Tabris Skrevet 12. februar 2011 #21 Skrevet 12. februar 2011 TS: Jeg er enig i at dette gjør du som du selv vil. Det er jo din katt, og det er ikke ulovlig å få kattunger. Samtidig er jeg også enig med de andre som sier at dette er svært egoistisk og korttenkt, med tanke på den overflod av kattunger som allerede er. Så for å svare deg på spørsmålet - når er det best å få kattunger på din hunnkatt? Svaret mitt er: Aldri. 2
Gjest Lille-pus Skrevet 12. februar 2011 #22 Skrevet 12. februar 2011 Flott svar Aurora, jeg signerer helhjertet! Pluss til deg De harde fakta om de verdivalg som uhyggelig mange i vårt eget land tar for de kjæledyrene de har påtatt seg ansvar for, er hyggelig tungt fordøyelig for mange av oss. Derfor må man nesten regne med å få anbefalt å vurdere å hjelpe dem som alt ER født med å finne et hjem. Aurora er en av dem som har førstehånds kjenneskap til hvordan dette arter seg, - i praksis, bak de fine ordene og bak den anonymitet og behagelighet som et nick og en pc gir. Takk til Aurora for å gi deg saklig informasjon. Hun er en av dem som tok hånd om min funksjonshemmede hjertevenn da han hadde "gått ombord i båten til Karon og var i ferd med å legge fra kai på vei over elven" etter massiv mishandling. Hun er en av dem som tok imot ham med varlige hender, en av dem og kjørte ham til vetrinæren, en av dem som pleiet ham tilbake til livet slik at han da vi møttes kunne si "Ja, deg vil jeg gjerne bo sammen med. Vil du la meg få lov til å leve en gang til ?" Takk til Aurora 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 12. februar 2011 #23 Skrevet 12. februar 2011 Takk for gode innlegg fra deg Aurora. Det er viktig at du, med din erfaring, deler med alle rundt deg. Er alt for mye uvitenhet der ute desverre.
Porphyra Skrevet 12. februar 2011 Forfatter #24 Skrevet 12. februar 2011 Greit. Jeg hører at jeg blir stemplet uansett hva jeg prøver å si, så da takker jeg for meg og gidder ikke bry meg mer.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2011 #25 Skrevet 12. februar 2011 Greit. Jeg hører at jeg blir stemplet uansett hva jeg prøver å si, så da takker jeg for meg og gidder ikke bry meg mer. Det tror jeg folk har lagt merke til. Er slik med egoister som tenker bare på sine egene ønsker.
Gjest BabyBlue Skrevet 12. februar 2011 #26 Skrevet 12. februar 2011 Beklager om jeg fornærmer deg TS, men å sette kull på katta bare fordi du vil ha en pus til er ren egoisme. Om det er penger som er problemet kan du kontakte dyrebeskyttelsen. Da får du deg en katt som er kastrert fra før av for en billig penge, pluss at du gir en pus et godt hjem. Å sette til livs 3 ++ katter bare fordi du vil ha en pus til er unødvendig, retten og sletten. Se på finn.no, da ser du hva denne "sette ett kull på katta" mentaliteten har fått til...
LilleMink Skrevet 12. februar 2011 #27 Skrevet 12. februar 2011 TS; kan du være så snill å tenke på at selv om DU ikke vil avlive kattungene som din katt eventuelt får, så vil ANDRE avlive sine kattunger (eventuelt dumpe de i en grøft) fordi de ikke får gitt de bort fordi du allerede har gitt bort kattunger til potenseille eiere. Hvis du vil ha en ny katt i familien, så tror jeg ikke katten din vil ha noe stort problem med å akseptere en kattunge selv om det ikke er dens egen unge. Har nettopp fått en kattunge som selskap til min 5 år gamle katt, og de storkoser seg sammen:) Det er så mange katter som trenger et hjem, så vær så snill og ikke bidra til at disse ikke får en sjanse... 1
Aurora M. Skrevet 13. februar 2011 #28 Skrevet 13. februar 2011 (endret) De harde fakta om de verdivalg som uhyggelig mange i vårt eget land tar for de kjæledyrene de har påtatt seg ansvar for, er hyggelig tungt fordøyelig for mange av oss. Derfor må man nesten regne med å få anbefalt å vurdere å hjelpe dem som alt ER født med å finne et hjem. Aurora er en av dem som har førstehånds kjenneskap til hvordan dette arter seg, - i praksis, bak de fine ordene og bak den anonymitet og behagelighet som et nick og en pc gir. Takk til Aurora for å gi deg saklig informasjon. Hun er en av dem som tok hånd om min funksjonshemmede hjertevenn da han hadde "gått ombord i båten til Karon og var i ferd med å legge fra kai på vei over elven" etter massiv mishandling. Hun er en av dem som tok imot ham med varlige hender, en av dem og kjørte ham til vetrinæren, en av dem som pleiet ham tilbake til livet slik at han da vi møttes kunne si "Ja, deg vil jeg gjerne bo sammen med. Vil du la meg få lov til å leve en gang til ?" Takk til Aurora Tusen hjertelig takk Lille-pus. Og så godt at du ga han et JA! Takk for gode innlegg fra deg Aurora. Det er viktig at du, med din erfaring, deler med alle rundt deg. Er alt for mye uvitenhet der ute desverre. Tusen takk til deg og. Det er viktig at alle med erfaring deler den med andre, og at vi lytter til hverandre. Endret 13. februar 2011 av Aurora M.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2011 #29 Skrevet 15. februar 2011 Hvis vi lar katten vår få kattunger, så sørger vi først for at vi får gitt dem bort eller klarer å beholde dem selv. Jeg har ikke tenkt til å avlive noen eller kaste dem i en grøftekant slik mange gjør. finn.no er smekkfullt av kattunger som er blitt avlet frem av mennesker som deler din tankegang. HVIS du hadde klart å gi bort alle ville dette bety at det blir vanskeligere for dyrevernsorganisasjoner å finne nye hjem til sine hjemløse katter. Du kan heller ikke være sikker på at kattungene du gir bort får et bra liv. Altfor mange katteeiere kvitter seg med dya sine på grusomme måter når de er lei av dem. Risikoen for at barna til pusen din går en trist skjebne i møte er absolutt til stede. Gå heller til DB om du ønsker en venn til pusen din. Spør om du kan få pusen på prøve, så du finner ut om de går godt sammen. Selv om hun ikke går godt sammen med nabokatten kan det godt være hun kan gå godt sammen med en annen katt. Mine foreldres katt går ikke godt sammen med alle katter hun møter. Hun HATER katten til tanta mi, men hun leker fint sammen med katten min selv om hun var litt skeptisk i begynnelsen. Nå er de bestevenner.
Perelandra Skrevet 17. februar 2011 #30 Skrevet 17. februar 2011 Som nevnt er skipskatt ingen rase, men en betegnelse for katter med ekstra tær på potene. Jeg anbefaler deg å lese mer om dette før du velger å avle unger på katten din: http://no.wikipedia.org/wiki/Skipskatt http://en.wikipedia.org/wiki/Polydactyl_cat
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #31 Skrevet 17. februar 2011 Blir ikke billig å kastrere hele kullet du får TS som du skal avle på! Herregud for et menneske! Tenk litt! Ikke på deg selv, men på stakkars dyra.
Djungelvrål Skrevet 18. februar 2011 #32 Skrevet 18. februar 2011 Hvor har dere det fra at katter ikke bør få unger før de er 1-2 år.. De får når de er ferdig utviklet, hadde de ikke vært det hadde de ikke kunnet få kattunger ... Det mentale vekkes til live når de får kattunger, tror ikke en ung kattemor driter i kattungene bare fordi hun er ung. De har instinkter for slikt, i motsetning til noen mennesker. Katta mi ble gravid før jeg rakk å sette henne på p-piller. Hu var bare ca 10 mnd da hu fikk 4 små og greide seg utmerket. Kastrerte henne ca 3 mnd etterpå da alle kattungene var solgt.
Jägermeister Skrevet 18. februar 2011 #33 Skrevet 18. februar 2011 Nå tar vi for oss følgende scenario. Katten din er blitt lykkelig drektig, og alt er bare fryd og idyll. Kullet blir født og det ble 5 små nusselige, herlige, verdens søteste knøtt. 3 hannkatter og 2 jenter. Du synes det er de søteste kattene i verden og de vokser etterhvert lykkelig opp hos deg. Med mindre du bor i hus kan vi si at det begynner å bli litt mye med 6 innekatter, og kattungene er små og viltre, klatrer på møbler, kommer i skade for å knuse ting, og burde da helst ikke bli satt igjen alene hjemme når dere er på jobb eller skole. Du burde heller ikke komme på ideen å sette alle sammen i et lite bur de timene du er borte, eller hva du hadde tenkt da. Så viser det seg at det ikke er noe lett å få kattene gitt vekk, de må nok bo hos deg litt til. Men det er jo greit, for du lovet å beholde dem og aldri avlive dem om du ikke fikk gitt de bort, sant? Så begynner de å bli så voksne at moren avviser dem, hannkattene gjør tilnærmelser til jentene og det er klart at alle burde bli kastrert. Prisen ligger på 600-1200 kr alt ettersom hvilken klinikk du har i nærheten, mulig du er heldig og får grupperabatt. Likevel vil dette komme opp i noen tusen kroner. Har du råd til det? Kattene kan selvsagt ikke være overlatt til seg selv når de holder på å våkne fra narkosen, de må overvåkes og få ligge rolig og i fred de første dagene etter inngrepet. Etterhvert igjen vil kattene bli eldre, større, og de vil trenge mye mer plass enn du kan gi dem. Det oppstår gnissinger og kattene begynner å komme dårlig overens med hverandre. Hva gjør du da TS, når du har 6 voksne katter i hjemmet ditt, og det ikke er plass til deg selv omtrent? Jada, du vil kanskje si at hele poenget mitt er overdrevet og satt på spissen, men det kan fort ende slik. At du forlater denne tråden fordi du ikke gidder å høre mer på hva folk forteller deg, sier meg at vi har truffet et ømt punkt hos deg og du vet vi har rett. 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2011 #34 Skrevet 18. februar 2011 Ts, det er en egoistisk handling av deg å sette kattunger på katten. Ikke gjør det. 1
Leo Skrevet 18. februar 2011 #35 Skrevet 18. februar 2011 Katta mi ble gravid før jeg rakk å sette henne på p-piller. Hu var bare ca 10 mnd da hu fikk 4 små og greide seg utmerket. Kastrerte henne ca 3 mnd etterpå da alle kattungene var solgt. Katter blir ikke gravide. De blir drektige. Og din ble det sannsynligvis da på sin første løpetid noe i underkant av 8 mnd. gammel. Du lot altså en kattunge få kattunger, men det betyr vel ikke at det er noe eksempel til etterfølgelse? 3
Djungelvrål Skrevet 18. februar 2011 #36 Skrevet 18. februar 2011 Poenget er at de greier seg bra selv om de er unge, ellers hadde ikke naturen latt dem bli drektige så tidlig. Naturen ordner opp selv. Hu var ikke en kattunge, 10 mnd gamle katter er langt fra kattunger. De er unge voksne.
Green Lady Skrevet 18. februar 2011 #37 Skrevet 18. februar 2011 Hvor har dere det fra at katter ikke bør få unger før de er 1-2 år.. De får når de er ferdig utviklet, hadde de ikke vært det hadde de ikke kunnet få kattunger ... Det mentale vekkes til live når de får kattunger, tror ikke en ung kattemor driter i kattungene bare fordi hun er ung. De har instinkter for slikt, i motsetning til noen mennesker. Katta mi ble gravid før jeg rakk å sette henne på p-piller. Hu var bare ca 10 mnd da hu fikk 4 små og greide seg utmerket. Kastrerte henne ca 3 mnd etterpå da alle kattungene var solgt. Så du mener altså at en jente på 12-13-14 år er klar til å få barn siden hun har fått mensen? De er jo ferdig utviklet, iom de har fått mensen. Det er akkurat det samme som at en ung katt får unger. Jeg slipper ikke mine katter ut før de er kastrert og chippet. For da er jeg sikker på at det ikke blir masse kattunger, og jeg slipper å ende opp som en gammel, ensom og gal kattekvinne, fordi jeg ikke ville gi fra meg noen av kattungene (klart man blir glad i disse nurkene) 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2011 #38 Skrevet 18. februar 2011 Hva gjør du da TS, når du har 6 voksne katter i hjemmet ditt, og det ikke er plass til deg selv omtrent? Da ender det gjerne sånn: Lever med 70 katter
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2011 #39 Skrevet 18. februar 2011 Poenget er at de greier seg bra selv om de er unge, ellers hadde ikke naturen latt dem bli drektige så tidlig. Naturen ordner opp selv. Hu var ikke en kattunge, 10 mnd gamle katter er langt fra kattunger. De er unge voksne. Det er ikke naturen som lar dem få løpetid så tidlig. Ville katter får ikke første løpetid før de er året og store nok til å føde, men alle domestiserte dyr, inklusive mennesker selv har endt opp med å få første løpetid før man faktisk er fysisk og psykisk skikket til å få barn. Så dette skyldes menneskelig inngripen i naturen, og det er ingen grunn til å romantisere dette. At det gikk bra med din katt er jo fint, men det er anekdotisk, på linje med at oldefar røykte 40 om dagen i 60 år og aldri ble syk. Det hender jo også at 14-åringer blir gode mødre med vellykkede barn, men stort sett ender slike svangerskap med at barnevernet må gripe inn, og vi kan vel alle være enige om at 14 år er for ungt til å bli mor, selv om jenta har hatt eggløsning siden hun var 11? 10 måneder er heller ikke fryktelig langt under de 12 månedene katten bør være, så det er ett dårlig eksempel. Hvis katter blir drektige for tidlig øker det risikoen for komplikasjoner under fødselen, dødfødte unger og det er heller ikke alle som tar seg godt nok av ungene, siden morsinstinktene ikke slår like godt inn. Det er mange eksempler på at folk har endt opp med å sitte å mate kattunger med pipette døgnet rundt, fordi kattemoren avviser ungene. Det hender også at unge kattemødre skader ungene sine i brutal lek, fordi de anser dem som en slags leke eller ett bytte. Bare for å gi noen eksempler på hva som kan skje. 5
la Flaca Skrevet 18. februar 2011 #40 Skrevet 18. februar 2011 Greit. Jeg hører at jeg blir stemplet uansett hva jeg prøver å si, så da takker jeg for meg og gidder ikke bry meg mer. Synd når folk går til direkte hets bare fordi de er uenig i andres tanker og spørsmål. Det må da gå an å oppføre seg orntlig! Og ikke minst se an folk. Det er tydelig at du ikke har all verdens kunnskap om katt, Porphyra, og må ha tid til å fordøye at det ikke er rasekatt du har, deretter ønsket om kattunger. Skjønner godt det går en faen i deg når folk er så krasse i uttalelsene sine. Noen ganger må man se an hvem man snakker til, og moderere seg deretter. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå