Gå til innhold

Kattunger - Når?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kjæresten og jeg har en nydelig skipskatt. Jente. Hun er innekatt pga boforhold altfor nærme veien samt en terrorist av en nabokatt. Men vi har kjøpt sele, så prøver å få henne ut hver dag, slik at hun får litt frisk luft og får oppleve noe nytt.

Vi vil sterilisere henne. Men jeg har alltid hørt at det beste for kattene er at de får ett kull før de blir sterilisert, noe jeg da har lyst til at pusen vår skal. Og dermed kommer det et par spørsmål;

1. Hvor gamle må de være før de får kattunger? Vi fikk jenta vår den 23. oktober, og da ble hun 3 måneder i november. Hun er altså akkurat ett halvt år nå i februar.

2. Hvordan anbefaler dere jeg gjør det da hun er innekatt? Hadde hun vært ute, hadde det ikke vært noe problem. Da hadde hun sikkert klart å bli gravid selv. Men siden hun er innekatt, må vi da få hit en hannkatt? Hvor lenge skal vi ha han her? Hvordan vet vi at jenta vår er gravid? PLuss at jeg er livredd for at hun ikke skal våge å være i nærheten av en annen katt (en gang vi var ute, tok nabokatten og angrep både henne og meg, men nabokatten er hunkatt, så det kan vel være noe med det?) og dermed at vi ikke skal få henne gravid.

3. Når er "løpetiden" til katter? Jeg tenker at det hadde vært best å prøve under løpetid, slik at det faller mer naturlig for henne.

Og noe annet, hvordan vet vi om hun er renraset skipskatt? Noen sa at hvis vi parrer henne med en annen skipskatt, hvis de er renraset, så kan vi selge dem istedenfor å gi dem bort. Ikke det at penger er viktigst, men jeg bare lurer på om det er noen måte å fortelle om de er renrasede eller ikke?

Håper på tilbakemeldinger fra dere som kanskje har litt mer peil på dette :)

Skrevet (endret)

At katter bør ha et kull før de blir kastrert/sterilisert er (desverre) en myte og BARE TULL! Skipskatt er ingen rase og vanlige huskatter finnes det allerede mer enn nok av, så i stedet for å bekymre dere om parring etc. bør dere bare sørge for å få henne kastrert/sterilisert så snart som mulig. (Og jeg skriver kastrert/sterilisert fordi kastrering er den helt korrekte betegnelsen på hva som gjøres også med hunnkatter, men mange, også veterinærer, kaller det fremdeles sterilisering. Uansett innebærer det et operativt inngrep hvor livmor og eggstokker fjernes helt).

Endret av Leo
  • Liker 13
Skrevet

slenger meg på det leo sier. kastrer/steriliser henne så fort dere kan! :klemmer:

• Liker 4
Skrevet (endret)

Vi vil sterilisere henne. Men jeg har alltid hørt at det beste for kattene er at de får ett kull før de blir sterilisert, noe jeg da har lyst til at pusen vår skal.

Katter burde vel heller ikke få et kull før de blir sterlisert. Ma kan jo ikke savne noe man ikke har hatt.

Og dermed kommer det et par spørsmål;

1. Hvor gamle må de være før de får kattunger? Vi fikk jenta vår den 23. oktober, og da ble hun 3 måneder i november. Hun er altså akkurat ett halvt år nå i februar.

Usikker å dette, men rundt årsalderen ville vel vært passe.

2. Hvordan anbefaler dere jeg gjør det da hun er innekatt? Hadde hun vært ute, hadde det ikke vært noe problem. Da hadde hun sikkert klart å bli gravid selv. Men siden hun er innekatt, må vi da få hit en hannkatt? Hvor lenge skal vi ha han her? Hvordan vet vi at jenta vår er gravid? PLuss at jeg er livredd for at hun ikke skal våge å være i nærheten av en annen katt (en gang vi var ute, tok nabokatten og angrep både henne og meg, men nabokatten er hunkatt, så det kan vel være noe med det?) og dermed at vi ikke skal få henne gravid.

Dere vil neppe finne noen som vil låne dere hannkatten deres for å få kattunger. Rasehannkatter er dyre å bruke i avel nettopp fordi rasekatter kan man ta betalt for kattungene, skipskatter er katter som gjerne bare blir gitt bort, og derfor taper man på det. Kattunger og kattemor skal ha kattunge mat under graviditeten og mens de er små, de skal ha vaksiner.

3. Når er "løpetiden" til katter? Jeg tenker at det hadde vært best å prøve under løpetid, slik at det faller mer naturlig for henne.

Og noe annet, hvordan vet vi om hun er renraset skipskatt? Noen sa at hvis vi parrer henne med en annen skipskatt, hvis de er renraset, så kan vi selge dem istedenfor å gi dem bort. Ikke det at penger er viktigst, men jeg bare lurer på om det er noen måte å fortelle om de er renrasede eller ikke?

Ingen skipskatter er renrasete. Polydaktyli (flere tær) er en arvelig defekt og kan dukke opp hos huskatter hvis genet er der. Altså man trenger bare de som har genet for å få like kattunger. Kattene kan ikke brukes i f.eks utstilling e.l. pga defekten. Den er faktisk forbudt på utstillinger og vil aldri kunne stilles ut, kun en rase har mulighet til å ha denne defekten, og det er kun i en organisasjon i USA.

Håper på tilbakemeldinger fra dere som kanskje har litt mer peil på dette :)

I bunn og grunn ville jeg ikke avlet på katten. Du vil få kattunger du må gi bort og det er allerede nok av slike katter overalt. At den har en genetisk defekt gjør den ikke noe bedre enn andre katter, faktisk gjør den den dårligere pga helseproblemer som kan komme på grunn av fem tær foran (ingrodde klør o.l.).

Endret av Gjest
Skrevet (endret)

Porphyra: Er det sånn at du har lyst til å ha en kattevenn til pusi? Det er jo i såfall bare positivt. Men å ha kull på henne bare pga. det er totalt unødvendig.

Jeg ville heller kikket etter en kattunge som allerede trenger et hjem. Gjør det i såfall så fort som mulig, da er det lettere for kattene å tilpasse seg.

Jeg ville også fått henne kastrert så fort som mulig. 5-6 mndr. er en grei alder. Da slipper du å være redd for at hun skal bli drektig.

Skipskatt er ingen rase, hvor har du det fra? Det er bare en genetisk "skavank" som en del huskatter har. Katter med ekstra tær ble gjerne foretrukket på skip før i tida, for å holde dem fri for mus. De trodde visst at disse hadde bedre balanse og evne til å klare seg i sjøgang. Søte er de! :)

Når det gjelder å få kull på en katt så bør hun være moden mentalt og fysisk. 1 katteår tilsvarer ca. 15-16 menneskeår, så det er alt for tidlig. Jeg ville vel sagt 1,5 - 2 år.(?) Sikkert mange her som vet mer om den saken.

Men å ha kull på en huskatt når det finnes drøssevis av kattunger som trenger et hjem tror jeg ikke det er mange som støtter. Myyye bedre både for deg og katten at dere finner et lite nurk (min. 12 uker) hun kan få som venn.

Endret av la Flaca
  • Liker 2
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Har ikke lest alt, men NEI ikke finn på å sette unger på pusen din. Det flommer over av puser der ute, som leter etter nye hjem. Ikke legg flere kattunger til denne lista :tristbla:

Og nei det er bare tull at en katt bør ha hatt kull først. Få ut reproduksjonssystemet så fort som mulig. Ingen ting å vente på.

• Liker 5
Skrevet

Ugg.

Jeg anbefaler, nei - bønnfaller, deg om å ikke ha kull på katten. Som andre har nevnt her: en skipskatt er ikke en rasekatt, men en huskatt. Huskatter med uansvarlige eiere supplerer allerede Norges land med ALT FOR MANGE kattunger, som ikke får hjem. I tillegg finnes det hjemløse katter som går rundt ukastrerte og yngler fram drøssevis av katter som ikke har et hjem å gå til.

Jeg fikk vite i dag faktisk at Dyrebeskyttelsen Bergen hadde over 130 kattunger innom hjelpesenteret sitt i fjor sommer. DB Bergen er ÉN av TRE organisasjoner som hjelper katter i Bergen, og dette var kun TO MÅNEDER av et helt år.

Det er med andre ord IKKE BEHOV for nye kull av huskatter.

Det er ikke noe problem å kastrere (ja, kastrere) hunkatten din. Noen veterinærer har en 6 mnd-regel, men de kan kastreres yngre enn dette uten problem.

• Liker 1
Skrevet

Fra Kattens Vern:

HVORFOR?

Det er hundrevis av grunner til hvorfor du bør kastrere/sterilisere katten din. En usterilisert katt og hennes avkom kan resultere i over 100 avkom på bare noen få år.

Det er en katte-overbefolknings krise i Norge i dag. Det resulterer i at flere titalls sunne, men uønskede katter blir avlivet HVER DAG fordi det er for få hjem til kattene. Sammenlagt viser også undersøkelser at over 40.000 kattunger blir avlivet, skutt, druknet eller slått ihjel hvert år her i Norge. Denne triste faktaen gjelder også for

de hjemløse kattene, her finnes store mørketall, men vi anslår at ca. 20.000 av dem dør hvert år av sult, sykdommer og frost..

BLI MED Å GJØR NOE MED DISSE TRISTE FAKTA!

Å kastrere/sterilisere kattene dine, hunn eller hann, er den beste og mest humane måten å redusere antall hjemløse katter på. Det hjelper også til å redusere FIV (katteaids) tilfeller og kampskader.

Hunnkatter, -bør de ikke ha et kull?

Det er kun en myte at hunnkatter bør ha et kull. Det gir ingen biologisk eller psykologisk fordel for katten i det hele tatt. Hvis du lar din katt ha ett kull og klarer å finne hjem til alle kattungene, da har du brukt opp hjem som katter hos dyrevernorganisasjoner kunne

ha brukt. Resultatet blir at dyrevernorganisasjoner får mindre etterspørsel etter kattene de har i forvaring, og dermed kan de redde mindre hjemløse katter. Kort sagt: Tusenvis av hjemløse katter får aldri hjelp fordi noen mennesker velger å la katten sin få kattunger.

Mange hunnkatter blir i løpetiden jaget langt fra hjemmet sitt av ukastrerte hannkatter. Hunnkattene går seg bort, blir drektig og lever på gaten. Dette er hvordan kattekolonier oppstår. De kjemper for å overleve, preget av sult og de blir ofte syk og skadet. Mange hjemløse , ukastrerte hannkatter har FIV virus og hunnkatter kan bli smittet hvis de blir bitt under paringen. Hannkatter smitter ofte hverandre med Fiv virus eller andre sykdommer når de slåss om en hunnkatt. En hunnkatt bør steriliseres rundt 5-6 måneders alderen, men de kan steriliseres når som helst etter det.Til og med om du har katten innendørs er det best å sterilisere henne siden løpetiden vil komme og det

er frustrerende for både henne og deg. Usteriliserte hunnkatter har også større risiko for å utvikle cyster på eggstokkene.

• Liker 2
Skrevet

Oi, så mange svar. Jammen godt å få svar fra mennesker som kan! Takk til alle :)

Siden det bare er en myte, så spørs det nok om ikke vi skal sterilisere henne ganske fort. (Men jeg går likevel ikke vekk fra at jeg vil hun skal få kattunger... Mest fordi jeg vil ha flere katter selv. Så får hun kattunger, blir de beholdt, ingen fare med det.)

Jeg er likevel litt skeptisk til å ta inn en annen katt etter de negative opplevelsene hun har hatt med nabokatten. Jeg vet ikke hvordan hun kommer til å reagere på en ny katt, uavhengig om det er han eller hun og alder.

Men at skipskatter ikke var en egen rase, det ante jeg ikke. Opp gjennom alle år har jeg hørt at det er en egen rase, så da er det nærmiljøet og folkene i det som er uinformerte. Jøsses. Uansett så slår jeg vekk den tanken altså. Som sagt, så var ikke det det viktigste heller. Like glad i pusen uansett.

Tusen takk for alle svar! Får se an hva vi gjør. Men det tar nok litt tid før vi tar inn en ny kattunge uansett. Takk igjen, alle :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Siden det bare er en myte, så spørs det nok om ikke vi skal sterilisere henne ganske fort. (Men jeg går likevel ikke vekk fra at jeg vil hun skal få kattunger... Mest fordi jeg vil ha flere katter selv. Så får hun kattunger, blir de beholdt, ingen fare med det.)

......

Jeg er likevel litt skeptisk til å ta inn en annen katt etter de negative opplevelsene hun har hatt med nabokatten. Jeg vet ikke hvordan hun kommer til å reagere på en ny katt, uavhengig om det er han eller hun og alder.

Du har heldigvis fått klarert ut den gamle forestillingen om at en hunkatt bør ha et kull før kastrering :)

(Og takk for at den "overlevningen" nå snart er utdødd)

Dersom du alikevel finner ut at du skal ha et kull på henne (noe jeg ikke anbefaler da det er så forferdelig mange som lengter etter et godt, nytt hjem :( - det gjør noe med de fleste når de ser adopsjonspapirene på "sin" katt, og det i feltet "Omplasseres p.g.a" står "hjemløs". De fleste blir helt stille da. Det er sterkere å se det i skrift enn å bare ta det inn med ørene.....)

Når ungene er rundt 6 mnd gamle så "kaster" kattemor dem ut, - spesielt hannene får da bokstavelig talt "reisepass". Årsaken er meget enkel, forplantningsdyktelige dyr som lever tett på hverandre vil, av natur, parre seg med hverandre. Det betyr at du vil måtte være svært oppmerksom når ungenen begynner å bli kjønnsmodne, og du vil få en veldig ugrei situasjon når mor vil at ungene skal ut iverden og finne sine egne revir.

Et kull kattunger skal være alt fra en til mange (5 -6-7). Vil du ha plass til alle ?

Som innekatt bør en katt ha rundt 30 m2.

Mitt beste råd vil være å kastrere den pusen du nå har, og sterkt vurdere å ta til deg en, eller to, eller.... kattunge® fra en av de mange organisasjonene som hvert år redder livet til bl.a. katter uten hjem.

• Liker 4
Skrevet

Når det gjelder å få kull på en katt så bør hun være moden mentalt og fysisk. 1 katteår tilsvarer ca. 15-16 menneskeår, så det er alt for tidlig. Jeg ville vel sagt 1,5 - 2 år.(?) Sikkert mange her som vet mer om den saken.

Katter skal være minst ett år, maks to før de får sitt første kull. Dette er pga bekkenet deres "setter seg" i toårsalderen, noe som øker faren for komplikasjoner under fødselen.

Katter har en ganske brutal avvenning mellom 6 og 12 måneder, og å få dem til å bli venner etter dette er som regel vanskeligere enn å venne to fremmede katter til hverandre. Spesielt dersom de er innekatter, og kattemoren ikke har noen mulighet til å slippe unna ungen.

Ellers enig med de andre i at vi ikke trenger flere hjemløse kattunger. I snitt får katter 4 unger pr kull, men det er ikke uvanlig med 6-8 heller. Selv var jeg ganske fed-up av å ha tre kattunger da de nådde leveringsklar alder, så jeg tror ikke du vet hva du går til dersom du vurderer å beholde alle selv, uansett antall.

Også synes jeg dere kan slutte å betegne skipskatter som "skavank" og "defekt". Polydaktyli er en ufarlig genetisk mutasjon, som man finner hos de fleste arter, også mennesker, og da synes jeg det er stygt gjort å omtale det som en slags freak-show egenskap. Men det er altså ikke en egen rase heller.

• Liker 1
Skrevet

Veldig mange som omplasserer katter er villig til å gi deg en prøveperiode først for å se om den nye katten går overens med den du har fra før.

Jeg kan ikke få uttrykt sterkt nok hvor mye jeg ønsker at du ikke lar katten din få unger.

I dag har jeg vært hos veterinæren og avlivet 3 friske nydelige katter på rundt året, fordi det ikke var ET ENESTE fosterhjem å oppdrive! Nydelige katter som har gått ute og frosset og som bare ønsket et hjem med varme, mat og noen som kunne bry seg om de. I 3 uker har vi kjempet for å finne noen som kunne ta de, men det er smekk fullt overalt hos de (få) som bryr seg. Det siste den ene katten gjorde før sprøyta ble satt, var å se meg inn i øynene og slikke meg på armen. Det er så vondt at jeg kan ikke få sagt det.

• Liker 3
Skrevet

Som sagt, jeg må se an. Jeg vet ikke engang om det finnes dyrebeskyttelser her vi bor, så jeg må se det an. Men det er ikke snakk om at noen skal avlives. Det nekter jeg.

Og dette er, btw, siste innlegget fra meg på denne tråden. Jeg har fått svar på det jeg trenger og ønsker ikke fler desperate bønner om at jeg ikke skal la katten min få kull. Det gjør jeg akkurat som jeg vil med, uavhengig av dere. Beklager.

Men takk for alle svar på spørsmål.

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg kan ikke hjelpe for at jeg synes at det er ekstremt egoistisk. "Det gjør jeg som jeg vil med" ferdig med det. Det er denne tankegangen som har gjort at det er alt for mange katter til at vi klarer å ta vare på alle. Bare fordi matmor har såååå lyst til at katten hennes skal få en liten familie, og vil ha kattunger med ydlingskatten sine gener.

• Liker 3
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

....... Det siste den ene katten gjorde før sprøyta ble satt, var å se meg inn i øynene og slikke meg på armen. Det er så vondt at jeg kan ikke få sagt det.

:klem:

Endret av Lille-pus
Annonse
Skrevet

:klem:

Tusen takk Lille-pus. :klem:

Skrevet

Jeg kan ikke hjelpe for at jeg synes at det er ekstremt egoistisk. "Det gjør jeg som jeg vil med" ferdig med det. Det er denne tankegangen som har gjort at det er alt for mange katter til at vi klarer å ta vare på alle. Bare fordi matmor har såååå lyst til at katten hennes skal få en liten familie, og vil ha kattunger med ydlingskatten sine gener.

Ja, jeg vet jeg sa det var siste innlegg, men... Jeg er sikker på at hvis jeg ikke svarer, så kommer det bare til å komme masse andre svar som sier jeg er feig som ikke tør å diskutere dette lenger.

Hvis vi lar katten vår få kattunger, så sørger vi først for at vi får gitt dem bort eller klarer å beholde dem selv. Jeg har ikke tenkt til å avlive noen eller kaste dem i en grøftekant slik mange gjør.

Og ja, jeg gjør som jeg vil med det. Sannsynligvis så blir det ikke noe, men det har ikke dere noe med. Jeg startet denne tråden for å spørre om tips og råd på spørsmålene jeg stilte, og de aller fleste svarene jeg fikk var "IKKE LA KATTEN DIN FÅ KATTUNGER!". Det var ikke det jeg spurte om, og ikke det jeg ville høre.

Og den tankegangen som har gjort at det finnes for mange katter til å ta vare på? Hva med de som ikke gidder å sterilisere katten og lar dem få kull på kull på kull uten å gjøre noe som helst med det? Og heller dumper dem i en søppelkasse eller en grøftekant? Jeg prøver faktisk å tenke på logisk måte, og dere får meg til å høres kriminell ut.

Det finnes mange foreldreløse og fattige barn i verden også. Er det feil hvis jeg blir gravid og føder egne barn, istedenfor å adoptere?

Hmm...

Skrevet

Ja, jeg vet jeg sa det var siste innlegg, men... Jeg er sikker på at hvis jeg ikke svarer, så kommer det bare til å komme masse andre svar som sier jeg er feig som ikke tør å diskutere dette lenger.

Jeg har enda til gode å se noen kalle noen for feige fordi de velger å avslutte i en tråd her inne.

Hvis vi lar katten vår få kattunger, så sørger vi først for at vi får gitt dem bort eller klarer å beholde dem selv. Jeg har ikke tenkt til å avlive noen eller kaste dem i en grøftekant slik mange gjør.

Poenget er at at det er alt for mange katter i dette landet fra før av. Det er et stort problem fordi tusenvis av friske kattunger avlives hvert år fordi det ikke er hjem nok til dem! Ved å la katten din få unger, bidrar du til å øke dette problemet. Det er kattunger som allerede er født som ikke har et hjem. Ønsket er at de som vil ha katt, tar en av de som allerede er kommet til verden. Er dette så vanskelig å forstå?

Og ja, jeg gjør som jeg vil med det. Sannsynligvis så blir det ikke noe, men det har ikke dere noe med. Jeg startet denne tråden for å spørre om tips og råd på spørsmålene jeg stilte, og de aller fleste svarene jeg fikk var "IKKE LA KATTEN DIN FÅ KATTUNGER!". Det var ikke det jeg spurte om, og ikke det jeg ville høre.

Du er på et diskusjonsforum. Du må regne med å få svar på noe du ikke spør om, og få høre ting du ikke ønsker å høre. Og hvorvidt jeg har noe med det å gjøre eller ikke, kan forsåvidt diskuteres, da jeg sitter med hendene fulle med noe av den overfloden av katter som allerede er født.

Og den tankegangen som har gjort at det finnes for mange katter til å ta vare på? Hva med de som ikke gidder å sterilisere katten og lar dem få kull på kull på kull uten å gjøre noe som helst med det? Og heller dumper dem i en søppelkasse eller en grøftekant? Jeg prøver faktisk å tenke på logisk måte, og dere får meg til å høres kriminell ut.

Ja, den tankegangen vil jeg til livs. Og du har den jo du og. Selv om du ikke har tenkt å få "kull på kull", så har du tenkt å få et kull, og det bidrar! Du har ikke tenkt å dumpe den i en grøftekant. Men jeg har ennå til gode å høre noen si de har tenkt å dumpe kattungene i en grøftekant jeg. Noen ender med å gjøre det likevel. Jeg bidrar så langt det er mulig for å forebygge slike handlinger, men noen vil alltid komme til å gjøre det. Ofte (ikke alltid) er det rus i bildet, psykisk sykdom, eller rett og slett uforstand og egoisme. Hvis du er så logisk tenkende som du sier, så evner du kanskje å se litt utover din egen nesetipp og?

Det finnes mange foreldreløse og fattige barn i verden også. Er det feil hvis jeg blir gravid og føder egne barn, istedenfor å adoptere?

Ja, og takk og lov for at veldig mange stiller opp og tar omsorg for disse foreldreløse og fattige barna! Og takk og lov for at folk i u-land blir mer og mer opplyste og flinkere til å bruke prevansjon slik at det blir færre av dem!

Likevel er det naturlig at en ønsker barn av sitt eget kjøtt og blod. Det er menneskelig. Jeg tror neppe du kan handle på katten din sine vegne med samme tankegangen...

Hmm...

Ja, du kan så si..

• Liker 5
Gjest Raindrops
Skrevet

Flott svar Aurora, jeg signerer helhjertet! Pluss til deg :klappe:

• Liker 1
Skrevet

TS du er egoistisk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...