Gå til innhold

Barnehagestart 1åring

Anbefalte innlegg

Gjest lurer bare
Skrevet

Hei!

Ettåringen er klar for barnehagen, men mor er full av spørsmål.

Hva trengs av klær, f.eks.? Holder det med ett sett regntøy, en utedress, et par utebukser, vindjakke, et fleecesett, en ulldress, ullstr.bukser og bodyer, luer og votter? Og når og hva bør vi ha dobbelt opp av?

Merker dere klær hovedsaklig for at ansatte skal se hvem sitt er hva, eller for å unngå at det havner hjemme hos andre?

Hvor mye dere liggenes i barnehagen?

Tar gjerne imot andre tips og hint! Jeg er helt grønn på området og tror muligens jeg bekymrer meg unødvendig, men jeg har så lyst å ha ting på plass... ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei, jobber i barnehage og har to barn selv :)

De minste i barnehagen sitter mer på bakken,noe enn bør tenke på :) Hel utedress er nok best nå på vinteren som det er kaldt og snø. Bør være god passform og tåle kulde, vann(våt snø) og slitasje på rompa. (har god erfaring med reima tec og ticket til de minste, men noen rimligere som er like gode ;) )

Et fleecesett og ulldress er bra, da kan en velge ut i fra temperatur og ved skifte behov.

jeg ville hatt flere skift med ull undertøy, gjerne stillongs og sokker, da man kan skifte kunn sokkene om barnet blir våt på føttene ell.l greit og ha både tynne ullvotter og litt tykkere ute votter, også regnvotter da de små kan trenge votter om det er vått og kaldt. Gjerne flere luer, tykkere ull/fleece ell blanding til kalde dager og tynn ull, ull/silke, (bomull) til varmere/mildere dager(sove lue om barnet sover ute i vogn). Styr unna akryl ell akryl blandinger, da man blir kald om en er våt, svett og kløete om en er varm etc. Vindjakke er fint, kan brukes alene, med utebukse, sammen regnbukse og med eller uten noe under. Helst en som er vannavstøtende til minst 5000 mm :) Regntøy er viktig, husk god passform så en kan bruke det med noe varmt tøy under, viktig med strikk i foten og bukseseler for små barn.(reflex regntøy holder barna tørre litt lenger enn andre regntøy)

Tøfler trenger barna for å ha på inne, dette pga bransikkerheten(står i brannskriftene til barnehagene) og skli sikkerhet eller kalde gulv m.m Gjerne litt støttende som sandaler ell.l

Skotøy etter årstid er viktig, også her bør en tenke støtte til små ben, gjerne knyting eller borrelås for å site godt på foten, goretex for å kunne puste samt lukke fukt ute.

bør ha plass til ekstra sokk? ihvertfall viktig å tenke på at en fryser lett om det er for trangt! ;)

Når det kommer til merking av klær er det for at de ansatte skal kunne holde styr på hvem som eier hva, og for at de som har like klær ikke blir blandet.Men like viktig for at ikke andre skal bli fristet til å ta det med seg. Lapper man stryker på klærne er veldig bra og sitter godt (navnelapper.no). Men å skrive med vannfast tusj rett på klærne er også bra.

I noen barnehager har de matpakker, andre ikke. Avhengi av om de trenger gode antispill/drikkeflasker eller matbokser med seg. En god tursekk som bhg sekk kan være en god investering for å ha en god rygg når de skal bære sekk med innhold selv( noe barna bør få lov til/lære seg tidlig for å bruke og bygge ryggmuskler ;))

Barnet ditt vil nok sove i bhg, så ta med en trygghet til han/henne. Det kan være en bamse, smokk, koseklut eller annet. Egen dyne eller sove pose, avhengenger litt på om de sover ute eller inne. sove-skinn kan være lurt for varme og hjelp til å holde en jevn kroppstemperatur.

Det aller viktigste er nok å ta seg god tid sammen med barnet i tillvenningen, og ta seg tid ved levering og henting når alt er nytt for barnet.

Lykke til! Håper noe av mine erfaringer kan hjelpe dere til en god start i barnehagen! :Nikke:

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare! :smilyblomst:

Ser ut til at vi har kontroll på det meste. Vil så gjerne at h*n har det utstyret som trengs, uten av vi kjøper for mye. Tenkte ikke på ekstra ullongser/sokker. Lurt!

Skrevet

Ha gjerne flere sett votter tilgjengelige, det hender de blir våte. :)

Og regntøyet bør være stort nok til å få utenpå vinterdressen. Utover våren hjelper det ikke hvor vanntett dressen er; man må ha regntøy utenpå i den verste smelteperioden. ;)

Strikker under foten på regntøy og dress er kjempeviktig, som poengtert over og når det gjelder tursekk: Viktigviktig at det er en klips eller lignende over brystet som hjelper til med å holde sekken på plass på skuldrene. :)

Lykke til med barnehagestart! :)

Skrevet

Ang støtte for sandaler. Så har jeg lest meg frem til at barn IKKE skal ha støtte rundt føttene hele tiden. De skal gå litt uten, så musklene i foten får utviklet seg. For utesko så må foten få god støtte naturligvis. Men vurder å bruke skinntøfler inne som f.eks. de fra nøstebarn.

Skrevet

Veldig enig i siste taler her. Det er unødvendig med støtte innendørs, når de går på flatt underlag. Og jeg kan også anbefale skinntøflene fra Nøstebarn. De sitter mye bedre enn de gymsokkene man får kjøpt på hennes og maurits og liknende.

Skrevet

Hei hei, jobber i barnehage og har to barn selv :)

De minste i barnehagen sitter mer på bakken,noe enn bør tenke på :) Hel utedress er nok best nå på vinteren som det er kaldt og snø. Bør være god passform og tåle kulde, vann(våt snø) og slitasje på rompa. (har god erfaring med reima tec og ticket til de minste, men noen rimligere som er like gode ;) )

Et fleecesett og ulldress er bra, da kan en velge ut i fra temperatur og ved skifte behov.

jeg ville hatt flere skift med ull undertøy, gjerne stillongs og sokker, da man kan skifte kunn sokkene om barnet blir våt på føttene ell.l greit og ha både tynne ullvotter og litt tykkere ute votter, også regnvotter da de små kan trenge votter om det er vått og kaldt. Gjerne flere luer, tykkere ull/fleece ell blanding til kalde dager og tynn ull, ull/silke, (bomull) til varmere/mildere dager(sove lue om barnet sover ute i vogn). Styr unna akryl ell akryl blandinger, da man blir kald om en er våt, svett og kløete om en er varm etc. Vindjakke er fint, kan brukes alene, med utebukse, sammen regnbukse og med eller uten noe under. Helst en som er vannavstøtende til minst 5000 mm :) Regntøy er viktig, husk god passform så en kan bruke det med noe varmt tøy under, viktig med strikk i foten og bukseseler for små barn.(reflex regntøy holder barna tørre litt lenger enn andre regntøy)

Tøfler trenger barna for å ha på inne, dette pga bransikkerheten(står i brannskriftene til barnehagene) og skli sikkerhet eller kalde gulv m.m Gjerne litt støttende som sandaler ell.l

Skotøy etter årstid er viktig, også her bør en tenke støtte til små ben, gjerne knyting eller borrelås for å site godt på foten, goretex for å kunne puste samt lukke fukt ute.

bør ha plass til ekstra sokk? ihvertfall viktig å tenke på at en fryser lett om det er for trangt! ;)

Når det kommer til merking av klær er det for at de ansatte skal kunne holde styr på hvem som eier hva, og for at de som har like klær ikke blir blandet.Men like viktig for at ikke andre skal bli fristet til å ta det med seg. Lapper man stryker på klærne er veldig bra og sitter godt (navnelapper.no). Men å skrive med vannfast tusj rett på klærne er også bra.

I noen barnehager har de matpakker, andre ikke. Avhengi av om de trenger gode antispill/drikkeflasker eller matbokser med seg. En god tursekk som bhg sekk kan være en god investering for å ha en god rygg når de skal bære sekk med innhold selv( noe barna bør få lov til/lære seg tidlig for å bruke og bygge ryggmuskler ;))

Barnet ditt vil nok sove i bhg, så ta med en trygghet til han/henne. Det kan være en bamse, smokk, koseklut eller annet. Egen dyne eller sove pose, avhengenger litt på om de sover ute eller inne. sove-skinn kan være lurt for varme og hjelp til å holde en jevn kroppstemperatur.

Det aller viktigste er nok å ta seg god tid sammen med barnet i tillvenningen, og ta seg tid ved levering og henting når alt er nytt for barnet.

Lykke til! Håper noe av mine erfaringer kan hjelpe dere til en god start i barnehagen! :Nikke:

signerer! :jepp: har også jobbet i bhg i noen år :)

Gjest Villanda
Skrevet

Hei!

Jeg jobber også i barnehage, på småbarnsavdeling. En ting vi ser mye av, er at de minste plages mye med vottene. De store, uedenlig lange vottene gjør at de ikke klarer å få "tak" på ting, og de blir sinte og frustrerte. Det ender med at de river de av seg, og våttene forsvinner og fingrene blir kalde. det meste for de minste er små ullvotter, eks "selbuvotter". de er lette for barna å håndtere og få grep med, og viss de blir våte holder de varmen bedre enn syntetiske votter. de kan man også hive i et tørkeskap, det er en del "moderne" votter som ikke tåler det.

I tillegg er det også lurt å ta med et par gamle, slitte ullsokker, som passer utenpå uteskoene. Når det er veldig glatt ute, og de misnte bare plages, så har vi ullsokker utenpå skoene, og da får de mye bedre feste.

Ungene hos oss har veldig mye klær i barnehagen, og det ser vi trengs. du kan nesten ikke ha nok ekstra bodyer, sokker og strømpebukser liggende. Viss barna sover i vogn har de ofte et ekstra ull/fleeceskift i hyllen sin på stellerommet, med ekstra votter og lue til, som de bare bruker til hviling.

Og husk for all del hals, eller lue med hals!

Lykke til, håper dere har fått en god barnehage, med bra miljø både inne og ute(:

Skrevet

Jeg tror du skal følge barnehagens anbefalinger om hvor mye tøy du trenger, og så justere etterhvert når du ser hva behovet er. Hos oss vil de ha 2 sett skifteklær for inne, minst ett av dem ull. Vi pleier å ha et sett bomull, og to ull, iblandt ett ull. Han har også ekstra sokker og votter, og luer av forskjellig type og bruksområde. Han har to ulldresser, en tjukk og en tynnere, til å ha under utedress/i vognposen avhengig av temperatur.

Vår sønn sendes i barnehagen med ullundertøy på som er hans antrekk for dagen (body og stillongs og sokker/strømpebukse). Det er svært sjelden han byttes på, så skifteklærne tar vi stort sett med om mandagen, og hjem ubrukte på fredagen. Det er derfor jeg sier du bør se an behovet før du ordner med en hel sekk ekstra klær. Vår sønn søler veldig sjelden utenfor bleien, og blir veldig sjelden våt utendørs. Når de skifter klær på ham, er det stort sett pga matsøl.

Jeg regner med han vil bli våt utendørs oftere når han blir litt eldre, og finner ut hvordan man får vann innoppunder regnbuksa og slikt :)

Han har to par votter nå på vinteren, begge foret med ull. Det ene er fra nøstebarn med vindfor utenpå, ikke spesielt vanntett i lengden. Det andre paret er Troll, vind og vanntett med ull inni. Det siste har glidelås oppå, noe bhg tipset om de ønsket seg på votter, de er enklere å få på små fingre. Vi har klips på vottene så de kan festes i trøyen.. Vottene hans er mye og bøyelige, så han får til å bruke spade med dem på. Vår sønn er 18 mnd.

Skrevet

Noterer det med votter også. Myke tøfler har vi.

Må vi ha sånn tynn parkdress til sommeren egentlig? Vi har tykk og tynn overtrekksbukse og tynn vindjakke, m.m.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...