Gå til innhold

Stekte grønnsaker, uten fett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skla ned noen kilo til sommeren og skal spise mer grønnsaker. OG liker de best når de er stekte i panna (paprika, løk, squasj, selleri, gulrot osv). Men det er visst omtrent 200 kalorier i en teskje olje! Går det an å steke i noe annet som er ikke så mye kalorier i? Eller noe annet lurt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må du absolutt steke de på panna med fett? Du kan alltids steke de på ei teflonpanne, men jeg tror smaken blir ganske tørr uten noe smør eller olje. Så kan du selvfølgelig grille de hvis du har grill-panne, du kan ovnsbake, koke eller dampe de også.

Skrevet

Jeg steker kyllingen min i vann. Kanskje det går med grønnsaker? Bare hiv oppi en liten dæsj nå og da. Eventuelt kokosolje, den er mye drøyere enn vanlig olje synes jeg.

• Liker 1
Gjest Nanne70
Skrevet

Stek grønnsakene i tørr teflonpanne og smaksett med litt soyasaus og/eller sitronsaft og urtekrydder.

Skrevet

Legg de i en ildfast form, dryss over krydder og stek dem i steikeovnen. Nam:)

Skrevet

Det er vel ikke 200 kalorier i 1 ts olje. På solsikkeoljen min står det 900 kal/100 gram. 1 ts olje = 5 ml, og veier rundt 5 gram. 5 gram = 45 kalorier. Dessuten trenger man litt sunne fettsyrer. Men ellers går det jo fint an å grille, ovnssteke eller dampe grønnsakene, de blir veldig gode på den måten.

Skrevet

Jeg skla ned noen kilo til sommeren og skal spise mer grønnsaker. OG liker de best når de er stekte i panna (paprika, løk, squasj, selleri, gulrot osv). Men det er visst omtrent 200 kalorier i en teskje olje! Går det an å steke i noe annet som er ikke så mye kalorier i? Eller noe annet lurt?

Nå vet ikke jeg hvor store disse teskjeene dine er, men en vanlig spiseskje (litt avhengig av størrelse) gir deg mellom fem og ti gram olje. Ett gram olje eller fett gir 9 kcal/17 kJ, så vi snakker om et tillegg på ca 50 kcal/210 kJ per måltid. Olje er sunt, og så lenge du ikke overstiger tilmålt energiinntak per dag så skal ikke den skjeia være avgjørende.

Men, ikke bruk kokosolje. Av alle oljer så er dette verstingen, og inneholder mer mettet fett i form av SFAs enn noen annen vegetabilsk olje. Rapsolje og carotinoolje er mine personlige favoritter.

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor store disse teskjeene dine er, men en vanlig spiseskje (litt avhengig av størrelse) gir deg mellom fem og ti gram olje. Ett gram olje eller fett gir 9 kcal/17 kJ, så vi snakker om et tillegg på ca 50 kcal/210 kJ per måltid. Olje er sunt, og så lenge du ikke overstiger tilmålt energiinntak per dag så skal ikke den skjeia være avgjørende.

Men, ikke bruk kokosolje. Av alle oljer så er dette verstingen, og inneholder mer mettet fett i form av SFAs enn noen annen vegetabilsk olje. Rapsolje og carotinoolje er mine personlige favoritter.

Man skal kanskje ikke gløgge nedpå med kokosfett, men den gir meg helsegevinster selv hvor mettet den er. Fikset forkjølelsen min nærmest i et lynedslag. Fettet er vel heller ikke av den typen som bruker lang tid på å komme seg frem til leveren, så sant den er rå og økologisk og ikke hydrogenert.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...