Gjest BettyBoop28 Skrevet 10. februar 2011 #1 Skrevet 10. februar 2011 Hei. Jeg lurer på hvordan man steker pommes frites i ovnen. Da snakker jeg ikke sånn ferdig fra frossendisken, men potetstrimler jeg har skjært opp selv. Har ikke frityrkoker og syns det er litt skummelt å steke i olje på plata. Noen som har tips om: Hvor mye olje man skal bruke? Hvor lang tid det skal stekes? Om potetene må kokes først? Om man varmer opp oljen inne i ovnen først? Hvor mye grader ovnen skal stå på? håper noen kan hjelpe. Fant oppskrifter på nettet men de var så uspesifikke.
Tears.of.the.Sun Skrevet 10. februar 2011 #2 Skrevet 10. februar 2011 (endret) Wops, mistolket spørsmålet. Men når jeg lager pomfri av oppskårte poteter tar jeg bare potetene på ei stekeplate med bakepapir. Tar på litt olje - det har ikke så mye å si hvor mye, man bare tar etter smak og behag. Tar på krydderet jeg ønsker. Hiver det inn midt i ovnen på 200-220 grader så lenge som potetene trenger å stå inne. Det bruker ca. å ta 20-40 minutter, alt etter hvordan type potet man bruker. Men man ser jo å smaker når den er ferdig. Endret 10. februar 2011 av Tears.of.the.Sun
Gjest BettyBoop28 Skrevet 10. februar 2011 #3 Skrevet 10. februar 2011 Wops, mistolket spørsmålet. Det går greit men takk for tipset likevel:)
Kamikatze Skrevet 10. februar 2011 #4 Skrevet 10. februar 2011 Hvis du kutter strimlene selv, behøver du egentlig ikke olje i det hele tatt. Men det kan være lurt å bruke et stekepapir eller alufolie i bunn. Må du bruke olje, kan du legge de strimlede potetene i ei romslig plastpose, helle over noen spiseskjeier olje, og riste. Bakepapir er fremdeles lurt. Langpanner er grusomt kjedelige å vaske. Pommede fritter er noe av det beste du kan ha varmluftkomfyr til. Temperaturen varierer fra ovn til ovn, men tohundreognoe er et greit utgangspunkt. Skal de være veldig gjennomstekt og litt harde, er det lavere temp og lengre tid. Og omvent.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 10. februar 2011 #5 Skrevet 10. februar 2011 Hvis du kutter strimlene selv, behøver du egentlig ikke olje i det hele tatt. Men det kan være lurt å bruke et stekepapir eller alufolie i bunn. Må du bruke olje, kan du legge de strimlede potetene i ei romslig plastpose, helle over noen spiseskjeier olje, og riste. Bakepapir er fremdeles lurt. Langpanner er grusomt kjedelige å vaske. Pommede fritter er noe av det beste du kan ha varmluftkomfyr til. Temperaturen varierer fra ovn til ovn, men tohundreognoe er et greit utgangspunkt. Skal de være veldig gjennomstekt og litt harde, er det lavere temp og lengre tid. Og omvent. Ok så da skal det ikke så mye olje til altså. Men om man ikke bruker olje, hvordan blir de sprø på utsiden? Og hvor lang tid ca skal de inni ovnen? er dårlig på å beregne sånt. Hvis jeg vil ha de litt myke inni og sprø utenpå hvor lenge bør de stå i?
runekki Skrevet 11. februar 2011 #6 Skrevet 11. februar 2011 (endret) . Endret 17. februar 2011 av runekki
Kamikatze Skrevet 11. februar 2011 #7 Skrevet 11. februar 2011 (endret) Vet du, jeg har stekt potetremser i årevis, men aner ennå ikke hvor lang tid de skal steke. Bare vrir termostaten på fullt og kikker inn vinduet etter ti minutter, og følger med til de første begynner å få svarte hjørner, og resten er honningfarget. Hvis jeg oppleve en ovn hvor de da blir litt rå inni, demper jeg termostaten ti grader neste gang. Tipper det tar femten - tjue minutter? Slapp av, det er bare poteter. Lag deg en porsjon som snacks før du får middagsgjester, så lærer du komfyren din å kjenne. Hva kan gå galt? Det er bare mat. I de tretti årene jeg har sloss med kjøkkenredskaper er det kun vannbakkels, majones, marengs, en og annen syrlig saus og noen "vanskelige" kaker som har gått til motangrep. Alt annet har vært omtrentlig og går på feelingen etterhvert. Men jeg var selvsagt ordentlig kokeboknazi helt i starten. Tror jeg måtte sjekke oppskriften på hvit saus et dusin ganger mens jeg holdt på med den første. Men den ble helt grei. Jeg pleier å si at kan du spise en vare rå, blir den bare bedre når den tilføres varme. Det heter for eksempel ikke for lite kokt, men al dente. Blir potetene for mye stekt, er de al Dante. Synes du er flink jeg, som lager både sunnere og bedre mat fra grunnen av. . Endret 11. februar 2011 av Kamikatze
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå