AnonymBruker Skrevet 11. februar 2011 #1 Skrevet 11. februar 2011 Alle eksperter anbefaler å skriver samboerkontrakt da man kjøper hus sammen. Men hvis man eier en halvpart hver, og det er tinglyst med 1/2 på hver så er det vel ingen vits? Ingenting av andre verdier er ervervet sammen. Vi vet godt hvem som har kjøpt hva. Dere som har hus sammen med en samboer, har dere samboerkontrakt eller tror dere at det blir en minnelig løsning mellom dere hvis det blir slutt?
liamine Skrevet 11. februar 2011 #2 Skrevet 11. februar 2011 Hei, Min samboer og jeg har skrevet samboerkontrakt. Vi eier også ca 50/50. Poenget som jeg ser det er at om man går fra hverandre er det greit å ha alt på papir slik at det ikke blir krangling. For uansett hvor mye dere elsker hverandre nå kan det skje noe som gjør at en part blir bitter. Dette er kun for å sikre seg selv i fremtiden. Sett opp hva hvem skulle fått om dere skulle gått fra hverandre. Lykke til:)
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2011 #3 Skrevet 11. februar 2011 Men hvis man har huset tinglyst på en 1/2 hver? Da er det jo på papiret? Og det meste av stort interiør eier han, og ikke jeg.
Zzyzx Skrevet 11. februar 2011 #4 Skrevet 11. februar 2011 Så hva skjer hvis dere går fra hverandre og han vil kjøpe deg ut, men han nekter å betale så mye som du vil ha? Eller omvendt, selvsagt. Det kan være greit å få ned på papiret hvordan det skal løses, med at begge har rett til å hente inn egen takstmann for verdivurdering og at dersom man fremdeles ikke er enige må huset ut på det åpne markedet for å bestemme reell verdi. Hvis en av dere blir arbeidsledig og den andre bidrar ekstra i den perioden, hva skjer hvis det da blir slutt? Det er ikke sånn at alle brudd er rene og pene, og det kan absolutt få fram det verste i folk. Den som har dekket opp for den andre kan helt klart bli irrasjonell og kreve igjen det den har lagt ut ekstra i en slik periode. Slik vi har det eier vi en halvpart hver, og dette er tinglyst. Vi har hvert vårt lån også. Vi har selvsagt en kontrakt oss i mellom som sier hvordan et oppgjør skal skje dersom det blir slutt, både for bolig og interiør anskaffet i fellesskap. I denne kontrakten er det også nedtegnet at vi har gjensidig underholdsplikt på lik linje med ektefeller, og det betyr at jeg f.eks. ikke kan komme med krav om tilbakebetaling for det jeg har dekket for han i perioder uten inntekt, eller omvendt. I tillegg er det også noe der om at felles sparepenger skal splittes i to, noe som er ganske lurt siden det er jeg som eier kontoen dette står på og han har ikke engang disposisjonsrett. Nå funker det helt fint, litt verre ved et brudd, kanskje.
Gjest Glad i reiser Skrevet 12. februar 2011 #5 Skrevet 12. februar 2011 Hvis man skal ta opp lån sammen i banken og ikke er gift så mener jeg at banken anbefaler å skrive en samboerkontrakt? Det som er viktig når man skriver det, er å ha et eksemplar hver, og i tillegg gi et til en venn/familie medlemm eventuellt en advokat. For hvis man bare skriver en så er det ikke vanskelig for en part å ødelegge dette eksemplaret, desverre
Gjest Glad i reiser Skrevet 12. februar 2011 #7 Skrevet 12. februar 2011 NÅR man har felles hus. Den gang da, hver gang når Ikke sikkert man kjøper/bygger seg hus mer en enn gang og da blir det da
Gjesten Skrevet 12. februar 2011 #8 Skrevet 12. februar 2011 Den gang da, hver gang når Ikke sikkert man kjøper/bygger seg hus mer en enn gang og da blir det da Det stemmer ikke. Hun skriver i nåtid (i alle fall i tittelen), og da må det være "når".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå