 2011 Ehhm, har e-faktura ja.... Ok, da gjør du som følger neste gang: Først; bruk KID-nr på de månedlige utbetalingene. Neste gang du får e-faktura, må du åpne e-fakturaen og lese. Der står det noe sånt som "dersom du bare ønsker å betale vanlig terminbeløp ved forfall, er det resterende beløpet kr XXXX,-" Så må du selv endre summen du skal betale til det beløpet (XXXX,-), ellers blir vanlig terminbeløp trukket. Nå kan du forresten glede deg over at du ligger litt på forskudd, og blir ferdig med betalingen litt tidligere enn du ellers ville blitt pga at du rotet med dette denne gangen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå