Tiffani Skrevet 11. februar 2011 #1 Skrevet 11. februar 2011 Fikk igår den andre forferdelige strømregninga siden nyttår. Har hatt månedlige regninger i hele fjor, og betalte ca. 2000,- kroner i måneden. Vi bor i et helt vanlig 4 roms rekkehus... Ikke har vi det spesielt varmt heller og fyrer også med ved. I januar fikk jeg baksmell på strømmen på 5000,- kroner!! Så igår kom regninga for februar... 3700,- FOR EN MÅNED!!! Og jeg driver fortsatt og betaler ned baksmellen!! Dette er jo det glade vanvidd!! Sånn har det ALDRI vært før!! Så har vi begynt å gå igjennom hva i alle dager som bruker så mye strøm her i huset. Og vi har en mistanke til fryseren. Iløpet av fjoråret har den blitt så full av is, at vakumet i lokket er borte. Det vil si at lokket bare ligger nedpå, uten vakum. Kan det være at fryseren bare har gått og gått døgnet rundt fordi lokket ikke har vært 100% tett?? Kan det være synderen? Nå har vi skrapt vekk såpass med is, at det igjen er vakum i lokket. Men kanskje ikke det er nok? Kanskje vi burde ise av hele fryseren?? Håper noen vet slikt her!!
Sola^ Skrevet 11. februar 2011 #2 Skrevet 11. februar 2011 Det skader vel ikkje å avise uansett? Kjekt å bli kvitt litt rim i fryseren. Klarer vel ikkje heilt å sjå at ein fryser skal legge til 1700kr på ein straumrekning?
Gjest Normalfordeling Skrevet 11. februar 2011 #3 Skrevet 11. februar 2011 Det du gjør er å se på forbruk og ikke totalkostnaden. Strømmen er blitt dyrere. Det er forbruket ditt som kan fortelle deg noe. Sjekk ut forbruk fra måned til måned og ta med hvor kaldt det var. Ser ut til at du betaler a-konto siden du har fått en avregning. Da er det bare et stipulert forbruk og pris. Hva med å begynne å lese av strømmen oftere? Tviler på at den fryseren trekker så veldig mye strøm at det gir de store utslagene. Sjekk denne artikkelen.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2011 #4 Skrevet 11. februar 2011 Det du gjør er å se på forbruk og ikke totalkostnaden. Strømmen er blitt dyrere. Det er forbruket ditt som kan fortelle deg noe. Sjekk ut forbruk fra måned til måned og ta med hvor kaldt det var. Ser ut til at du betaler a-konto siden du har fått en avregning. Da er det bare et stipulert forbruk og pris. Hva med å begynne å lese av strømmen oftere? Tviler på at den fryseren trekker så veldig mye strøm at det gir de store utslagene. Sjekk denne artikkelen. I artikkelen du refererer til står jo kjøleskap/fryser på topp som den verste strømslukeren (utenom oppvarming og varmvann). Så hvordan kan du tvile på at den gir det store utslaget? Særlig når lokket ikke er tett; da står termostaten og jobber på "turbo" og da bruker den jo enda mer strøm.
Østlandet Skrevet 11. februar 2011 #5 Skrevet 11. februar 2011 (endret) Fikk igår den andre forferdelige strømregninga siden nyttår. Har hatt månedlige regninger i hele fjor, og betalte ca. 2000,- kroner i måneden. Vi bor i et helt vanlig 4 roms rekkehus... Ikke har vi det spesielt varmt heller og fyrer også med ved. I januar fikk jeg baksmell på strømmen på 5000,- kroner!! Så igår kom regninga for februar... 3700,- FOR EN MÅNED!!! Og jeg driver fortsatt og betaler ned baksmellen!! Dette er jo det glade vanvidd!! Sånn har det ALDRI vært før!! Så har vi begynt å gå igjennom hva i alle dager som bruker så mye strøm her i huset. Og vi har en mistanke til fryseren. Iløpet av fjoråret har den blitt så full av is, at vakumet i lokket er borte. Det vil si at lokket bare ligger nedpå, uten vakum. Kan det være at fryseren bare har gått og gått døgnet rundt fordi lokket ikke har vært 100% tett?? Kan det være synderen? Nå har vi skrapt vekk såpass med is, at det igjen er vakum i lokket. Men kanskje ikke det er nok? Kanskje vi burde ise av hele fryseren?? Håper noen vet slikt her!! Hvordan kan du ha fått regning for Februar, da den ikke er halveis enda? Derav forstår jeg at du har et dårlig strømabonnement (akonto?) Jeg tror heller ikke fryseren er ene og alene synderen her. Selv omden muligens har noe å si. Men.... Som jeg har sagt mange ganger før i innlegg om dette her. Det er mye mer interessant hvor stort forbruket er. Altså antall KWH. At kraftprisen har vært høy (dobbelt så stor) som før jul for et år siden, betyr ikke at totalprisen er dobbel. Da mye av den er nettleie. Det er mulig dere har et forferdelig dårlig strømabonnement. Men det er umulig å si noe om det før jeg vet KWH forbruket og detaljer fra strømregningen. Men avslutningsvis vil jeg si. Spotpris! Spotpris! Spotpris" Med vanlig påslag. Og hvis noen prøver å selge deg spotpris, hvor de GARANTERER det ene og andre, så skygg unna. Endret 11. februar 2011 av Østlandet
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2011 #6 Skrevet 11. februar 2011 Har du varmekabler på badet? Jeg har aldri på varmekablene, mens min nabo har den på hele tiden. Han får veldig mye høyere strømregning enn meg. Jeg synes ikke varme i gulvet er verdt tusenvis av kroner, i hvert fall.
Marc Spector Skrevet 11. februar 2011 #7 Skrevet 11. februar 2011 Hvis du har dusjkabinett eller dusjer i badekar ville jeg investert i denne. Jeg har tenkt på den selv i lang tid, men først må jeg få satt inn dusjkabinett, og da ble det straks litt for mye styr.. Med denne resirkulerer man mye av varmen som ellers går rett i avløpet, og på denne måten bruker man mye mindre varmtvann uten at man ofrer noe egentlig.
Sola^ Skrevet 11. februar 2011 #8 Skrevet 11. februar 2011 Har du varmekabler på badet? Jeg har aldri på varmekablene, mens min nabo har den på hele tiden. Han får veldig mye høyere strømregning enn meg. Jeg synes ikke varme i gulvet er verdt tusenvis av kroner, i hvert fall. Eg synes litt ekstra varme på bad er verdt ein del. Er mindre hyggeleg å gjere sitt fornødne i eit kaldt avtrede. Å dusje i eit kaldt rom er lite koselig. Sørger ein for å halde døra til badet åpent til resten av huset så vil det i det minste ikkje vere gørrkaldt. Men så spørs det om ein har lyst å ha badedøra åpen heile døgnet da.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2011 #9 Skrevet 12. februar 2011 Det er fullt mulig at fryseren er noe av syndebukken. La oss si at fryseren har en effekt på 1kW, og at 1kWh koster 1,50 (moe den har gjort til tider i vinter). Da vil drift av fryseren altså koster 36 kroner i døgnet eller 1080 kroner i måneden (30 dager). I tillegg til fyring, varmtvann, etc. blir det fort kostbart. Er du sikker på du har en gunnstig strømavtale? I tillegg ville jeg sett på om dete r mulgi å kutte strømforbruket på enkelte punkter.
Gjest Blondie65 Skrevet 13. februar 2011 #10 Skrevet 13. februar 2011 Min strømleverandør gir statistikk over 3 siste års strømforbruk ved pålogging til "min side". Her kan du se utviklingen. Så det første jeg ville gjort - som allerede er nevnt her - var å se om forbruket har økt. Og JA jeg ville aviset fryseren helt. Hvor ofte har du avlesning?
Tiffani Skrevet 13. februar 2011 Forfatter #11 Skrevet 13. februar 2011 Ja forbruket har økt på mystisk vis... Det er derfor jeg har tenkt at det kan være fryseren. Den ble avist igår. Frysematen ble satt ut på verandaen, der det uansett er frysebokstemperatur nå. Har også kuttet ned på den elektriske oppvarmingen av huset, og tyr i større grad til ved. Imorges var det 11 grader i huset da vi sto opp. Huttetu!! Håper denne sprengkulda som har kommet for ente gang denne vinteren snart gir seg!! Til orientering brukte vi 25 000 kilowatt i fjor... Det er visst veldig mye hører jeg. Og jeg skjønner ikke hvorfor... Det må være fryseren! Har tenkt å ringe strømleverandøren til uka, for å diskutere om abbonementet mitt er dyrt og håpløst!
Gjest Blondie65 Skrevet 13. februar 2011 #12 Skrevet 13. februar 2011 Norges Energi! Spesielt hvis du er LO-medlem. Du bør i alle fall ikke være strømkunde hos nettleverandøren. Shop strøm akkurat som du gjør med forsikring og bank - dvs. bytt når du får andre og bedre tilbud hos en ny leverandør. Andre tips som jeg har benyttet (inntil midten av fjoråret bodde jeg i et hauggammelt trekkfullt hus og måtte ta grep): - Kjøp tidsbrytere (f.eks. på Clas Ohlson og bruk dette til nattsenking av temperaturen. Det jeg gjorde var at jeg lot den slå på ovnene 15 minutter hver time hele natten igjennom. Dermed ble det en passe temperatur uten at det stod og brant ovner hele døgnet. - Senk temperaturen på varmekablene på badet. Jeg er motstander av iskalde bad, men det finnes da virkelig en mellomting mellom drivhus og fryser. - Sjekk fryseren ofte. Dersom den blir opprimet igjen fort ville jeg ha kassert den. - Trekk for gardinene om natten. Det er alltid et visst kuldetilsag på vindusflater, sørg for at dette blir dempet ved å ha gardinene for. - Bruk alternativ oppvarming i de største rommene: vedovn, gassovn etc. - Energiselskapet har garantert noen enøk-eksperter som kan hjelpe dere med enkle tiltak, snakk med dem. - Varmtvannstanken skal stå på rundt 65-70 grader. Ikke senk den under dette (pga fare for dannelse av legionalla bakterie), men det er ingen grunn til at den skal putre på 100 grader. - Vask kun fulle maskiner med klær og oppvask. Heng opp alt som kan henges opp og bruk kun tørketrommelen til det som er mest plagsomt å henge opp (håndklær, undertøy, dongeribukser).
Lista Skrevet 13. februar 2011 #13 Skrevet 13. februar 2011 - Vask kun fulle maskiner med klær og oppvask. Heng opp alt som kan henges opp og bruk kun tørketrommelen til det som er mest plagsomt å henge opp (håndklær, undertøy, dongeribukser). Jeans skal IKKE i tørketrommelen Ødelegger de på sikt
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #14 Skrevet 13. februar 2011 Et tips her og, Ikke la elektriske gjenstander og duppeditter stå med kontakten i når de ikke er i bruk. "Stand-by" trekker også strøm. Ladere bør definitivt ikke være tilkoblet strøm utenom bruk.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #15 Skrevet 13. februar 2011 Jeans skal IKKE i tørketrommelen Ødelegger de på sikt Pussig, mine har klart seg like lenge og bra som de jeg hadde før jeg fikk trommel. Har vel hatt EKSTREMT FLAKS da... eh.
Gjest Blondie65 Skrevet 13. februar 2011 #16 Skrevet 13. februar 2011 Pussig, mine har klart seg like lenge og bra som de jeg hadde før jeg fikk trommel. Har vel hatt EKSTREMT FLAKS da... eh. Mine også. Men glidelåsen skal være igjen. Her har jeg svært dårlige tørkemuligheter så alt som KAN gå i tørketrommel går dit - unntatt bluser og lignende som jeg henger opp kliss våte så jeg slipper stryke dem.
Marc Spector Skrevet 14. februar 2011 #17 Skrevet 14. februar 2011 Hvis du har mistanke om at noe er "alvorlig galt" kan du kjøpe en energimåler på f.eks Clas Ohlson som måler hvor mye strøm fryseren din trekker og hvor mye det koster. http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=156770915 eller denne som kan tilkobles flere målere for full oversikt: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=156771000 (En sånn strømmåler er uansett kjekk for å få oversikt over hva man bruker mest strøm på og hvor besparingspotensialet er størst.) I tillegg kan du kontakte netteier (det lokale kraftselskapet som eier strømnettet) og be de sjekke strømmåleren din (i sikringsskapet). Hvis du har en gammel strømmåler kan det hende den plutselig har begynt å måle feil, og det kan bli veldig kostbart. Finner de feil på den tror jeg også man kan få tilbakebetalt det man trolig har betalt for mye(?).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå